2013-09-20, 09:35
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooler85
Typ 260, alltså helt kört.

Se efter platser med kursiverad text "behörighet kan ge företräde" samt ta kontakt med domstolsverket i Jönköping för ytterligare information.

Lycka till!
Citera
2013-09-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Se efter platser med kursiverad text "behörighet kan ge företräde" samt ta kontakt med domstolsverket i Jönköping för ytterligare information.

Lycka till!

Tack!

Förslag på annat jag kan göra med mina usla betyg?

Enda "kravet" eller målsättningen jag har är att få jobba som jurist. Väldigt ytligt men det ska stå jurist i kontraktet, föga roligt att få jobba som typ "handläggare" när man har en jur.kand och pol.kand. Min största brist är att jag inte är så engagerad. Vill jobba 08-17, 5 dagar i veckan och ha gott om semester. Lön är skitsamma, det gör en ändå inte rik.
Citera
2013-09-20, 11:59
Avslutad
Citat:
Fråga om jobbmöjligheter med usla betyg:

Har två terminer kvar så det är ganska kört att förbättra betygen. Kommer så klart försöka fixa uppsatsen till ett BA/AB men mycket mer lär inte hända.

Mitt snitt är ca 10 % AB, 20 % BA och 70 % B. Med andra ord jävligt usla. Mår dock inte alltid dåligt över det utan har mer eller mindre förtjänat betygen. Har prioriterat annat som dock inte är meriterande, exempelvis träning, annars har jag varit rätt slö, passat på att resa mycket och leva livet.

Mår stundvis dåligt när jag jämför mig med andra framförallt i seminariesammanhang. Tycker ändå att jag presterar hyfsat bra där och en del saker som kommer ut ur AB-studenterna blir man ju mörkrädd för över hur det kan göra. Har även fått ett par U som jag har klarat på omtentamen. Första terminen var värst, där kuggade jag en kurs 2 gånger innan jag fixade den. Tror inte att jag är mindre begåvad än genomsnittet, även om frågan tär på ens självförtroende och är omöjlig att inte ställa sig själv när man presterar så dåligt.

Mitt "ess" i rockfickan är att jag "bara" saknar 30 hp för att även ta ut en pol.kand (med betydligt bättre betyg) och att jag har tidigare arbetslivserfarenhet från myndighet (ej juridiskt), vilket inte alltid är självklart när vissa som läser till jurist precis kommit ut ur målbrottet och klassificeras fortfarande som tonåringar.

Min "dröm", även om det är svårt att tro det då jag knappast kämpar för den, är fortfarande att bli advokat och då till frågorna:

1) Vilka ingångsjobb kan tänka sig vara relevanta för en, låt kalla mig, "B-jurist"?

2) Hur skulle min plan kunna se ut om jag vill nå advokatdrömmen trots mina usla betyg?

Mvh

Övriga i tråden får gärna rätta mig om jag har fel, men vid första anblick verkar ting omöjligt med de betygen, trots maxade extrapoäng. Det är med andra ord tur att du inte är intresserad av domarbanan (även om ting ej är ett formellt krav), åklageri eller KFM (annat än kronofogde är förstås möjligt). Att bli advokat (dvs. enbart erhålla titeln och jobba med juridik inom ramen för advokatuppdraget) är inte alls lika svårt som det kan framstå. Det finns säkert små advokatbyråer runtom i landet med 1-10 anställda som behöver mer folk. Du kan börja som praktikant/trainee, om det faller gott ut bli fast anställd, och efter tre års arbete kvalificerar du i princip till inval efter kunskapsproven.

Med dina betyg kan det förstås bli kärvt på den fronten också, men du har betydligt större chans att få in en fot på en sådan byrå än på en mellanstor byrå eller drake i storstad. Men allt detta antar jag att du redan vet. Om du i stället är ute efter att biträda i större, mer komplexa affärer/processer i storstäder blir det naturligtvis svårare. Tidigare förekom det att advokater på mindre byråer under åren kunde jobba upp en lönsam klientstock och nischad kunskap om ett område som en lite större byrå var intresserad av, och på så sätt bli rekryterad. Det kräver dock mycket driv och många års arbete, och jag vet inte hur pass vanliga sådana rekryteringar är idag. Trenden verkar snarare vara att större byråer vill ha in sina framtida seniora jurister och delägare på byrån från start, och om en externrekrytering skulle vara aktuell så sker den med största sannolikhet från stora, välrenommerade företag, advokatbyråer, revisionsbyråer och banker, eller (till en processavdelning) även från domstolar. Därmed inte sagt att du inte kan byta jobb varje 3-5e år och på så sätt klättra upp till medelstora byråer. Förutsättningarna för att göra så beror helt på dig själv, men vi kan konstatera att det var lättare att gå den banan förut (då konkurrensen i allmänhet var mindre) än idag.

Sedan tycker jag inte du ska må dåligt över dina betyg. Du är långt ifrån ensam, och tro mig, många med toppbetyg och fina jobb blir inte lyckligare över det. Snarare upptäcker man att det alltid finns någon som är bättre, har ett finare jobb, tjänar mer och blir mer uppskattad. Dessutom tar arbetstiderna ofta knäcken på familjeliv och relationer, och pengarna du tjänar (efter marginalskatten) kommer aldrig att väga upp tiden och livskvaliteten du förlorar. Att umgås i designade mötesrum och att kunna säga att du jobbar på storbyrån X förlorar också sin charm med tiden, och för att det ska vara värt det måste du tycka väldigt mycket om ditt jobb. Det blir mer av en livsstil än ett yrkesval, om man befinner sig över en viss nivå. Om du när dröm om att bli mer än "enbart" en advokat på en liten ort, tycker jag du ska fundera allvarligt på om du vill satsa tiden och energin som krävs för att klättra uppåt på stegen. Du har redan oddsen emot dig i form av betygen och utebliven tingsplats. Andra frågor måste också ställas. Om du nu fått B i ett stort antal högskolepoäng, är du verkligen intresserad av juridik? Du nämnde att du prioriterade mycket annat under studietiden, är du verkligen beredd att jobba minst lika hårt som andra med bättre meriter än dina för att uppnå målen, trots att du inte gjorde detta under studietiden? Du har snart en examen i statsvetenskap, är det ett område du är mer intresserad av?
Citera
2013-09-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskrepansikubik
Övriga i tråden får gärna rätta mig om jag har fel, men vid första anblick verkar ting omöjligt med de betygen, trots maxade extrapoäng. Det är med andra ord tur att du inte är intresserad av domarbanan (även om ting ej är ett formellt krav), åklageri eller KFM (annat än kronofogde är förstås möjligt). Att bli advokat (dvs. enbart erhålla titeln och jobba med juridik inom ramen för advokatuppdraget) är inte alls lika svårt som det kan framstå. Det finns säkert små advokatbyråer runtom i landet med 1-10 anställda som behöver mer folk. Du kan börja som praktikant/trainee, om det faller gott ut bli fast anställd, och efter tre års arbete kvalificerar du i princip till inval efter kunskapsproven.

Med dina betyg kan det förstås bli kärvt på den fronten också, men du har betydligt större chans att få in en fot på en sådan byrå än på en mellanstor byrå eller drake i storstad. Men allt detta antar jag att du redan vet. Om du i stället är ute efter att biträda i större, mer komplexa affärer/processer i storstäder blir det naturligtvis svårare. Tidigare förekom det att advokater på mindre byråer under åren kunde jobba upp en lönsam klientstock och nischad kunskap om ett område som en lite större byrå var intresserad av, och på så sätt bli rekryterad. Det kräver dock mycket driv och många års arbete, och jag vet inte hur pass vanliga sådana rekryteringar är idag. Trenden verkar snarare vara att större byråer vill ha in sina framtida seniora jurister och delägare på byrån från start, och om en externrekrytering skulle vara aktuell så sker den med största sannolikhet från stora, välrenommerade företag, advokatbyråer, revisionsbyråer och banker, eller (till en processavdelning) även från domstolar. Därmed inte sagt att du inte kan byta jobb varje 3-5e år och på så sätt klättra upp till medelstora byråer. Förutsättningarna för att göra så beror helt på dig själv, men vi kan konstatera att det var lättare att gå den banan förut (då konkurrensen i allmänhet var mindre) än idag.

Sedan tycker jag inte du ska må dåligt över dina betyg. Du är långt ifrån ensam, och tro mig, många med toppbetyg och fina jobb blir inte lyckligare över det. Snarare upptäcker man att det alltid finns någon som är bättre, har ett finare jobb, tjänar mer och blir mer uppskattad. Dessutom tar arbetstiderna ofta knäcken på familjeliv och relationer, och pengarna du tjänar (efter marginalskatten) kommer aldrig att väga upp tiden och livskvaliteten du förlorar. Att umgås i designade mötesrum och att kunna säga att du jobbar på storbyrån X förlorar också sin charm med tiden, och för att det ska vara värt det måste du tycka väldigt mycket om ditt jobb. Det blir mer av en livsstil än ett yrkesval, om man befinner sig över en viss nivå. Om du när dröm om att bli mer än "enbart" en advokat på en liten ort, tycker jag du ska fundera allvarligt på om du vill satsa tiden och energin som krävs för att klättra uppåt på stegen. Du har redan oddsen emot dig i form av betygen och utebliven tingsplats. Andra frågor måste också ställas. Om du nu fått B i ett stort antal högskolepoäng, är du verkligen intresserad av juridik? Du nämnde att du prioriterade mycket annat under studietiden, är du verkligen beredd att jobba minst lika hårt som andra med bättre meriter än dina för att uppnå målen, trots att du inte gjorde detta under studietiden? Du har snart en examen i statsvetenskap, är det ett område du är mer intresserad av?

Tack för ett underbart svar!

Inom juridiken är advokat målet. Mindre byråer och mysiga trevliga mellanstora städer och att få jobba som advokat där vore ännu mera drömmen. Jag är inte alls intresserad i att arbeta på någon hot-shot byrå i "city" och se helt tjackad ut på tunnelbanan p.g.a. långa arbetsdagar.

Något annat är annars att jag vill arbeta statligt/kommunalt, då åtminstone som jurist. Som du kanske hör prioriterar jag väldigt mycket goda arbetsvillkor före prestige och hög lön.

Tror faktiskt snarare att min blyga insats i studierna bottnar i att jag varit lite halvslö före intresse. Jag har liksom gjort det man "ska" till 80 % och där nöjer jag mig, samtidigt som ens klasskompisar får ångest över att bara ha läst igenom en bok en gång och inte två eller tre gånger.

Juridik är kanske inte så intressant, utan mer roligt, när man väl gör något metodiskt snyggt. Skön känsla när alla bitar faller på plats så att säga. Statsvetenskapen är däremot desto mer intressant och mer akademisk, alla och få moment som har varit mer akademiska (läs flummiga) även på juristprogrammet har jag presterat utomordentligt i.

Det kanske helt enkelt är så att jag är inte av rätta virket. Det förvånar mig alltid när jag ser hur mina klasskamrater studerar, liksom, det handlar alltid om att lösa koden till att knäcka tentan.

Tror jag hade trivts bra som forskare annars, men även där tryter betygen, såvida jag inte skriver något jävligt intressant på uppsatsen och vilket jag har mest självförtroende inför.
Citera
2013-09-20, 21:49
Medlem
Ho Ho - har läst statistiken för Er jurister blivande jur kand:er.

1 Arbetslösa skall Ni inte behöva bli - endast 10-15% är arbetslösa 2 år efter examen

2. men några jurister kommer långt ifrån alla av Er att bli - endast 40% av de med
jur kand examen kommer att få justa jubb med juridiska arbetsuppgifter (om detta
nu är vad ni tycker är justa jobb)

Vet två jur kander som inte fick jobb - en gick på amskurs - vet inte hur det gick
sen - den andra fick inget jobb och började köra buss på SL.

Sen handlar det om hur många som examineras ut varje år.

Om vi stänger juristutbildningen i landet i 10 år kommer nog alla ni som vill
och inte är dumma i huvudet och socialt omöjliga att få jobb som jurister i
någon form.

Det behövs visst fler handläggare på inkassobyråerna och låneinstituten

SMSaaaa Låååånaaa behöver nog en eller ett par jurister som gäldenärs-
plågare - hur många av er har det som drömjobb

eller bli skuldsaneringshandläggare på kronofogden - det är en ökande syssel-
sättning genom dels ökad skuldsättning och dels lättare att bli beviljad skuld-
sanering.
Citera
2013-09-20, 21:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Ho Ho - har läst statistiken för Er jurister blivande jur kand:er.

1 Arbetslösa skall Ni inte behöva bli - endast 10-15% är arbetslösa 2 år efter examen

2. men några jurister kommer långt ifrån alla av Er att bli - endast 40% av de med
jur kand examen kommer att få justa jubb med juridiska arbetsuppgifter (om detta
nu är vad ni tycker är justa jobb)

Vet två jur kander som inte fick jobb - en gick på amskurs - vet inte hur det gick
sen - den andra fick inget jobb och började köra buss på SL.

Sen handlar det om hur många som examineras ut varje år.

Om vi stänger juristutbildningen i landet i 10 år kommer nog alla ni som vill
och inte är dumma i huvudet och socialt omöjliga att få jobb som jurister i
någon form.

Det behövs visst fler handläggare på inkassobyråerna och låneinstituten

SMSaaaa Låååånaaa behöver nog en eller ett par jurister som gäldenärs-
plågare - hur många av er har det som drömjobb

eller bli skuldsaneringshandläggare på kronofogden - det är en ökande syssel-
sättning genom dels ökad skuldsättning och dels lättare att bli beviljad skuld-
sanering.
Att endast 40 % av alla examinerade jurister arbetar med juridik tror jag inte på ö h t. Däremot finns det en sanning i att studenter med dåliga betyg, en sådan student som vi t.ex. har uppe nu, har det betydligt svårare att styra upp ett bra arbete än dennes kursare med goda betyg.

Sedan är det oklart vad du menar med "gäldenärshandläggare". Arbetar vederbörande med att reglera skulder samt driva ev. processer är det ett arbete som innefattar juridik.

Nu verkar det inte som att du har koll på vad du talar om, t.ex. när du säger "men några jurister kommer långt ifrån alla av Er att bli". Faktum är att juristprogrammet leder fram till en yrkesexamen: Juristexamen (eller jur. kand. som det hette förut), så nog blir vi jurister.
Senast redigerad av eXtremo 2013-09-20 kl. 22:02.
Citera
2013-09-20, 22:05
Medlem
Endast 40% av de med jur kandexamen arbetar med adekvata juridiska arbetsuppgifter
2 år efter examen - sen vet jag inte - jag talar inte om hela livet.

Glamourprincessan hade några justa jobb ink på advokatbyrå - men av någon anledning
åkte hon hem till dalarna för att sitta ting - gör man det om man sitter säkert i sadeln
på en advokatbyrå - det är väl ett steg tillbaka? Särskilt om man kan bli advokat på
3 år
Citera
2013-09-20, 22:09
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Endast 40% av de med jur kandexamen arbetar med adekvata juridiska arbetsuppgifter

Glamourprincessan hade några justa jobb ink på advokatbyrå - men av någon anledning
åkte hon hem till dalarna för att sitta ting - gör man det om man sitter säkert i sadeln
på en advokatbyrå - det är väl ett steg tillbaka? Särskilt om man kan bli advokat på
3 år
1) Skriv som folk, varför radbryter du mitt i en mening? Det är inte snyggt. Det är inte någonting som bör göras, det gör texten svårare att läsa.

2) Det bör inte förringas att många med höga betyg söker till en TR i större städer. Jag själv tänker t.ex. söka till Sthlm, Uppsala, Nacka, Attunda osv. Men det kan finnas skäl att söka i en mindre stad. Kanske har man släkt där. Partner där. Möjligtvis får TR:n intressanta mål. Kanske känner man redan några som jobbar där. Ja, det är omöjligt att veta. Sedan kan det givetvis vara så att betygen inte räckte till för att sitta på en större TR.

3) Att sitta ting är inte ett "steg tillbaka". Det behövs inte för att arbeta med t.ex. M&A, men ämnar man arbeta med processer är det en tämligen nyttig erfarenhet.

4) Påstår du någonting så bör du källhänvisa.
Citera
2013-09-20, 22:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jag läser gärna källan till det påståendet.
Citera
2013-09-20, 22:45
Medlem
Ni som reagerade över att endast "40 % får juridisk relevanta jobb", reagerade ni över att siffran var hög eller låg?

Berättelsen med en jur.kand som inte fick jobb och började köra buss var oerhört deprimerande.
Citera
2013-09-20, 22:49
Medlem
Han var +40 då han tog examen - hade kört taxi + haft handläggarjobb på
någon försvarsstab som lokaliserades ut till Karlstad - då började han läsa
juridik o tog examen.

Massor av arbetslösa jurister startar juridiska byråer för att få jobba med
juridik och blir ett B-lag som lever ur hand i mun.

En del tjänar faktiskt en del pengar - de som satsar på asylköret - men den
som gör det för pengarna och samtidigt tycker det finns för många negrer
araber/mellanöstingar etc här är ju korrupt.

Tidigare ville advokater inte ta i asylköret - utom sosse Frank- men nu är dom
många så det kanske inte är så jävla lätt.

Hörde själv någon på advokatbyrå som precis blivit advokat och har krav på
att försörja sig själv med jobb som skall anmäla sig till Migrationsverket
Citera
2013-09-20, 22:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ni som reagerade över att endast "40 % får juridisk relevanta jobb", reagerade ni över att siffran var hög eller låg?

Det är en extremt låg siffra som jag har otroligt svårt att tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in