2016-05-12, 22:43
Medlem
Haha, du är inte lite kaxig som bara antar att du "garanterat" kommer in via UJIKen. Så där 19 år gammal och skriver raka ABn - direkt från Rättskunskap A i gymnasiet

Bra att ha drömmar men tror inte det hade skadat dig att komma ut i riktiga livet något år och framförallt kanske komma ner på jorden?
Citera
2016-05-13, 10:42
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback.rascal
Haha, du är inte lite kaxig som bara antar att du "garanterat" kommer in via UJIKen. Så där 19 år gammal och skriver raka ABn - direkt från Rättskunskap A i gymnasiet

Bra att ha drömmar men tror inte det hade skadat dig att komma ut i riktiga livet något år och framförallt kanske komma ner på jorden?

Aldrig påstått att jag garanterat kommer in via UJIKEN, gav ett exempel utifrån frågeställningen för att undvika missförstånd. Kanske bättre och faktist utgå från min frågeställning än vad jag kan och inte kan göra, mina personbeskrivning gjorde jag för att ni ska få en förståelse för vart jag är. Med andra ord, anta att jag kommer in. Kanske lättare och då se frågeställningen?

Å andra sidan, vad har "19 år gammal direkt från gymnasiet" och göra? Vad jag läst gjort i skolan/utanför skolan har du inte någon koll på? Mig veterligen är det en stor det som går på juristutbildningen, som gått rakt från gymnasiet. UJIK håller på i 10 veckor med start i augusti, kommer uppdatera tråden tills dess, sedan under kurserns gång.
Citera
2016-05-13, 10:45
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Utan grund.

Självfallet, skulle du kunna påstå att det är på ett annat sätt. Jag har absolut ingen koll på den fronten utöver det jag läst/hört. Kan det vara så att arbetsgivare undervärderar en examen från Örebro/Umeå till skillnad från de större läroverken?
Citera
2016-05-13, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Självfallet, skulle du kunna påstå att det är på ett annat sätt. Jag har absolut ingen koll på den fronten utöver det jag läst/hört. Kan det vara så att arbetsgivare undervärderar en examen från Örebro/Umeå till skillnad från de större läroverken?
Läs den stora tråden om juristprogrammet istället, där finns svar på dina frågor.

Läs länken i Sobofieds signatur också.
Citera
2016-05-13, 17:55
Medlem
Citat:
I skrivande stund utgår jag från att komma in i juristutbildningen via UJIKEN, sen är det självklart så att det inte är säkert. (Ifall du trodde att jag endast ville läsa UJIKEN som kurs, inte som inkörsport till framtida studier) Att plugga i Örebro/Umeå, har absolut funderat på det men det är svårt och undgå vad som skrivs om dessa universitet. Sedan är det så att jag själv ser de större lärosätena, så som Lund, GU, SU, Uppsala som ett säkrare kort för framtida arbetsgivare.

Vad är det som "skrivs om dessa universitet"? Har följt Juristprogrammet-tråden i uppemot fem år och tycker ändå att det finns väldigt lite negativt skrivet om Örebro och Umeå. Nog är det förhållandevis få aktiva skribenter i tråden som pluggar vid dessa universitet, men ändå. Om det är nåt juristprogram som framstår som läskigt, är det ju GU:s.
Citera
2016-05-13, 19:06
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Vad är det som "skrivs om dessa universitet"? Har följt Juristprogrammet-tråden i uppemot fem år och tycker ändå att det finns väldigt lite negativt skrivet om Örebro och Umeå. Nog är det förhållandevis få aktiva skribenter i tråden som pluggar vid dessa universitet, men ändå. Om det är nåt juristprogram som framstår som läskigt, är det ju GU:s.

Ska nog säga skrivs och sägs, och då utgår jag verkligen inte bara från flashback utan diverse forum och personer (Studenter/Fd stunter) jag pratat med.
Citera
2016-05-13, 19:48
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ska nog säga skrivs och sägs, och då utgår jag verkligen inte bara från flashback utan diverse forum och personer (Studenter/Fd stunter) jag pratat med.

Det bästa sättet att få reda på hur stor vikt arbetsgivarna lägger vid de olika lärosätenas status är att fråga arbetsgivarna. Ring till storbyråernas HR-avdelningar så kommer du att få svar på den frågan
Citera
2016-05-13, 20:24
Medlem
Citat:

Okej, då skiljer sig din bild från min!
Citera
2016-05-13, 20:53
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Okej, då skiljer sig din bild från min!
Med det sagt så betyder det inte att någon av oss har rätt eller fel, vi har helt enkelt olika sidor av det. Trots det så är inte Örebro/Umeå något alternativ ändå, i och med UJIKEN så är Lund given, sedan är det en annan femma om man kommer in eller inte.
Citera
2016-05-15, 12:12
Medlem
Varför tillåts taktiskt blankade på tentor egentligen? Vore det inte rimligt att man max kunde erhålla ett B efter att en gång ha blivit underkänd?

Jag gissar dessutom att möjligheten till att blanka innebär att många studenter hamnar i en ond spiral, och att det därför i själva verket stjälper mer än det hjälper.
Citera
2016-05-15, 12:19
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Varför tillåts taktiskt blankade på tentor egentligen? Vore det inte rimligt att man max kunde erhålla ett B efter att en gång ha blivit underkänd?

Jag gissar dessutom att möjligheten till att blanka innebär att många studenter hamnar i en ond spiral, och att det därför i själva verket stjälper mer än det hjälper.
Jag håller till stor del med om detta. Så alla ni blankare som finns i tråden: Fram med era argument!
Citera
2016-05-16, 04:22
Medlem
JackSm1ths avatar
Preliminär antagning till specialkurser HT2016 period A är nu publicerad.
http://www.jurinst.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/juristprogrammet/specialkurser/prelimin%C3%A4r-antagning-till-specialkurser-ht2016-period-a-1.150757

Har vi några här som ska läsa någon specialkurs?
Bolagsrätt
Det straffrättsliga sanktionssystemet och påföljdsbestämning
Entreprenadrätt
Equality Law
Finansmarknad och kredit
Human Rights in a global Perspective
Maritime and Transportation Law
Medierätt
Miljörätt
Modern Approaches to Legal Reasoning)
Rättspsykologi
Skadeståndsrätt