2013-07-05, 21:19
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Var det inte snack om att majoriteten av alla nyexaminerade jurister får jobb inom tre månader?
Tingsnotarie är väl ett jobb?
Citera
2013-07-05, 21:29
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
I ett nötskal:

* Dubbelexamen (fil. kand i FEK, saknar mao. NEK för ek. kand) som jag läste in samtidigt som jag gick på juristprogrammet (som jag läste i Uppsala)
* Praktiserat på en större advokatbyrå under examensarbetet
* Arbetat under min studietid på olika företag, både okvalificerat med saker som inte är juridiska samt "småkvalificerat" med juridiska uppgifter (dock inte på advokatbyråer)

Sen har jag väl en del annat småtjafs i min CV men inget som jag tror gör någon verklig materiell skillnad.

Vad gäller betygen så räcker de till ting, dock inte i Stockholms-, Göteborgs- eller Malmöområdet.

Nu sökte jag visserligen knappt något jobb på advokatbyrå utan det var mestadels olika myndigheter (enligt min mening intressanta sådana) samt bank/finansjobb. Men de nappade alltså inte och vad det beror på vet jag inte eftersom man i 99 % av fallen inte får någon återkoppling på sin ansökan. Så det blev tinget istället Hittills har dock tinget varit kul så det kanske var bra att det blev som det blev...
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Skönt att höra att jag inte var ensam om att ha den här lite dystrare uppfattningen om arbetsmarknaden.
Intressant att personer som trots allt har väldigt bra meriter ändå tycks ha svårt att ens bli kallad till intervju, om än tråkigt för er. Borde ju vara ännu svårare för de som inte har lika bra meriter. Samtidigt krävs det ju bara ett ja för att man ska få ett jobb även om femtio andra meddelat ett nej tidigare.
Citera
2013-07-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Intressant att personer som trots allt har väldigt bra meriter ändå tycks ha svårt att ens bli kallad till intervju, om än tråkigt för er. Borde ju vara ännu svårare för de som inte har lika bra meriter. Samtidigt krävs det ju bara ett ja för att man ska få ett jobb även om femtio andra meddelat ett nej tidigare.

Man skulle ju kunna hävda att det i sådana fall måste bero på att man skriver usla CV:n samt personliga brev eller framstår som en idiot på eventuell intervju men jag vill inte tro att det är där skon klämmer, i alla fall inte i mitt fall. Enligt min mening är arbetsmarknaden, i alla fall i nuläget, relativt tuff och det ser man också på tingspoängen som är betydligt högre än den var vid samma tidpunkt för 2 år sedan. När det är lågkonjunktur söker sig många fler till tinget eftersom det är ett "säkert kort" och poängen går upp, medan poängen är betydligt lägre när det är högkonjunktur då de som är intresserade av ett privat jobb (t.ex. advokatbyrå eller som bolagsjurist på ett företag) mycket lättare kan få sådana jobb. Då går tingspoängen ner eftersom det enbart lockar till sig de som verkligen är intresserade av ting.

Förhoppningsvis går ni som inte är klara ännu ut när konjunkturen har bättrat på sig. Över tiden tror jag dock inte man som jurist behöver vara särskilt orolig, men som sagt just för tillfället kan det nog vara lite segare att få tag i det jobbet man vill ha.
Citera
2013-07-05, 22:04
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Man skulle ju kunna hävda att det i sådana fall måste bero på att man skriver usla CV:n samt personliga brev eller framstår som en idiot på eventuell intervju men jag vill inte tro att det är där skon klämmer, i alla fall inte i mitt fall. Enligt min mening är arbetsmarknaden, i alla fall i nuläget, relativt tuff och det ser man också på tingspoängen som är betydligt högre än den var vid samma tidpunkt för 2 år sedan. När det är lågkonjunktur söker sig många fler till tinget eftersom det är ett "säkert kort" och poängen går upp, medan poängen är betydligt lägre när det är högkonjunktur då de som är intresserade av ett privat jobb (t.ex. advokatbyrå eller som bolagsjurist på ett företag) mycket lättare kan få sådana jobb. Då går tingspoängen ner eftersom det enbart lockar till sig de som verkligen är intresserade av ting.

Förhoppningsvis går ni som inte är klara ännu ut när konjunkturen har bättrat på sig. Över tiden tror jag dock inte man som jurist behöver vara särskilt orolig, men som sagt just för tillfället kan det nog vara lite segare att få tag i det jobbet man vill ha.
Samtidigt är det ju inga super betyg som krävdes ens i Stockholmsområdet föra tillsättningen. Med 195 HP AB, 37.5 HP BA och 37.5 HP B samt 90 HP FEK hade man kommit in i Stockholmsområdet. Det är självklart väldigt bra meriter men Stockholmområdet är ju populärt.

Med 27 poäng sidomeriter och t.ex. 90 HP FEK behövdes väl lite mindre än 1/3 AB om resten var BA med något B som kan räknas bort för att få sitta ting föra tillsättningen på det ställde som hade lägst. Kanske är det högre än tidigare. Men inga super krav som är orimliga att nå för de flesta.

Någon chockhöjning av antagningspoängen för att få sitta ting tycks det inte vara, med kraftig reservation för felräkningar.
Citera
2013-07-05, 22:11
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Samtidigt är det ju inga super betyg som krävdes ens i Stockholmsområdet föra tillsättningen. Med 195 HP AB, 37.5 HP BA och 37.5 HP B samt 90 HP FEK hade man kommit in i Stockholmsområdet. Det är självklart väldigt bra meriter men Stockholmområdet är ju populärt.

Jag vet inte om sista reserven ska ses som mycket mer än en lottovinst i sammanhanget. (För det är väl sista reserven du syftar på?)
Citera
2013-07-05, 22:14
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag vet inte om sista reserven ska ses som mycket mer än en lottovinst i sammanhanget. (För det är väl sista reserven du syftar på?)
Tog siffran från "Lägsta tillsättningspoäng" på domstolsverkets hemsida för "Tillsatta notarieanställningar" är väl de siffrorna som brukar användas alternativt Juseks siffror?
Citera
2013-07-05, 22:29
Medlem
Citat:

Med 27 poäng sidomeriter och t.ex. 90 HP FEK behövdes väl lite mindre än 1/3 AB om resten var BA med något B som kan räknas bort för att få sitta ting föra tillsättningen på det ställde som hade lägst. Kanske är det högre än tidigare. Men inga super krav som är orimliga att nå för de flesta.

Någon chockhöjning av antagningspoängen för att få sitta ting tycks det inte vara, med kraftig reservation för felräkningar.

Jag menade ting generellt sett över hela landet. Det som jag jämfört med är antalet sökande, genomsnittlig meritpoäng samt den lägsta tillsatta. Huruvida det är svårt att nå det du skriver eller inte har jag ingen uppfattning om, det är ganska subjektivt och beror både på den aktuella personens ambitioner och intelligens.

Jusek tar sina siffror från Domstolsverket med skillnaden att de också anger den exakta lägsta poängen som krävdes för en specifik domstol. De poäng som anges är de som fått ett anställningsbeslut. Om de sedan tackar nej kan det blir så att platsen går till en reserv (dvs. näste person med poängen under den lägst tillsatte). Poängen kan därmed ha blivit lägre än vad som anges av Jusek och Domstolsverket men det är inte något vi som åskådare kan se.
Senast redigerad av grizzel 2013-07-05 kl. 22:38.
Citera
2013-07-05, 22:42
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Jusek tar sina siffror från Domstolsverket med skillnaden att de också anger den exakta lägsta poängen som krävdes för en specifik domstol.
Det är inte så att du sitter på dessa magiska siffror?
Citera
2013-07-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det är inte så att du sitter på dessa magiska siffror?

Om man är medlem i Jusek är det bara logga in på jusek.se och titta. Är du inte det kan du säga till vilken år/månad/domstol du vill ha så kan jag copy + paste.
Senast redigerad av grizzel 2013-07-05 kl. 22:47.
Citera
2013-07-05, 22:45
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Om man är medlem i Jusek är det bara logga in på jusek.se och titta. Är du inte det kan du säga till vilken år/månad du vill ha så kan jag copy + paste.
Nope, inte medlem.

Tja, vad sägs om den senaste omgången, de som tillsätts i aug/sep.
Citera
2013-07-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Nope, inte medlem.

Tja, vad sägs om den senaste omgången, de som tillsätts i aug/sep.

Notarietjänster med tillträde den 1 augusti och 1 september 2013

Inneliggande ansökningar vid ansökningstidens utgång var 349 härav med examensort Göteborg 46, Lund 95, Stockholm 91, Umeå 24, Uppsala 74 och Örebro 19.

232 av de sökande var kvinnor och 117 män.
106 sökande anställdes varav 67 kvinnor och 39 män

Meritpoängen är beräknad på kurspoäng.

Genomsnittspoäng (inkl sidomeriter): 319,63

Allmänna reklamationsnämnden/Attunda tingsrätt 328,5

Försäkringskassan/Förvaltningsrätten i Göteborg 308,5

Migrationsverket/Förvaltningsrätten i Stockholm 319,5 (lägsta)

Migrationsverket/Förvaltningsrätten i Göteborg 311,5 (lägsta)

Migrationsverket/Förvaltningsrätten i Malmö 321 (lägsta)

Länsstyrelsen/Förvaltningsrätten i Stockholm 334,5

Kronofogdemyndigheten/Stockholms tingsrätt 333,5

Kronofogdemyndigheten/Kalmar tingsrätt 299,5

Kronofogdemyndigheten/Göteborgs tingsrätt 314,5

Försäkringskassan/Förvaltningsrätten i Malmö 318,5

Nacka tingsrätt 332 (lägsta)

Solna tingsrätt 334 (lägsta)

Södertörns tingsrätt 324 (lägsta)

Nyköpings tingsrätt 308,5 (lägsta)

Eksjö tingsrätt 294,5

Blekinge tingsrätt 294,5

Helsingborgs tingsrätt 337 (lägsta)

Varbergs tingsrätt 311,5 (lägsta)

Göteborgs tingsrätt 315,5

Värmlands tingsrätt 298,5 (lägsta)

Ångermanlands tingsrätt 292,5 (lägsta)

Luleå tingsrätt 295

Attunda tingsrätt 331,5 (lägsta)

Uppsala tingsrätt 322 (lägsta)

Gotlands tingsrätt 299,5

Västmanlands tingsrätt 314,5 (lägsta)

Falu tingsrätt 302 (lägsta)

Mora tingsrätt 301,5

Linköpings tingsrätt 326,5 (lägsta)

Jönköpings tingsrätt 298,5 (lägsta)

Kalmar tingsrätt 296 (lägsta)

Lunds tingsrätt 346

Malmö tingsrätt 346

Halmstads tingsrätt 332,5

Borås tingsrätt 312,5

Göteborgs tingsrätt 337 (lägsta)

Vänersborgs tingsrätt 306,5

Gävle tingsrätt 323

Hudiksvalls tingsrätt 327,5

Sundsvalls tingsrätt 297,5

Östersunds tingsrätt 291

Lycksele tingsrätt 293,5

Umeå tingsrätt 303,5

Haparanda tingsrätt 286,5

Alingsås tingsrätt 327

Förvaltningsrätten i Härnösand 286 (lägsta)

Förvaltningsrätten i Falun 312,5

Förvaltningsrätten i Stockholm 321 (lägsta)

Förvaltningsrätten i Uppsala 321,5

Förvaltningsrätten i Malmö 331,5 (lägsta)

Förvaltningsrätten i Göteborg 334 (lägsta)

Förvaltningsrätten i Jönköping 295,5

Förvaltningsrätten i Växjö 298,5
Citera
2013-07-05, 22:56
Medlem
Legal-Eagles avatar

Lund och Malmö tingsrätt 346! Wtf. *Stön*

Edit: Thanx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto