Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Hittade följande värden på några sorter:

Amadine 75-80 kcal
Asterix 74 kcal
King Edward 83 kcal
Mandelpotatis 102 kcal

Det allmänna värdet jag har sett ligger mellan 75-78 kcal. För lättare bulk kanske mandelpotatisen bör undersökas. Annars kan du nog räkna med det allmänna värdet om du inte köper ngn speciell sort.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Generellt kan man säga att ju mjöligare potatissort, desto mer kalorier innehåller den.

~Paul~

Kanon, tack. Någon som vet vad nötfärs max 20% fett har för näringsinnehåll? Har sökt igenom Livsmedelsverkets databas, men hittar inte ett smack. Här nämligen nära nog två kilo liggandes i frysen.
Citera
2013-11-15, 13:20
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag gjorde soppa i tisdags, med en massa rotgrönsaker, bacon och matlagningsgrädde i. Den har stått i kylen sedan dess.
Kan jag äta den idag? :/
Rätt tråd: https://www.flashback.org/t1044868

Men ja, det kan du.
Citera
2013-11-15, 13:23
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Rätt tråd: https://www.flashback.org/t1044868

Men ja, det kan du.

Oj, förlåt.
Tack!
Citera
2013-11-16, 01:47
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Om man är allergisk mot krabba, kan man äta soppa/fond gjord på kräftor?
Citera
2013-11-16, 07:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Med största sannolikhet inte.

~Paul~
Citera
2013-11-16, 08:39
Medlem
billybombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Kanon, tack. Någon som vet vad nötfärs max 20% fett har för näringsinnehåll? Har sökt igenom Livsmedelsverkets databas, men hittar inte ett smack. Här nämligen nära nog två kilo liggandes i frysen.
250-260 kcal/100 g är det jag hittar. Ena är att 10%-ig färs ligger på ungefär 150 kcal/100 g, 15% ligger på ungefär 210 kcal/100 g och då borde 20% vara runt 255-260 kcal. Har även varit inne på kolozzeum och det är 260 kcal/100 g man hittar för 20%-ig nötfärs.
Citera
2013-11-16, 10:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney

Nej, man är normalt allergisk mot alla skaldjur, inte bara krabba.
Citera
2013-11-16, 11:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej, man är normalt allergisk mot alla skaldjur, inte bara krabba.
Det är dock ett intressant problem. Jag har faktiskt varit med om fall där man är allergisk mot en specifik art. Det är dock kanske ett fall på 1000 .

~Paul~
Citera
2013-11-16, 15:37
Är otroligt trött på att veva ihop samma gamla käk vecka ut och vecka in, år efter år. Blir ju lätt så efter ett tag, tyvärr.

Har nu blivit lite wild and crazy och serverar det som slängs ihop av det som jag har hemma. Ibland går det bra ibland ...mindre bra. Men inte oätbart - ta i trä - hitintills.

Roligare att laga och servera blir det iallafall.

Sist blev det en halva fläskfile med kantareller på burk samt rödlök och creme freache, lite timjan och kalvfond (stavning?) samt snabbmakaroner.

Igår blev det stoora köttbullar (var förkyld och orkade inte fiffla och pyssla) i tomatsås med matlagningsvin och chilliflakes, samt lite kryddor och pasta.

Idag blir det hemmagjorda hamburgare på det vis som fantasin tillåter.
Önska mig lycka till.

Har varit en riktigt tråkig j-väl innan som aldrig gått utanför ramarna/erfarenheten eller recepten.

Glömde ju frågan!
Hur piffar jag upp nötfärsen till hamburgarna och hur gör jag för att de inte ska bli torra?
Citera
2013-11-16, 16:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur piffar jag upp nötfärsen till hamburgarna och hur gör jag för att de inte ska bli torra?
Den bästa burgaren innehåller inte mer än färs, salt och peppar. Det är allt. Smaken är därför helt beroende av kvaliteten på köttet.

Om dina burgare är torra så har du kremerat dem allt för länge. Ofta i kombination med en homogen färs utan luft i.

~Paul~
Citera
2013-11-16, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den bästa burgaren innehåller inte mer än färs, salt och peppar. Det är allt. Smaken är därför helt beroende av kvaliteten på köttet.

Om dina burgare är torra så har du kremerat dem allt för länge. Ofta i kombination med en homogen färs utan luft i.

~Paul~
Jaha?
Jag litar på dig.
Men vad f-n menar du?
Jag tänker inte kremera dem, men du menar alltså att jag inte får steka dem för länge?
Och vad ska jag göra för att få luft i dem?
Citera
2013-11-16, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag tänker inte kremera dem, men du menar alltså att jag inte får steka dem för länge?
Och vad ska jag göra för att få luft i dem?
Ja, felet många gör är att köra burgarna allt för länge på grillen/i pannan. Tänk på att köttet kan vara rosa inuti, precis som en välhängd bit biff.

Vill du inte ha dem rosa så kan du köra så att de precis "stannar", dvs övergår till ljusgrå färg. Då är det dags att genast ta ut dem och låta dem vila en stund innan förtäring.

För att få luft i färsen så maler man den helst själv. Det hela går ut på att inte förstöra de delikata strängarna av kött som maskinen lagt åt ett enda håll. Enklast är lägga den färdigmalda färsen på en Glagpackfolie, försiktigt plana ut den utan att trycka på den, salt och peppra över den och slutligen rulla in den i folien, likt en "smällkaramell". Det gäller att riktigt dra åt ändarna så att cylindern får fin färg.

Kör sedan in köttet i kylen så att det sätter sig. Det funkar också med frys. Då får man förstås hålla reda på tiden. 35-40 minuter brukar bli lagom.

Sedan är det dags att steka/grilla burgarna. Hetta upp pannan, grillpannan eller grillen. Ta ut cylindern och skär ca 2 cm tjocka skivor tvärs över fibrerna. Ta sedan bort folieremsan. Ta således inte bort Gladpackfolien innan du har skurit burgarna!!

Grilla/stek på tämligen hög värme. Låt vila under tiden som du sätter ihop de övriga ingredienserna till burgaren. Lägg sedan i burgaren och ät omedelbart.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in