Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-12, 13:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Tack, låter gott och ska absolut testa det
Sedan glömde jag ju självklart att nämna kyckling, då brukade jag köra på fryst salladskyckling av ren lathet.
Citera
2013-11-13, 18:33
Medlem
eribabsis avatar
Vi har en sjujäkla billig fritös och stripsen blir inte speciellt frasiga och goda. Hur stor roll spelar fritösen egentligen? Billig alt. dyr Olja? Vad för sorts strips?

Vi har endast andvänt strips där det på förpackningen står "fritös" som tillagningssätt. Fungerar andra strips också? T.ex. Willys har inga för fritös.
Citera
2013-11-13, 19:15
Medlem
Naizos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Vi har en sjujäkla billig fritös och stripsen blir inte speciellt frasiga och goda. Hur stor roll spelar fritösen egentligen? Billig alt. dyr Olja? Vad för sorts strips?

Vi har endast andvänt strips där det på förpackningen står "fritös" som tillagningssätt. Fungerar andra strips också? T.ex. Willys har inga för fritös.

Investera i en termometer istället och värm upp din egen olja. Har stött på många fritöser som inte kommer upp i den temperatur som utlovas.
Citera
2013-11-13, 19:52
Medlem
billybombs avatar
Citat:

Ska ju fungera med vilken som helst ifall det är frysta pommes du köper (de brukar redan vara "för"-friterade så att sen när man friterar hemma blir dom krispiga och goda). Kan du ställa in tempen på oljan? Kan vara så att du kör för lågt helt enkelt.

Metoden som används när du tar vanlig färsk potatis och ska göra pommes är att du först friterar på låg temp och sedan hög temp. Googla så hittar du...
Citera
2013-11-13, 20:55
Medlem
Hur länge håller kokta nudlar? Ris och glas främst.

Pasta kan hålla i typ två dagar efter att den är kokt. Är det samma med nudlar?
Citera
2013-11-13, 21:31
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Ska ju fungera med vilken som helst ifall det är frysta pommes du köper (de brukar redan vara "för"-friterade så att sen när man friterar hemma blir dom krispiga och goda). Kan du ställa in tempen på oljan? Kan vara så att du kör för lågt helt enkelt.

Metoden som används när du tar vanlig färsk potatis och ska göra pommes är att du först friterar på låg temp och sedan hög temp. Googla så hittar du...
Det brukar stå en 170 grader i 2-4 minuter. Vi kör 180 grader och måste ha i skiten en 10 minuter minimum, annars är stripsen vita och sladdriga.
Så det låter jy som värmeproblem.

Vårrullar däremot blir krispiga så det liknar inget.
Senast redigerad av eribabsi 2013-11-13 kl. 21:33.
Citera
2013-11-13, 22:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Det brukar stå en 170 grader i 2-4 minuter. Vi kör 180 grader och måste ha i skiten en 10 minuter minimum, annars är stripsen vita och sladdriga.

Hur mycket tar du i på en gång? 500g frysta rakt ner i fritten är ju göra att det inte är 180grC längre.
Citera
2013-11-13, 22:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Ja, det låter som ett värmeproblem. Hur mycket olja är det i fritösen, och hur mycket frysta frittar hivar du på en gång? Som christery skriver är det ju knappast några 180 grader längre om du dumpar i ett halvkilo frites i en mindre mängd olja, säg 1-2 l. Jag rekommenderar dig att mäta tempen i oljan när den nominellt är 180 grader. Låt termometern sitta kvar i oljan, häll i potatisen och notera temperaturdippen samt hur snabbt tempen återhämtar sig. Det är fullt möjligt att det går från 180 till 120 direkt, och att det sedan tar flera minuter att komma upp till någorlunda friteringstemp igen.

Den enda fritös jag ägt höll aldrig den temperatur den lovade, så jag använder den inte längre. En billig emaljerad gjutjärnsgryta är min "fritös" sedan länge. Funkar mycket bra.
Citera
2013-11-14, 00:34
Medlem
Innehåller olika sorters potatis lika mycket kalorier? Har nyligen börjat räkna kalorier igen för att bulka lite lättare, men har aldrig käkat några speciella mängder potatis tidigare.
Citera
2013-11-15, 09:08
Medlem
billybombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Innehåller olika sorters potatis lika mycket kalorier? Har nyligen börjat räkna kalorier igen för att bulka lite lättare, men har aldrig käkat några speciella mängder potatis tidigare.
Hittade följande värden på några sorter:

Amadine 75-80 kcal
Asterix 74 kcal
King Edward 83 kcal
Mandelpotatis 102 kcal

Det allmänna värdet jag har sett ligger mellan 75-78 kcal. För lättare bulk kanske mandelpotatisen bör undersökas. Annars kan du nog räkna med det allmänna värdet om du inte köper ngn speciell sort.
Citera
2013-11-15, 09:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Generellt kan man säga att ju mjöligare potatissort, desto mer kalorier innehåller den.

~Paul~
Citera
2013-11-15, 11:29
Medlem
Evilyns avatar
Jag gjorde soppa i tisdags, med en massa rotgrönsaker, bacon och matlagningsgrädde i. Den har stått i kylen sedan dess.
Kan jag äta den idag? :/
Senast redigerad av Evilyn 2013-11-15 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in