Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-24, 16:23
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordic0007
Varför är avokado ofta brun och tråkig inuti?
Trodde först att folk klämt på dem, så jag tog de understa, men de var ännu värre.

Tar två avokado och proteindryck efter träningen tre dag/veckan, men nu börjar det bli dyrt, då så mycket måste skäras bort.
Avokado är luriga. De som är riktigt mjuka i affären har ofta fått klämskador, och det är lätt hänt att de blir övermogna. Jag brukar köpa omogna avokador och sen äta dem efter hand som de mognar hemma. Kläm försiktigt längst upp i toppen vid kvisten för att känna om de är lagom mogna. Den skall vara mjuk men med lite motstånd.
Citera
2013-10-24, 16:31
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordic0007
Varför är avokado ofta brun och tråkig inuti?
Trodde först att folk klämt på dem, så jag tog de understa, men de var ännu värre.

Tar två avokado och proteindryck efter träningen tre dag/veckan, men nu börjar det bli dyrt, då så mycket måste skäras bort.
Du förvarar dem kanske för svalt hemma?
Citera
2013-10-28, 12:50
Medlem
fakirens avatar
Tänkte göra revbensspjäll och potatisgratäng idag. Båda ska tillagas i min extremt lilla ugn. Spjällen tar ca 15 minuter i ugnen och gratängen ca 20-25 minuter. Hur planerar jag det lättast för att slippa äta kall mat?

Hade en idé om att göra gratängen först och sedan ställa in den i ugnen igen när det är ett par minger kvar på spjällen för att värma upp drn igen. Funkar det? Finns det bättre sätt?
Citera
2013-10-28, 13:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Tänkte göra revbensspjäll och potatisgratäng idag. Båda ska tillagas i min extremt lilla ugn. Spjällen tar ca 15 minuter i ugnen och gratängen ca 20-25 minuter. Hur planerar jag det lättast för att slippa äta kall mat?

Hade en idé om att göra gratängen först och sedan ställa in den i ugnen igen när det är ett par minger kvar på spjällen för att värma upp drn igen. Funkar det? Finns det bättre sätt?

Du får alltså inte in båda på höjden, det var en liten rackare.

Micro är väl ett alternativ.

Är det en rejäl sats potatisgratäng så kanske den klarar 15minuter under aluminiumfolie och på nåt isolerande underlag som skärbräda+grytlappar. Sen ut med spjällen och in med gratängen igen medans du låter köttet vila i folie ett tag.

Jag gillar ju tjocka spjäll lite ljumna, tycker dom blir saftigare då och sen ska man ju kunna hålla i dom. Osäkert om gratängen hinner bli varm dock, den är ju ganska kompakt.
Citera
2013-10-28, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Du får alltså inte in båda på höjden, det var en liten rackare.

Micro är väl ett alternativ.

Är det en rejäl sats potatisgratäng så kanske den klarar 15minuter under aluminiumfolie och på nåt isolerande underlag som skärbräda+grytlappar. Sen ut med spjällen och in med gratängen igen medans du låter köttet vila i folie ett tag.

Jag gillar ju tjocka spjäll lite ljumna, tycker dom blir saftigare då och sen ska man ju kunna hålla i dom. Osäkert om gratängen hinner bli varm dock, den är ju ganska kompakt.
Kanske göra tvärtom, eftersom gratängen blir väldigt blöt på ytan med folie. Det gör osten vit och ful. Gör istället revbenspjällen färdiga och låt dem vila under folie.
Citera
2013-10-28, 15:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kanske göra tvärtom, eftersom gratängen blir väldigt blöt på ytan med folie. Det gör osten vit och ful. Gör istället revbenspjällen färdiga och låt dem vila under folie.

Kör gratängen klar fast utan osten.
Kör spjällen färdiga och ställ åt sidan för att vila.
På med osten på gratängen och kör så att den får färg.

Servera.
Citera
2013-10-28, 15:40
Medlem
MeanMEs avatar
Är det bara du själv som skall äta är det väl enkelt.
Kör allt i samma form.

I annat fall dela formen med folie och kör det i samma form.
Citera
2013-10-28, 16:16
Medlem
rayraviolis avatar
Potatisgratäng måste ju ändå svalna en stund så man inte bränner bort tungan. Kör den först och låt den sen stå ovanpå spisen/ugnen och få ätbar temperatur.
Citera
2013-10-29, 17:40
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Har lite tomt i skafferiet men vad tror ni om en kycklinggryta bestående av kyckling, kidneybönor lite lök, matlagningsgrädde och en buljongtärning? Käkas ihop med quinoa och jag kanske slänger i lite brytbönor också.

Vilket skulle vara ert weapon of choice? Curry, kanel eller spiskummin?
Citera
2013-10-29, 17:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Har lite tomt i skafferiet men vad tror ni om en kycklinggryta bestående av kyckling, kidneybönor lite lök, matlagningsgrädde och en buljongtärning? Käkas ihop med quinoa och jag kanske slänger i lite brytbönor också.

Curry och gärna lite spiskummin. Absolut inte kanel.
Citera
2013-10-29, 17:54
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C

Jordnötssmör om du har
Citera
2013-10-29, 17:54
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Curry och gärna lite spiskummin. Absolut inte kanel.

Tänkte på en quorngryta (chili con quorn) som var riktigt najs med kanel men jag följer nog ditt tips, idag orkar jag inte chansa

Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Jordnötssmör om du har

Det har jag nog och typ en lime.

Har aldrig haft det i matlagning så måste fråga om det funkar med spiskummin och curry. Ingen jobbig krock där?
Senast redigerad av Ghost.B.C 2013-10-29 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in