Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Tänkte göra egen julskinka och rimma den själv, hur är det när man får den av en slaktare? Då är den väl rimmad?
Vill även att den ska vara brun, måste jag ringa till slaktaren och be om en som inte är rimmad eller behandlat med det där som gör att den blir röd?

Jag gjorde det förra året. Hör på din affär om de kan ta hem åt dig, det brukar inte vara något problem. Var tydlig med att du inte vill ha rimmad bara. Förresten, se till att ta en med ben när du ändå är igång, det förhöjer smaken ytterligare.

Jag tycker gott du kan tillsätta lite salpeter i rimlagen för färgens skull. Riskerna med det är HÖGST överdrivna. Jag vet att någon som definitivt inte är kemist mycket väl kan bråka om det, men jag tycker det är vettigt. Speciellt också eftersom den ska stå sig ett tag efter julafton.

Här är bilder på min från förra året:

Färsk
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/p1000041_50b8c92e9606ee4f0f348669.jpg

Rimmad
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/p1000128_50c9ec69e087c3602ef37edc.jpg

Körd långsamt i ugnen
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/p1000236_50d6c2d7ddf2b32cfc0025ed.jpg

Svålen bort
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/p1000238_50d6c2e5ddf2b32cc70024a1.jpg

Före griljering
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/p1000241_50d6c30addf2b32ceb0027a2.jpg

Efter griljering
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/p1000247_50d6c3cb9606ee5a94ba01c1.jpg

Uppskuren
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3894094/images/2012/p1000250_50d6c3e5e087c35c6b861c3d.jpg
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-10-22 kl. 18:03.
Citera
2013-10-22, 18:30
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag gjorde det förra året. Hör på din affär om de kan ta hem åt dig, det brukar inte vara något problem. Var tydlig med att du inte vill ha rimmad bara. Förresten, se till att ta en med ben när du ändå är igång, det förhöjer smaken ytterligare.

Jag tycker gott du kan tillsätta lite salpeter i rimlagen för färgens skull. Riskerna med det är HÖGST överdrivna. Jag vet att någon som definitivt inte är kemist mycket väl kan bråka om det, men jag tycker det är vettigt. Speciellt också eftersom den ska stå sig ett tag efter julafton.

Här är bilder på min från förra året:

Riskerna är jag inte så noga med, inte ens läst vad dom är, tycker bara det känns mer genuint när den är grå
Men om man köper rå skinka så borde den väl inte vara rimmad, om det inte står det någonstans? Ska ju inte köpa nån färdig "julskinka".
Ben ska jag absolut fundera på.
Citera
2013-10-22, 18:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Riskerna är jag inte så noga med, inte ens läst vad dom är, tycker bara det känns mer genuint när den är grå
Men om man köper rå skinka så borde den väl inte vara rimmad, om det inte står det någonstans? Ska ju inte köpa nån färdig "julskinka".

"Rå" skinka kan du få både naturell och rimmad, finns en hel del som köper rimmad och kokar själv.
Citera
2013-10-22, 18:43
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"Rå" skinka kan du få både naturell och rimmad, finns en hel del som köper rimmad och kokar själv.
Jo men om det bara står skinka så ska det väl inte vara rimmad?
Citera
2013-10-22, 18:48
Medlem
Citat:

Färgen är en smaksak helt klart. Man har länge tillsatt nitrat eller nitrit i kött av helt andra skäl än de estetiska (det är ju också bra mot mikroorganismer) så jag skulle inte säga att det är mindre genuint. Men som sagt, skit i det om du hellre vill ha grå skinka. Se bara till att förvara den väl.

Det är väldigt väldigt få affärer som säljer färsk/obehandlad skinka. Jag har aldrig sett det och jag letar massor i affärer efter allt möjligt. Jag skulle säga att det knappt finns utanför specialbutiker som köttbutiker i storstäderna. Som exempel kan jag säga att jag inte tror att det finns någonstans i Uppsala.

Däremot är det väldigt många butiker (med chark) som är tillmötesgående och hjälper till och tar hem åt dig. Se bara till att börja i tid, den ska rimmas ett tag. Följ t ex Kristofer Franzéns recept i DN, det blir väldigt bra. http://www.dn.se/mat-dryck/recept/julskinka-fran-grunden/

Citat:

Att köra på låg temperatur i ugnen spöar kokning alla dagar i veckan. Kokningen lakar ju ur skinkan och ägnar man sig inte åt "dopp i grytan" ser jag ingen anledning att göra det.
Citera
2013-10-22, 18:50
Medlem
Citat:
Jo men om det bara står skinka så ska det väl inte vara rimmad?

Återigen, julskinkorna som ligger inplastade i kyldiskar i din butik är rimmade eller kokta. Är du osäker så står det också på dem.

Jag har aldrig sett att det bara står "skinka" på en förpackning
Citera
2013-10-22, 19:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Att köra på låg temperatur i ugnen spöar kokning alla dagar i veckan. Kokningen lakar ju ur skinkan och ägnar man sig inte åt "dopp i grytan" ser jag ingen anledning att göra det.

Jepp Syftade "koka" lite fritt hät då många som sagt väljer att långköra i ugn istället om dom inte är ute efter skinkspadet.

Citat:
Återigen, julskinkorna som ligger inplastade i kyldiskar i din butik är rimmade eller kokta. Är du osäker så står det också på dem.

Man brukar kunna hitta skinkstek som är "naturell" men annars är det mesta rimmat eller tom färdigkokt.
Citera
2013-10-22, 19:11
Medlem
Citat:
Jepp Syftade "koka" lite fritt hät då många som sagt väljer att långköra i ugn istället om dom inte är ute efter skinkspadet.

Man brukar kunna hitta skinkstek som är "naturell" men annars är det mesta rimmat eller tom färdigkokt.

Ja precis men de är ju så små. Det är ju bara en muskel. Julskinkan är ju större.

Det blir verkligen sjukt gott att göra det här själv och jag rekommenderar alla att göra det. Sen tror jag närvaron av benet höjde den lite också, det brukar ben göra.
Citera
2013-10-22, 22:04
Medlem
lehirals avatar
Brukar göra julskinka själv varje år, men vi brukar köpa en hel gris så det har aldrig varit problem för oss, men nu är jag sugen som fan på det, men recept osv behövs inte, även om det är väldigt uppskattat
Har en bra slaktare i närheten, men vad för styckdel ska man be om? Nån sa ju att skinkstek var mindre än "traditionell" julskinka.

Nitrit, det var så det hette! Brukar det vara i skinkan man köper? Alltså den helt okokta och orimmade.

Fan, så kommer ju problemet om kokning/ugnsgrillning upp igen Brukar koka, och eventuellt griljera i ugn, är alltid riktigt nöjd så har aldrig sett behovet av att göra den helt i ugn, men nu när jul ändå är så nära så kanske jag borde göra i ugn nu, och om jag blir missnöjd koka den som vi har till julbordet.. om man inte vore så feg när det gäller detta.
Åsikter på detta uppskattas gärna

Hehe, kanske bordet postat detta i en julskinketråd om det nu finns, antar det.

Citat:

Jo men vill ha obehandlad, alltså styckdelen man gör julskinkan av Skinkstek är tydligen för liten? Nämndes iaf tidigare.
Hade frågat min slaktare men är lite folkskygg för tillfället..
Senast redigerad av lehiral 2013-10-22 kl. 22:21.
Citera
2013-10-22, 23:07
Medlem
Elementarts avatar
Någon som har koll på hur nyttigt honung är egentligen?
Citera
2013-10-23, 07:44
Medlem
Citat:

Jo men vill ha obehandlad, alltså styckdelen man gör julskinkan av Skinkstek är tydligen för liten? Nämndes iaf tidigare.
Hade frågat min slaktare men är lite folkskygg för tillfället..

Jag förstår inte vad det är du inte förstår. Jag förstår att du vill ha helt färsk/obehandlad. Det jag påstår är att det inte alls är vanligt på affärerna så vågar du inte fråga i butiken så har du problem.

Skinksteken är också alldeles för torr, det är ju i regel inte ett gram fett på de där bitarna. Det du vill ha är en halv obehandlad skinka. Halv heter de som ligger på 5-6 kilo och det är jättemycket. De är alltså kapade på längden. En hel är jättelång.

En skinkstek är visserligen också grisröv men det är bara en mindre del, en muskel, där allt fett är borttrimmat. Det kommer ge dig en sjukt torr skinka. Självklart funkar det men jag fick för mig att du ville göra på genuint sätt och då ska du så klart ha en bra skinka också.
Citera
2013-10-24, 15:59
Medlem
nordic0007s avatar
Varför är avokado ofta brun och tråkig inuti?
Trodde först att folk klämt på dem, så jag tog de understa, men de var ännu värre.

Tar två avokado och proteindryck efter träningen tre dag/veckan, men nu börjar det bli dyrt, då så mycket måste skäras bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in