Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-22, 22:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den rökta siken går heller inte av för hackor .

~Paul~

Definitivt inte, när jag var liten och bodde i Gävle så brukade vi alltid åka ut minst en gång varje sommar och spendera en dag ute i Bönan och njuta ev den underbart goda fisken, vi fortsatte med det även efter att vi flyttade från stan, dock inte lika ofta då det blev en 3-dagars semester
Citera
2014-06-22, 23:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Definitivt inte, när jag var liten och bodde i Gävle så brukade vi alltid åka ut minst en gång varje sommar och spendera en dag ute i Bönan och njuta ev den underbart goda fisken, vi fortsatte med det även efter att vi flyttade från stan, dock inte lika ofta då det blev en 3-dagars semester
Tyvärr är inte fisket dessa dagar vad det en gång varit. Ålen är i princip utrotad, strömmingen är inte lika talrik och fet, och siken är mindre till storleken.

Dock kan man trots allt inhandla kvalitetsprodukter än idag. Det gäller dock att veta vem man skall handla från .

~Paul~
Citera
2014-06-22, 23:30
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Tyvärr är inte fisket dessa dagar vad det en gång varit. Ålen är i princip utrotad, strömmingen är inte lika talrik och fet, och siken är mindre till storleken.

Dock kan man trots allt inhandla kvalitetsprodukter än idag. Det gäller dock att veta vem man skall handla från .

~Paul~
har du provat göra sikröra på rökt sik? mycket bättre än på den traditionella kokta siken tycker jag.

har du koll på beståndet av nätting/nejonöga? var många år sedan jag provade sist.
Citera
2014-06-23, 00:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
har du provat göra sikröra på rökt sik? mycket bättre än på den traditionella kokta siken tycker jag.

har du koll på beståndet av nätting/nejonöga? var många år sedan jag provade sist.
De flesta röror/spreads funkar väl tillsammans med rökt fisk, oavsett art.

Har aldrig ens provat med kokt sik så tyvärr kan jag inte jämföra. Den rökta är god men som vanligt hänger det på kvaliteten på de övriga ingredienserna och proportionerna mellan dem.

Nättingen har liksom många andra arter minskat drastiskt. Har för mig att den t o m är fredad på en del ställen. Rökt nätting är förstås en delikatess av rang.

~Paul~
Citera
2014-06-24, 10:49
Medlem
Citat:
De flesta röror/spreads funkar väl tillsammans med rökt fisk, oavsett art.

Har aldrig ens provat med kokt sik så tyvärr kan jag inte jämföra. Den rökta är god men som vanligt hänger det på kvaliteten på de övriga ingredienserna och proportionerna mellan dem.

Nättingen har liksom många andra arter minskat drastiskt. Har för mig att den t o m är fredad på en del ställen. Rökt nätting är förstås en delikatess av rang.

~Paul~
Hur blir det om man gör röra med böcklingpastej?
Citera
2014-06-24, 13:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostInTheCookieJar
Hur blir det om man gör röra med böcklingpastej?
Böcklingpastej i sig är ju redan på sätt och vis en röra. Den innehåller ca 30% ren böckling och resten andra ingredienser.

Att därför späda ut smaken ännu mer kan resultera i att den färdiga produkten kan smaka menlös/smaklös. Det gäller med andra ord att vara försiktig med mängdförhållandena.

~Paul~
Citera
2014-06-24, 18:36
Medlem
svampdamps avatar
Har ni tips på god klyftpotatis utav fast potatis? Krydda m.m..

Stor, mellan eller liten potatis?
Citera
2014-06-24, 18:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Klyftpotatis vete fan om jag har nåt bra recept på, men gör hasselbackspotatis med paprikapulver, salt, smör och ströbröd.

Går säkert lika fort som klyftisarna och skär du i en träslev eller med ett mothåll så det inte går igenom så går det nog lika fort. Men det blir så mycket godare. Känns lyxigare åxå på nåt vis.
Citera
2014-06-24, 19:03
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Klyftpotatis vete fan om jag har nåt bra recept på, men gör hasselbackspotatis med paprikapulver, salt, smör och ströbröd.

Går säkert lika fort som klyftisarna och skär du i en träslev eller med ett mothåll så det inte går igenom så går det nog lika fort. Men det blir så mycket godare. Känns lyxigare åxå på nåt vis.

Vill ha klyftpotatis
Citera
2014-06-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Ja.

Sätt ugnen på 225 °C. Klyv potatisen i fyra delar. Häll en deciliter neutral olja i en långpanna. Krydda med lite paprikapulver, salt, svartpeppar, timjan och vitlökspulver. Tjonga in i ugnen och rör ofta från bottnen, gärna med en stålstekspade så du får ihop allt. Kör tills du har fantastisk färg.

Det funkar inte så bra att göra för mycket. Ett laget potatis räcker om man inte har varmluftsugn.

Sen finns det så klart hardcorevarianter. Min absolut bästa är kort förkokning i vatten smaksatt med konjak och salt. Sen samma som ovan fast 250°C, ankfett, timjan, salt och peppar. Till det nyhyvlad tryffel. Som sagt... det är lite hardcore
Citera
2014-06-24, 20:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
förkokning i vatten smaksatt med konjak och salt.
Du har glömt sockret . Socker ger den färdiga klyftpotatisen en karamelliserad yta (utan att smaka sött) som är både krispig och välsmakande/fyllig, samtidigt som det inre är mjukt och mosigt. Det så att säga förstärker blancheringens effekt. Funkar också på pommes frites som blancheras innan dubbel/tripper-friteringen.

Visserligen ger cognac extra boost (liksom andra typer av alkohol) men trots det blir resultatet bättre om man slänger in lite socker i blanchervattnet.

Jag kör ibland på ister, ibland på ankfett/gåsfett, ibland på smör och ibland på olja (olika varianter). Konstigt nog så är min personliga favorit den helt neutrala smak man får fram när man kör en vanlig jordnötsolja.

Smör ger en smak som man förknippar med "bakning" och fett från animalier ger en artspecifik smak som undertecknad oftast försöker undvika. En variant som också funkar är blandning av smör och olja. Man kan förstås köra på infuserade oljor, dvs oljor som fått dra med diverse örter, kryddor och vegetabilier. Men återigen. Det ger den färdiga potatisen en smak som oftast kan upplevas som lite udda.

~Paul~
Citera
2014-06-25, 07:48
Medlem
Citat:
Du har glömt sockret . Socker ger den färdiga klyftpotatisen en karamelliserad yta (utan att smaka sött) som är både krispig och välsmakande/fyllig, samtidigt som det inre är mjukt och mosigt. Det så att säga förstärker blancheringens effekt. Funkar också på pommes frites som blancheras innan dubbel/tripper-friteringen.

Visserligen ger cognac extra boost (liksom andra typer av alkohol) men trots det blir resultatet bättre om man slänger in lite socker i blanchervattnet.

Jag kör ibland på ister, ibland på ankfett/gåsfett, ibland på smör och ibland på olja (olika varianter). Konstigt nog så är min personliga favorit den helt neutrala smak man får fram när man kör en vanlig jordnötsolja.

Smör ger en smak som man förknippar med "bakning" och fett från animalier ger en artspecifik smak som undertecknad oftast försöker undvika. En variant som också funkar är blandning av smör och olja. Man kan förstås köra på infuserade oljor, dvs oljor som fått dra med diverse örter, kryddor och vegetabilier. Men återigen. Det ger den färdiga potatisen en smak som oftast kan upplevas som lite udda.

~Paul~

Bland det godaste jag gjort i klyftpotatisväg var när jag lagade en anka på egyptiskt sätt men bl a sumak. Jag tog tillvara fettet och använde till klyftpotatis dagen därpå. Det fettet var otroligt kryddigt och satan vad gott det blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in