2013-10-27, 19:41
Medlem
Myias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Ja allt som är gratis är väl gott för er smålänningar!

Ska du inte säga snålänningar? Dra oss alla över en kam? Fördomar och påhopp. Flashback mentalitet på hög nivå. Ska förklara det enkelt, inte för att vara elak utan för att jag är trött på den sortens attityd: Människor är olika, det har inte med att göra om det var gratis eller inte. Vilket den inte var, det fanns en avgift på 500kr per termin. Jag uppskattade maten för vad den var, jag tyckte den var helt okej och vissa dagar god, vilket medkamrater inte alla gjorde. De stack och åt pizza etc. End topic på den saken.

Men för att återgå till tråden. Glömde nämna en annan favorit: Biff Lindström / Pannbiff, brunsås, kokt potatis. Blir nog till att laga någon dag.
Citera
2013-10-27, 20:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myia
Det fanns en annan sås som var helt underbar med, som vi åt med sallad och en fralla, färgen var som kokt lax. Den skulle jag också vela ha recept på. Någon borde göra en sida med recept på skolmaten, för den var både bra och god när jag växte upp. (Född 88 i Småland)

Den har jag nog missat, men jag pluggade lite tidigare än vad du gjorde. Eller gick i 1-9 i alla fall.

Sallad och fralla... Ringer inte ens en klocka om att vi fick nåt sånt. Sorry
Citera
2013-10-28, 08:43
Medlem
Citat:
Ska du inte säga snålänningar? Dra oss alla över en kam? Fördomar och påhopp. Flashback mentalitet på hög nivå. Ska förklara det enkelt, inte för att vara elak utan för att jag är trött på den sortens attityd: Människor är olika, det har inte med att göra om det var gratis eller inte. Vilket den inte var, det fanns en avgift på 500kr per termin. Jag uppskattade maten för vad den var, jag tyckte den var helt okej och vissa dagar god, vilket medkamrater inte alla gjorde. De stack och åt pizza etc. End topic på den saken.

Men för att återgå till tråden. Glömde nämna en annan favorit: Biff Lindström / Pannbiff, brunsås, kokt potatis. Blir nog till att laga någon dag.

Hahah vad sur du blev av ett harmlöst skämt. Trampade jag på en öm tå eller? :P
Citera
2013-10-28, 10:42
Medlem
Myias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazqa
Fiskpanetterna med den där vita såsen som var så underbar, hade mer sås på tallriken än maten.

Någon som vet vad för sås det var? Den var vit, kall, tjockt, hade något grönt inne, tänkte göra den i helgen men vet inte vad såsen heter och vad som behövs för att återskapa dens existens i mina smaklökar ännu en gång.

Hjälp TACK!

Hittade någon som kommenterat detta på iFokus:

"Filsås!

5 deciliter Filmjölk
1 deciliter Majonäs (helst vit, men kan vara svår att få tag i. så kallad "storköksmajonäs" men vanlig går också bra.)
1 deciliter bostongurka
1 tesked salt
2 teskedar senap
pressad citron

Mixa slätt och låt stå en stund."

Tittat lite på det, ser ut som alla använder olika recept. Ett annat recept från Familjeliv:

"Gräddfil, majonäs, bostongurka, dill, salt och citronpeppar. Det receptet fick jag av mattanten på min gymnasieskola.
Vill du ha den helt slät kan du mixa med stavmixer. Mums!"

Den sista verkar lovande. Hade testat att göra det själv, men måste se om jag kan hitta riktig gräddfil och bostongurka där jag bor först.
Citera
2013-10-28, 10:47
Medlem
Citat:
Hittade någon som kommenterat detta på iFokus:

"Filsås!

5 deciliter Filmjölk
1 deciliter Majonäs (helst vit, men kan vara svår att få tag i. så kallad "storköksmajonäs" men vanlig går också bra.)
1 deciliter bostongurka
1 tesked salt
2 teskedar senap
pressad citron

Mixa slätt och låt stå en stund."

Tittat lite på det, ser ut som alla använder olika recept. Ett annat recept från Familjeliv:

"Gräddfil, majonäs, bostongurka, dill, salt och citronpeppar. Det receptet fick jag av mattanten på min gymnasieskola.
Vill du ha den helt slät kan du mixa med stavmixer. Mums!"

Den sista verkar lovande. Hade testat att göra det själv, men måste se om jag kan hitta riktig gräddfil och bostongurka där jag bor först.

Tack för receptet. Ska se till att laga panerad fisk och göra såsen till.

I skolan jag gick mellan årskurs 1-6 var maten mycket bra då det var en liten skola. Minns speciellt fisken, pannkakorna och en tex mex gryta som var riktigt gott. Köttfärssåsen, pizzan och marakonilådan likaså.
Citera
2013-10-28, 21:12
Medlem
Jag har alltid älskat skolmaten, både i grundskolan och i gymnasiet. Den enda gången jag verkligen avskytt maten var i gymnasiet då vi fick något som kallades "lunchkorv". Det såg ut och kändes som att äta kuk, så jag tog tonfisksallad och kolhydrater till det istället. Har aldrig förstått mig på folk som bara klagar och tar någon torr macka och ett glas mjölk till det. Sådana människor förstår inte vilken tur de har som får skolmat serverat. Bortskämda snorungar
Citera
2013-10-28, 22:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
Jag har alltid älskat skolmaten, både i grundskolan och i gymnasiet. Den enda gången jag verkligen avskytt maten var i gymnasiet då vi fick något som kallades "lunchkorv". Det såg ut och kändes som att äta kuk, så jag tog tonfisksallad och kolhydrater till det istället. Har aldrig förstått mig på folk som bara klagar och tar någon torr macka och ett glas mjölk till det. Sådana människor förstår inte vilken tur de har som får skolmat serverat. Bortskämda snorungar

Mja, senapssåsen till den var lite för mild på min skola men vilken unge gillar inte varmkorv? Även om den är modell större.

Aldrig gjort kopplingen till könsorgan heller.

Lunchkorven var inte nån höjdare, men inte ett bottennapp heller. Ganska smaklös varmkorv som man fick skiva. Synd att det inte var mera drag i senapssåsen för då hade den kunnat vara bra.

Då var det värre med den vattninga köttkorven/julkorven eller vad man nu kallar fanstyget. Lagar man den rätt så är den OK, men ligger den på varmhållning ett par timmar så blir den... Hmm... halvt upplöst är nog det bästa jag kan komma på, urlakad åxå. Smakade inte nåt.
Citera
2013-10-28, 23:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, senapssåsen till den var lite för mild på min skola men vilken unge gillar inte varmkorv? Även om den är modell större.

Aldrig gjort kopplingen till könsorgan heller.

Lunchkorven var inte nån höjdare, men inte ett bottennapp heller. Ganska smaklös varmkorv som man fick skiva. Synd att det inte var mera drag i senapssåsen för då hade den kunnat vara bra.

Då var det värre med den vattninga köttkorven/julkorven eller vad man nu kallar fanstyget. Lagar man den rätt så är den OK, men ligger den på varmhållning ett par timmar så blir den... Hmm... halvt upplöst är nog det bästa jag kan komma på, urlakad åxå. Smakade inte nåt.
Vet knappt om vi ens fick någon annan korv än gratinerad falukorv med bostongurka i. Var ju inga problem att trycka i sig direkt även om potatismoset inte var någon höjdare annat än på hårdbrödmackor med smör och aromat på lol. Vilka grejer man åt som liten...
Citera
2014-06-23, 16:38
Medlem
nonentityno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Jag med!

Nu får fan nån jävel fixa fram receptet.

En skvätt majo, filmjölk och bostongurka och s&p. Ni får väl justera mängderna själva.

Jag hade brådis på affärn för några år sen och köpte bananfil.. Det blev INTE bra haha!

Älskade trädgårdsmästargrytan och har sisådär 30 år senare kommit på att det var kapris i den

Tonfisksåsen var även den jättegod, har inte många dåliga minnen faktiskt förrutom potatisen och blodpuddingen. Iofs var jag en matglad rackare och behövde inte ketchup på allt som vissa.
Senast redigerad av nonentityno1 2014-06-23 kl. 16:51.
Citera
2014-06-23, 19:03
Medlem
nonentityno1s avatar
Har tänkt lite nu..

Mängden majo är bara till för att ta bort "bettet" i filen, den ska alltså inte smaka ngt, bara runda av. Börja med tre fyra rågad msk bostongurka per liter fil och smaka av. Rätt vad det är när du äter såsen med en fiskpinne så klickar det. Sockiplasten på och auktoritära mattanter dyker upp i sinnet. Har du tur så känner du den sura lukten från "jättemadrassen" i gympasalen
Citera
2014-07-06, 21:06
Medlem
Godast var potatisplättar och pasta med skinksås. Fast allra bäst var ju knäckebrödet efteråt! Jag var en av dom som åt knäckebröd VARJE dag för att jag är kräsen som fan med tillagad mat Äckligast var blodkorv och morotssoppa.
Senast redigerad av GreenEyesCuddles 2014-07-06 kl. 21:08.
Citera
2014-07-07, 02:23
Medlem
hedinos avatar
Skolans fruktansvärt goda spagetti & Köttfärssås är ju något man saknar än idag, även ris & köttgrytan var grym för att komma från ett storkök.

Sämst var nog alla måltider med potatis då denna oftast inte var färdigkokt och hård usch, även dessa vegetariska rätterna var ju fruktansvärt unkiga, och aldrig fanns det någon annan rätt så det blev oftast knäckemackor med smör och mjölk..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in