2013-01-02, 15:58
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Göteburegare där snackar vi något. Och bara de som vet vad bamba betyder vet vad jag snackar om.
Citera
2013-01-02, 16:57
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Göteburegare där snackar vi något. Och bara de som vet vad bamba betyder vet vad jag snackar om.

Ja, satan vad vidrigt!
Slemmiga, kokta falukorvsskivor i stenhårt hamburgerbröd. Till detta moset, detta fantastiskt äckliga pulvermos med konsistens som tapetklister. Minns att man alltid fick hostattacker efter att ha ätit detta mos, eftersom pulvret i moset aldrig var tillräckligt genomvispat.
Citera
2013-01-02, 17:24
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Ja, satan vad vidrigt!
Slemmiga, kokta falukorvsskivor i stenhårt hamburgerbröd. Till detta moset, detta fantastiskt äckliga pulvermos med konsistens som tapetklister. Minns att man alltid fick hostattacker efter att ha ätit detta mos, eftersom pulvret i moset aldrig var tillräckligt genomvispat.

Fan gick du i skolan i Angered eller? På Hisingen smakade de gött som fan!
Citera
2013-01-02, 18:42
Medlem
Photoshoppeds avatar
Sonja och Märta hette våra mattanter i byskolan. De lagade all mat själva. Minns fortfarande all fantastisk mat som de serverade. Till och med levergrytan och leverbiffarna var underbart goda. Har inte ätit lever sen dess. Tänk om man då hade insett hur bra man hade det. Men det gäller väl det mesta här i livet.
Citera
2013-01-03, 14:57
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Sonja och Märta hette våra mattanter i byskolan. De lagade all mat själva. Minns fortfarande all fantastisk mat som de serverade. Till och med levergrytan och leverbiffarna var underbart goda. Har inte ätit lever sen dess. Tänk om man då hade insett hur bra man hade det. Men det gäller väl det mesta här i livet.

De hade jag glömt! Tunna välstekta med enorm leversmak, serverad med potatis och lingonsylt

Ett av fasorna på den tiden, idag skulle jag nog uppskatta dem mera.

Får dagens slynglar dessa fantastiska rätter?
Citera
2013-01-03, 15:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
De hade jag glömt! Tunna välstekta med enorm leversmak, serverad med potatis och lingonsylt

Ett av fasorna på den tiden, idag skulle jag nog uppskatta dem mera.

Får dagens slynglar dessa fantastiska rätter?
Tunna?
På min tid var de riktigt tjocka med den där härligt mjöliga konsistensen...

En annan klassiker var ju stuvade grönsaker (Tapetklister med lite bönor, ärter och morötter) med kokt fläskkorv som hade samma tuggmotstånd som dom där studsbollarna man kunde trycka i dom där gamla "automaterna" för 1 krona som fanns i butikerna. Garanterat smakfri korv.

Samt fesljummen mjölk som drack ur gråvita tjocka plastmuggar som var okrossbara. Samma plastmuggar som fanns på mentalsjukhusen.
Citera
2013-01-03, 15:29
Medlem
Laxermedels avatar
Jag var alltid väldigt nöjd med maten vi fick i skolan, bland det bästa var renskav som vi serverades 3 gånger i 9:an, det var verkligen underbart gott. Men många var gnälliga kärringar som dissade gott käk. Speciellt fisk tycker jag synd om, få äter det men många säger att den är äcklig, jag kan bara minnas en gång fisken inte var god, och då var det inte värre än att det smakade lite konstigt.
Senast redigerad av Laxermedel 2013-01-03 kl. 15:41.
Citera
2013-01-03, 18:10
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Fan gick du i skolan i Angered eller? På Hisingen smakade de gött som fan!

Tror inte det serveras speciellt mycket Göteburgare i Angered med tanke på innehållet
Citera
2013-01-03, 19:12
Medlem
christerys avatar
Mycket har jag nog förträngt, fiskpinnarna var ju riktigt bra... Men allt oätligt kanske inte fastnade i minnet.

Leverbiffarna (tunna) kommer jag ihåg, men inte som äckliga utan mer att dom inte smakade nåt alls egentligen.

Kanske det har blivit värre för när jag käkat sjukhsumat (coock and chill) på mindre ställen så antar jag att det är samma käk som skolorna köper in. På min tid lagade mattanterna till maten (nåja, inte halvfabrikat som fiskpinnar). Men tex pinnarna vinner inte på att värmas upp eller transporteras omkring varma.

Kan ha blivit sämre.

Ohh, höll på att glömma: Korv stroganoff fick jag aldrig hemma så det var en av mina favvos i skolan åxå. (tror jag i alla fall)
Citera
2013-01-03, 19:33
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Ohh, höll på att glömma: Korv stroganoff fick jag aldrig hemma så det var en av mina favvos i skolan åxå. (tror jag i alla fall)

Ja just det - korv stroganoff med ris - vilka berg jag åt av det!
Citera
2013-01-03, 19:53
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Tror inte det serveras speciellt mycket Göteburgare i Angered med tanke på innehållet

Hmmmm... kanske ligger något i det du säger
Citera
2013-01-05, 18:07
Medlem
users avatar
Min gymnasieskola hade samarbete med både kronfågel och santa maria eftersom vi hade en stor hotell & restaurang-inriktning. Därför fick vi någon väldigt god kyckling minst en gång i veckan. Försökte gå dit och äta för en tid sen eftersom dom alltid hade god mat (under hela andra årskursen gick jag enbart till skolan för att äta trots att jag hade mat hemma och gott om pengar till att äta ute.) Dock var det nästan samma personal som när jag gick där och det skreks om polisanmälan med mera. Tänkte ju att jag bara skulle ta igen för någon av dom många gångerna jag skippat lunchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in