2013-02-26, 21:17
Medlem
Fartgupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Bästa skolmaten var givetvis den panerade fisken med potatis, kall sås och ärtor.

Sämst var Ryssröra. Ris med någon sorts kött och smaklös grönsaksblandning. Till detta fick man ris (WTF!?) och torrt pitabröd. Fuckin useless... Hade det serverats i Treblinka hade judarna kissat på det.

Själv var jag grymt trött på panerad fisk med kal lsås; förekom minst två gånger i veckan med fisken panerad i alla möjliga och omöjliga former.

I lågstadiet älskade jag rivna morötter, tyckte det var mycket godare med finrivna morötter som vi fick i skolan jämfört med de grovrivna hemma Sjömansbiff och kalopps var också gott.

Svampcrepes (aka hjärnsubstanscrepes) står kvar som äckligste rätt, crepes har jag förövrigt inte rört på åratal.
Citera
2013-05-07, 01:46
Medlem
luffarn-med-knivens avatar
Har gått på totalt sex olika skolor. Skolmaten var aldrig någon höjdare. Kan radda upp det absolut värsta och det absolut bästa.

Vidrigheter som borde vara kriminellt att servera:
Pasta med skinksås - sönderkokt klumppasta med sås som bestod av 80% redning, 15% grädde, 4.5 % ost och 0.5% olagade skinkbitar. Den här rätten följde mig genom hela mina grundskoleår. Varför har ingen tagit bort den?

Potatismos - utdrygat med så mycket vatten att den rann igenom springorna på gaffeln. Lyckligtvis hann jag bli relegerad innan den rätten stod på menyn igen. Andra året i lågstadiet.

Fiskbullar. - Bara fiskbullar. Utan sås. Var det MED sås någon enstaka gång så hade de tagit skinksåsen, silat skinkan och klippt ned lite frystorkad till alternativt hackad ned ett kokt ägg. Högstadiet.

Potatis - Hur i hela, jävla helvete kan man misslyckas med en så simpel och god grej som potatis? T o m min första gymnasieskola, som hade en "finare" kock lyckades aldrig laga till potatis utan att det skulle smaka som gummi blandad med frityroljan som blir över från Mc Donalds.

Grönsakssoppa - Obestämbara grönsaker i kuber som någon slängt i grönsaksbuljong.

Ganska god mat som jag kan sakna än idag:
Sprödbakad fisk med kall sås. - Tyvärr serverades det ju äckelpotatis till. Men varför skall man gnälla på det när fisken var godare än samtlig mat man fått under hela månaden tillsammans? Mojsas ihop med rårivna morötter, kall sås och mosad potatis. Jag vill ha receptet på den såsen!

De där rektangulära vita brödet som man fick till soppan. - Svinigt gott! Åt dock min senaste sån när jag gick i mellanstadiet. Sen blev det äcklig skogaholmslimpa. Syrran praktiserade på ett dagis för en månad sen. Bönade och bad henne om att ta med sig några såna hem från bamba. Inte då.
Citera
2013-05-07, 02:26
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarn-med-kniven
Jag vill ha receptet på den såsen!

Jag med!

Nu får fan nån jävel fixa fram receptet.
Citera
2013-05-07, 13:16
Medlem
EastClintfoods avatar
Som en liten jävel på 80 talet minns man var de få som gillade spenatsoppan med kokt ägg och tjocka leverpudding med lingonsylt.

Potäterna försökte man undvika då den ofta hade bismak och sönderkokta, likaså med riset.

Pastan va ofta överkokt men det fick duga.

Panerad rödspätta var en favorit ihop med nåt slags av sås samt tyvärr de överkokta potäterna
Citera
2013-05-19, 06:18
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Den skolan jag gick på under gymnasiet hade riktigt god mat.
Man blev alltid extra taggad av att gå till skolan när man visste att det skulle vara spaghetti med köttfärssås, lasagne, tacos, tandoorikryddad kyckling eller någon annan av deras kycklinggrytor. Blir fortfarande hungrig bara av att tänka på det.
Citera
2013-05-19, 11:15
Medlem
Gladiuxs avatar
Kungens Kycklinggryta har jag för mig att den hette på matschemat.. kyckling, paprika i alla dess färger och champinjoner, den var riktigt jävla god men har för mig att den dök inte upp nå vidare ofta

Kycklingburgare, eller vad man nu vill kalla det, var också en storfavorit.

DJUPFRYSTA PIROGER!!!
Citera
2013-05-19, 19:50
Medlem
TeddyboyRockers avatar
Blir riktigt nostalgisk när jag läser denna tråden. Överlag fick vi riktigt gott käk i bamba, dock har maträtten "kokt höns med ris och currysås" satt djupa ärr i min själ. Kan fortfarande känna smaken bara jag tänker på eländet

Det är speciellt en maträtt från skoltiden som jag saknar och inte har ätit sedan dess, 2003 i mitt fall. Soppa Milanese, den bestod av köttfärssås blandat med tomatsås, olika kryddor som jag inte vet vilka det var och korta bitar med bandspaghetti. Sedan ett par polarkakor med ost vid sidan om, fy fan vad gott det var!
Citera
2013-05-19, 20:04
Medlem
Aquaracers avatar
Kycklingkebab och ris var nog det godaste som fanns förutom fiskpanetter och filsås med potatis.
Citera
2013-05-19, 22:04
Medlem
Godast:

Schnitzel med (klyft?)potatis och café de parissås
Kycklingklubbor, underbart goda och förvånansvärt vällagade vill jag minnas, väldigt flottiga och med god kryddning, serverades med klyftpotatis om jag inte minns fel
Fisk med orange täcke, senare utbytt mot ett gult täcke
Panpizza
Panerad fisk med gräddfilssås och potatis
Lappskojs

Ett hedersomnämnande måste även gå till risgrynspuddingen med saftsås, hur gott som helst. Puddingen serverades varm medan saftsåsen var kall, fenomenal kombination. Näringsvärdet lär ju inte ha varit det bästa men glad blev man när det vankades.

Äckligast:

Kokta kycklingbitar i klar sky tillsammans med grovskurna grönsaker av allehanda slag, serverades med nudlar vill jag minnas så det lär ha rört sig om någon slags asiatisk gryta, kanske under en temavecka
Kebabgryta med ris
Efter att ha kollat igenom några fler sidor i tråden så påmindes jag om den vidriga anrättningen chicken kebab, bruna och mjuka skumgummiliknande saker som kanske inte smakade allt för illa men konsistensen och utseendet var desto sämre
Chicken nuggets, heller ingen höjdare även om det verkade vara mångas favorit, såsom jag minns det så serverades dom utan någon sås till tillsammans med torrt ris, så torra kyckling nuggets med mjuk panering och torrt ris, en ren plåga att få i sig
Senast redigerad av Fenderman 2013-05-19 kl. 22:51.
Citera
2013-05-19, 23:38
Medlem
Slackoffs avatar
En av favoriträtterna var "minischnitzel" komplett med brosk och benbitar.
Jag har nog förträngt den "äckliga" maten med tanke på hur den "goda" maten var.
Citera
2013-05-20, 11:18
Medlem
Nu när jag slutar gymnasiet om några veckor så är det vissa rätter jag ser fram emot att aldrig äta igen!

Den rätt jag kommer att sakna allra minst är den s.k stekta panerade fisken med en kall sås och potatis. Efter att ha fått denna rätt varenda jävla vecka i över 12 år sammanlagt så tröttnar man tillslut.
Blodpuddingen och potatisbullarna kommer jag inte heller att sakna.
Senast redigerad av Meinl 2013-05-20 kl. 11:20.
Citera
2013-05-20, 11:25
Medlem
Herrtrosas avatar
Sämst: Fiskpanetter, sprödbakad torsk och fiskpinnar - vilket i stora drag smakade (och var) precis samma sak. Vidrigt! Därefter kommer potatisen som var gul och mjuk utanpå och vit och stenhård inuti. Potatis, potatis, potatis nästa varje dag. Efter skolan tog det många många år innan jag hade potatis på min mattalrik igen.

Bäst: Pizzan, hamburgarna (men varför i helvete serverades det potatismos till - som vissa också fyllde sina hamburgare med?), lasagnen, spaghetti och köttfärssåsen och till viss del även oxjärparna som såg ut som mänskliga bajskorvar. Vill minnas att jag i skolklass ett var överförtjust i fiskpudding med skirat smör, men på senare tid är jag tveksam över om det verkligen platsar bland de bästa rätterna.
Senast redigerad av Herrtrosa 2013-05-20 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in