2013-10-21, 12:44
Medlem
JerryCottons avatar
Gällande fiskrätterna vi fick i skolan så var den stekta makrillen med stuvad spenat godast. Det var ingen höjdare med mjuk panering på andra fiskrätterna.

Potatisarna fick de inte till oavsett tillagninsform.
Citera
2013-10-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Potatisarna fick de inte till oavsett tillagningsform.
Amen
Citera
2013-10-21, 13:21
Medlem
Kommer ihåg att maten man fick var fruktansvärt äcklig, var nästan ingenting som var gott.
Det konstiga var att dom få rätterna man åt tex pasta skinksås kunde man äta nästintill hur mycket som helst av utan att bli mätt.
Vet inte riktigt vad det beror på men jobbigt var det iallafall, antar att det är dålig mat överlag.

Dom har väl tom bättre mat i fängelserna än i skolorna eller är det bara så det sägs?
Citera
2013-10-21, 13:38
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Gällande fiskrätterna vi fick i skolan så var den stekta makrillen med stuvad spenat godast. Det var ingen höjdare med mjuk panering på andra fiskrätterna.

Potatisarna fick de inte till oavsett tillagninsform.

Jodå, jag minns den stekta potatisen, med nån grillkrydda. Den var riktigt god...dock tog den alltid slut väldigt snabbt, varje gång den serverades...så alla fick inte alltid den utan det berodde på om man hade tidig lunch eller sen.
Citera
2013-10-21, 13:57
Medlem
qazqas avatar
Fiskpanetterna med den där vita såsen som var så underbar, hade mer sås på tallriken än maten.

Någon som vet vad för sås det var? Den var vit, kall, tjockt, hade något grönt inne, tänkte göra den i helgen men vet inte vad såsen heter och vad som behövs för att återskapa dens existens i mina smaklökar ännu en gång.

Hjälp TACK!
Citera
2013-10-21, 14:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazqa
Fiskpanetterna med den där vita såsen som var så underbar, hade mer sås på tallriken än maten.

Någon som vet vad för sås det var? Den var vit, kall, tjockt, hade något grönt inne, tänkte göra den i helgen men vet inte vad såsen heter och vad som behövs för att återskapa dens existens i mina smaklökar ännu en gång.

Hjälp TACK!

Det har funderats lite över det i https://www.flashback.org/t670386

Jag kan bara hålla med, den såsen var faktiskt god. Om den fortfarande gillas då mina smaklökar säkert har blivit "äldre" vetefasen.

Om potatisarna som nån annan skribent tog upp så var ju dom kokta maskinskalade och sedan fått ligga till sig hemska. Jag förstår inte hur man kan misslyckas så fatalt med potatis, utan att den faller sönder.

Det närmaste jag kan tänka mig är dom färdigkokta potatisarna i glasburk, har testat dom en gång stekta och dom var väl sådär förutom att stekytan tyvärr blev kvar i stekpannan (som en annan på forumet skrev).
Citera
2013-10-21, 14:45
Medlem
BlackJewels avatar
Jag hade annars mer än gärna fått skolmaten i repris livet ut, jag får ta till luppen att minnas det äckliga.. den gula potatisen som inte ens gick att dela med en yxa då isf.. och enda ska tilläggas. Svensk skolmat var världsbäst och svenska kockar har också tilldelats världspriser, utifrån mamsens mat. Med el. utan blod i köttet men allt kött har ursprungligen blid och lingon i kål är kulinarisk delikatess som småfjantar inte förstår sig på. Även att buljong istället för grädde som redning är direkt frankst recept, inte lätt att inte ha insyn i de hemliga recepten nej, mmåste göra ont att inte veta allt, usch det sätter säkert spår i tankevertksamheten.

En riktig kallops kunde nog ingen f¨å till det som mttnterna kunde, de var också fantastikska med levergrytan! jag ser dem som mästare i matlagning. De lagade mat med hjärtat, annat idag.. där ska ungen vara nationalekonom och politiker.. för att kanske gilla maten, och ev. inte förära dem spy-miner.

Förresten ingen köttfärssås kan tillagas som solrestaurangernas, har försökt få till det, men fick svettas rejält att inte komma i närheten ... såg inte heller många som satt och surade då heller, fast det kostade ca 0,75 öre per tallrik , lol
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-21 kl. 14:49.
Citera
2013-10-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazqa

Hjälp TACK!
Fy satan vad gott det var, bästa skolmaten - alla kategorier, och då hade vi ändå ganska bra mat. Var väl någon utblandad variant av remouladsås, kör i lite kapris också så blir det ännu bättre.
Citera
2013-10-21, 20:41
Medlem
Jonipoons avatar
Skolmaten var väl ingen höjdare direkt. I mina ögon har den alltid varit medelmåttig och oftast äcklig, även om det förekom guldkorn då och då. Låg- och mellanstadiet har jag inget direkt minne av, minns bara att jag hatade fiskbullar något enormt. Jag har ett hemskt minne där jag försökte äta en fiskbulle, men fick så enorma kväljningar av smaken att jag kräktes. Gick väl i tvåan eller trean när den här incidenten inträffade. Om jag minns rätt var det den nya mattanten, en invandrarkvinna, som tvingade mig att smaka på fiskbullen. Inte för att det skulle vara relevant.

Min lista på vad som var äckligt kan göras lång, här är exempel på många som förekom under högstadiet bland annat.
- Flygande Jacob, såg ut som spya och smakade som möglig gröt
- Fisk Bonjour, torr potatis med smaklös torsk och vidrig sås till
- Positiv Pastasoppa, som att sitta och sörpla på råttgift
- Fiskburgare, vem fan var ljushuvet som kom på detta!!!!
- Sprödbakad fisk, fick kväljningar varje gång
- Alla grytor och soppor och fiskrätter, så jävla äckligt var det

I gymnasiet fanns det alltid cornflakes med fil som alternativ, så där var det lite lättare att vara överseende med den taskiga menyn.

Godaste skolmaten enligt mig:
- Köttfärssås med spagetti, helt underbar - går inte att återskapa hemma
- Risgrynsgröt, såg fram emot den varenda gång
- Hamburgare med bröd, mos och dressing, kommentarer på den är överflödiga...
- Blodpudding med potatisbullar och lingonsylt, så jävla gott!!!! Man fick alltid apelsinjuice till!!
- Pannkakor, kommentarer är överflödiga även här...

På det hela stora tycker jag generellt sett att vi som är födda på 80- och 90-talet fått den sämsta skolmaten i Sveriges moderna historia, när man jämför historiskt sett. För innan det fick man ju alltid efterätt i alla skolor... och nuförtiden kan man ju alltid få vegatariskt alternativ om man så önskar.
Citera
2013-10-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
På det hela stora tycker jag generellt sett att vi som är födda på 80- och 90-talet fått den sämsta skolmaten i Sveriges moderna historia, när man jämför historiskt sett. För innan det fick man ju alltid efterätt i alla skolor... och nuförtiden kan man ju alltid få vegatariskt alternativ om man så önskar.
Du får ta och nyansera den bilden rätt rejält. Vi fick aldrig efterrätt i skolan.
Citera
2013-10-27, 18:39
Medlem
Myias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det har funderats lite över det i https://www.flashback.org/t670386

Jag kan bara hålla med, den såsen var faktiskt god. Om den fortfarande gillas då mina smaklökar säkert har blivit "äldre" vetefasen.

Om potatisarna som nån annan skribent tog upp så var ju dom kokta maskinskalade och sedan fått ligga till sig hemska. Jag förstår inte hur man kan misslyckas så fatalt med potatis, utan att den faller sönder.

Det närmaste jag kan tänka mig är dom färdigkokta potatisarna i glasburk, har testat dom en gång stekta och dom var väl sådär förutom att stekytan tyvärr blev kvar i stekpannan (som en annan på forumet skrev).

Åh den såsen var verkligen god. Om någon har ett recept på den vore jag tacksam.

Det fanns en annan sås som var helt underbar med, som vi åt med sallad och en fralla, färgen var som kokt lax. Den skulle jag också vela ha recept på. Någon borde göra en sida med recept på skolmaten, för den var både bra och god när jag växte upp. (Född 88 i Småland)
Citera
2013-10-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myia
Åh den såsen var verkligen god. Om någon har ett recept på den vore jag tacksam.

Det fanns en annan sås som var helt underbar med, som vi åt med sallad och en fralla, färgen var som kokt lax. Den skulle jag också vela ha recept på. Någon borde göra en sida med recept på skolmaten, för den var både bra och god när jag växte upp. (Född 88 i Småland)

Ja allt som är gratis är väl gott för er smålänningar!

Som liten lärde jag min kropp att klara av dagen utan skolans lunch, jävlar vad äcklig den var. Åt väl kanske 5ggr per termin och då var det pannkaka och lasagne som gällde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in