Lokalpolitikern Göran Lundqvist (S) i Arjeplog är i blåsväder. Han har begått några av de värsta brott man kan tänka sig, och uttalat sig på ett sånt sätt att ett fängelsestraff nog vore lämpligt. Vad har han gjort? Jo, han har uttalat sig om etnicitetsförmedling i media, och om volymen på invandringen i Sverige. Tidningen Norran, där allas vår Sakine Madon är politisk redaktör, ägnar en helsida åt detta idag. Tyvärr bara i papperstidningen, så det blir inga länkar.
Citat:
Ursprungligen postat av Norran
Det var i måndags efter kommunalfullmäktigesammanträdet som Göran Lundqvist hördes berätta för sin partikamrat om "den enda tidningen som berättar sanningen". När han ombads förtydliga vilken tidning han menade visade det sig vara den högerextrema tidningen Nya Tider.
Från detta hemska brott krävs nu en avbön, och Göran balanserar på slak lina men visar ändå lite ryggrad.
Citat:
Ursprungligen postat av Norran
Egentligen hade han själv aldrig läst Nya Tider själv, utan bara hört om den på radio, säger han. Och att innehållet är högerextremt, och kanske till och med främlingsfientligt, bemöter han så här:
Ja, gud nåde den som läser något annat än vad som godkänts av myndigheter. Blasfemi! Den kan till och med vara - ojoj - kanske
främlingsfientlig!
Citat:
Ursprungligen postat av Göran Lundqvist
Vad är det för rasistiskt med att berätta sanningen? När jag läser en artikel om brott vill jag veta vad det är för folk som ligger bakom. Man kan ju berätta hur gamla folk är eller om det är en man eller kvinna. Varför hymlar svensk media om härkomst? Hur många svenskfödda begår brott kontra invandrare i Sverige? Finns det statistik på det eller hymlar man om det också?
På vilket sätt, undrar reportern, spelar det då någon roll för Göran vilken hudfärg eller härkomst brottslingarna har?
Citat:
Så till vida att jag tycker att alla människor, oavsett om de är födda i Sverige eller någon annanstans, ska behandlas lika. När jag läser en tidningsartikel vill jag veta vad det är för människa. En rom, en same, en invandrare, en norsk. Det ska förstås framgå om det är en svenskfödd som begått brottet också. Alla ska stå till svars. Invandrare som begår brott i Sverige har inget här att göra.
Göran Lundqvist utvecklar efter detta att han tycker att det är viktigt med transparens även för invandrarnas skull, för att de inte ska få skulden för allt som händer. Göran är noga med att påpeka att han inte har något emot invandring eller invandrare, men är bekymrad över volymerna.
Citat:
De kommer ju att ta över! De är för många och vi kan inte ta hand om dem. Se bara på Luleå och bostadsbristen som råder där. Och vi har inte råd att ta hand om våra åldringar längre.
Reportern undrar varför han kopplar detta till invandringen;
Citat:
Delvis. Vi är ett land på nio miljoner invånare, vi kan inte ta emot samma antal flyktingar som exempelvis Tyskland gör. Vi måste se över vår invandringspolitik.
Göran har förstås sagt alldeles för mycket och måste läxas upp. Norran försöker få (S) ordförande i Arjeplog att fördöma Görans hädelser, men lyckas bara delvis. "Det är högst olämpligt att uttrycka sig så", säger Mats Abrahamsson, men vill tala själv med Göran Lundqvist innan han säger mer.
Tur då att Norran har sin politiska kommissarie tillika chefredaktör Lars Andersson som kan gå in och indignerat läxa upp Göran! Andersson skriver en helsidas tvåspaltare där han berättar för Göran och läsarna hur man följer Den Rätta Vägen. Några valda citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Andersson
Jo, Göran Lundqvist, om du tänker efter är det knappast relevant för en händelse om vi tänker oss att en norrman som blivit svensk medborgare krockar med en same i en korsning i Arjeplog. Finns grunden till olyckan i vad personerna har för bakgrund, eller vad som inträffat på platsen?
Jag vet inte om Lars Andersson är så här oerhört korkat naiv på riktigt, eller om han skojar. Nej Lars, i den situationen är det nog inte så relevant. Men när Samira kastas ner från balkongen som den tredje kvinnan detta år, så kanske det är relevant att veta att det inte är Bosse och Lasse som kastat ner henne. Eller när nästa härva med bidragsbluffande låtsasrullstolsbundna miljonärer rullas upp, kanske det kan vara trevligt att veta att det inte var Lars Andersson som stod bakom. Eller när Anna våldtas i en lägenhet av tre killar som tycker att det är OK för att hon ändå bara är en svennehora, då kanske vi vill veta om det är norrmän eller samer som varit delaktiga.
Lars Andersson är också uppenbart bekymrad över att Göran Lundqvist är folkvald, då han vi två tillfällen känner sig nödgad att nämna detta.
Citat:
Lite häpen blir man. Göran Lundqvist är en folkvald person som ska företräda andra personer som röstat fram honom till en demokratisk församling.
Citat:
I artikeln här intill är det relevant att berätta vad den folkvalde Göran Lundqvist har för åsikter. (...) Göran är en politisk makthavare i Arjeplog.
Göran ska läxas upp helt enkelt, då han gett uttryck för vad Lars Andersson själv uppfattar som otillbörliga åsikter.
Citat:
Buntar man hela tiden ihop grupper för vad enskilda individer gör är vi farligt ute. Det är individen som begår brott som ska lagföras eller vars moral ska diskuteras, inte kollektivet bara för att de råkar ha samma hudfärg, samma sexuella läggning, religion eller kanske partitillhörighet.
Jag tror en dag som denna att Görans partikamrater i Arjeplog delar min uppfattning.
Ja, en dag som denna. En dag när Norran åter får chansen att visa vad som är rätt och fel, och visa på sin högtstående moral.
Lite spännande vore det ändå att se hur detta tas emot i Arjeplog. Göran fick ändå chansen att breda ut sina åsikter en del, och förklara hur han tänkte. Min gissning är att han kommer att få lika mycket ros som ris i hembygden.