2013-08-21, 19:32
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swagztor
Tjena.

Har planer på att plugga utomlands (Usa), det första jag måste göra tydligen är att fixa ett gymnasiebetyg. Då jag hoppade av gymnasiet så har jag inget sådant.

Men på komvux kan man fixa ett sådant, men vad jag undrar är UNGEFÄR hur lång tid kan det ta att fixa en godkänt gymnasiebetyg via komvux?

Tack så mycket.

God bless America.

Hur många poäng har du från gymnasiet?
Citera
2013-08-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Hur många poäng har du från gymnasiet?

0 Skulle jag tro.
Citera
2013-08-21, 19:50
Medlem
Citat:
0 Skulle jag tro.

2 år om du är något så när motiverad.
Citera
Medlem
Beror på vilken takt du väljer skulle jag tro. Man kan ju välja mellan långsamt,mellan och snabbt. Snabbast är att plugga 1an på 10 veckor , 2an på 10 veckor och 3an 10 veckor så.. typ 7- 8 månader.
Citera
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
0 Skulle jag tro.

Ok. För grundläggande behörighet till högskolestudier ska du ha godkänt i minst 2250 poäng inkl. vissa kärnämnen.

Heltidsstudier är 20 poäng/vecka eller 400 p/termin.
Länk: http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Komvux/Stockholm/Vux-STHLM/Bra-att-veta/FAQ/
Citera
2013-08-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
2 år om du är något så när motiverad.

2år?! Det tvivlar jag på.

Citat:
Ursprungligen postat av friteradbanan
Beror på vilken takt du väljer skulle jag tro. Man kan ju välja mellan långsamt,mellan och snabbt. Snabbast är att plugga 1an på 10 veckor , 2an på 10 veckor och 3an 10 veckor så.. typ 7- 8 månader.

Ah det lät mer rimligt.

Citat:
Ok. För grundläggande behörighet till högskolestudier ska du ha godkänt i minst 2250 poäng inkl. vissa kärnämnen.

Heltidsstudier är 20 poäng/vecka eller 400 p/termin.
Länk: http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Komvux/Stockholm/Vux-STHLM/Bra-att-veta/FAQ/

Om det är max 400p p/termin så kommer det att ta nästan 3 år för att få ihop ett godkänt betyg :S?
Citera
2013-08-21, 20:21
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Om det är max 400p p/termin så kommer det att ta nästan 3 år för att få ihop ett godkänt betyg :S?

Det är möjligt att du kan läsa mer än heltid på något sätt, är inte helt insatt. Mejla studievägledaren på Komvux i din kommun och fråga.
Citera
2013-08-21, 20:23
Medlem
Citat:
Det är möjligt att du kan läsa mer än heltid på något sätt, är inte helt insatt. Mejla studievägledaren på Komvux i din kommun och fråga.

oj det visade sig att jag hade 990 poäng ändå :/ Tydligen så räknas IG och OTP som poäng :P Kan det verkligen stämma?

Ja, jag har tänkt att möta min käre studievägledare.
Citera
2013-08-21, 20:26
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
oj det visade sig att jag hade 990 poäng ändå :/ Tydligen så räknas IG och OTP som poäng :P Kan det verkligen stämma?

Ja, jag har tänkt att möta min käre studievägledare.

Har du godkänt i några poäng? I så fall borde du kunna tillgodoräkna dig de poängen.
För på länken som jag postade ovan stod det att ett slutbetyg måste innehålla 2250 poäng med G i betyg, inkl. kärnämnen.
Citera
2013-08-21, 20:31
Medlem
Citat:
Har du godkänt i några poäng? I så fall borde du kunna tillgodoräkna dig de poängen.
För på länken som jag postade ovan stod det att ett slutbetyg måste innehålla 2250 poäng med G i betyg, inkl. kärnämnen.

Ja jag har G i ett ämne. Varför skulle jag inte tillgodoräkna dom poängen?
Citera
2013-08-21, 20:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ja jag har G i ett ämne. Varför skulle jag inte tillgodoräkna dom poängen?

Enligt studera.nu måste du - i en högskoleberedande examen - ha godkänt i minst 2250 av 2400 gymnasiepoäng, med lägst godkänt i:

Citat:
•Svenska 1-3 eller svenska som andraspråk 1-3
•Engelska 5 och 6
•Matematik 1b eller 1c
•Gymnasiearbetet
Citera
2013-08-21, 21:33
Medlem
Citat:
Enligt studera.nu måste du - i en högskoleberedande examen - ha godkänt i minst 2250 av 2400 gymnasiepoäng, med lägst godkänt i:

Ja det vet jag redan. Du gör mig bara fövirrad :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in