2011-11-16, 19:19
  #1765
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piggy2
En snabbfråga.

Är man tvungen att göra sina praktiker på ett äldreboende när man läser omvårdnad? Jag har nämligen inga planer att aldrig arbeta på ett sådant ställe men om det är obligatoriskt så måste man väl.

Eller kan man välja att ha dem på gruppboenden/daglig verksamhet och liknande?

Varför inte på ett äldreboende? Det är väl ungefär samma jobb oavsett var man jobbar?
Citera
2011-11-18, 08:52
  #1766
Medlem
Komvux, tenta upp, osv. Någon med koll?

Dividerar mellan att satsa 100% på HP SAMT Tenta upp/komvuxa upp mina betyg.

Det jag vet är att jag inte får läsa kurser på komvux där jag har ett G eller högre, dessa får jag endast tenta upp.

Jag har två IGen, Projektarbete A och Fysik breddning. Två kurser som Åsö Vux. i Stockholm inte erbjuder?? Hur gör jag då?

Kan man läsa kurser man inte läst, t.ex. har jag inte läst Franska på gymnasiet, kan jag anmäla mig att läsa franska från Steg 1-4 på komvux ? (eller andra kurser då så klart)
Citera
2011-11-18, 09:01
  #1767
Medlem
zotarmossas avatar
Du kan läsa vilka kurser du vill, se bara till så att du har grundläggande behörighet (alternativt kolla upp vilken särskild behörighet som krävs för att läsa ev. program på uni)
Citera
2011-11-18, 09:48
  #1768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zotarmossa
Du kan läsa vilka kurser du vill, se bara till så att du har grundläggande behörighet (alternativt kolla upp vilken särskild behörighet som krävs för att läsa ev. program på uni)

Behörighet att läsa på komvux? What ya smoking man.
Citera
2011-11-18, 10:54
  #1769
Medlem
zotarmossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Behörighet att läsa på komvux? What ya smoking man.

om du vill plugga vidare på universitetet menade jag, så att du väljer rätt kurser och får rätt behörighet. som sagt, om du tänkt plugga vidare och vet vad du vill läsa så kan det vara en idé att kolla upp.
Citera
2011-11-19, 23:18
  #1770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Varför inte på ett äldreboende? Det är väl ungefär samma jobb oavsett var man jobbar?


Kan väl vara rätt stor skillnad. Som arbetande på vissa former av daglig verksamhet så har du i princip inget vårdande iaf. Vill jag arbeta som kontaktperson, personlig assistent eller ledsagare så är jag dessutom mer anställningsbar med en vådutbildning och framförallt så får jag bättre betalt. Jag har prövat det mesta och vet med mig att jag inte passar in på sjukhus eller äldreboende. Eventuellt vill jag kompletera med en behandlingsassistent då jag svävar lite emellen mina intresseområden.
Citera
2011-11-20, 22:41
  #1771
Medlem
Andetags avatar
Söka in på HP med behörighetsämnen upplästa på komvux?

Godkväll flashback, har ett litet problem som jag har sökt svar på men jag hittar inget på studera.nu, möjligtvis är jag bara retarderad och denna info står där någonstans bara att jag inte kan hitta den.

Jag har förstått att om man söker in till ett program med upplästa betyg så hamnar man i någon form av kvotgrupp 2(?) Men hur är det om jag söker in till ett program med mitt HP-resultat med behörighet uppläst på komvux?

T.ex. om jag skulle vilja söka arkitektprogrammet och har HP för det men inte matte C, om jag då läser upp MaC kommer jag då i någon annan kvotgrupp än dom andra som söker in via HP?

Hoppas ni förstår vad jag menar, tack på förhand
Citera
2011-11-20, 23:07
  #1772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andetag
Godkväll flashback, har ett litet problem som jag har sökt svar på men jag hittar inget på studera.nu, möjligtvis är jag bara retarderad och denna info står där någonstans bara att jag inte kan hitta den.

Jag har förstått att om man söker in till ett program med upplästa betyg så hamnar man i någon form av kvotgrupp 2(?) Men hur är det om jag söker in till ett program med mitt HP-resultat med behörighet uppläst på komvux?

T.ex. om jag skulle vilja söka arkitektprogrammet och har HP för det men inte matte C, om jag då läser upp MaC kommer jag då i någon annan kvotgrupp än dom andra som söker in via HP?

Hoppas ni förstår vad jag menar, tack på förhand
Antagningssystemet prövar dig autoamtiskt i alla urvalsgrupper där du är behörig. Du kommer alltid som du behörighetskommpletterat prövas i BII med dina upplästa betyg och i HP med ditt resultat från högskoleprovet. I HP-gruppen gör man ingen skillnad på de som har grundläggande eller särskild behörighet via oupplästa betyg, upplästa betyg eller reell kompetens.
Citera
2011-11-20, 23:21
  #1773
Medlem
Andetags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
I HP-gruppen gör man ingen skillnad på de som har grundläggande eller särskild behörighet via oupplästa betyg, upplästa betyg eller reell kompetens.

Ah, det var det jag ville veta, tackar
Citera
2011-12-01, 22:26
  #1774
Medlem
reboot81s avatar
Mycket beroende på vilka ämnen/kurser du behöver läsa, men 9-10 kurser på ett halvår är görbart - så länge du kommer in efter årsskiftet på komvux. Börjar bli sent att söka, men komvux har ofta ett stort bortfall av studenter, skulle tro mellan 33-50%. Så även om det är fullt nu kan du prova en vecka efter kursstart t.ex.

Hinner du inte till HT12, så kanske VT12 fungerar?

Oavsett vad hoppas jag du börjar läsa nånting...
Citera
2011-12-04, 22:59
  #1775
Medlem
Fievels avatar
Om jag failar programmeringen... Byta ämne på Komvux?

Hej,

jag går andra året i gymnasiet nu, jag går programmering och det går inte så jättebra, men om jag nu skulle faila och få IG, kan man ev. byta bort ämnet mot något annat ämne via komvux (istället för att läsa programmering igen) för att få en komplett gymnasie examen? Programmering är ett karaktärs ämne, men det är helt onödigt för de utbildningar jag är intresserade av att läsa.
Citera
2011-12-04, 23:03
  #1776
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fievel
Hej,

jag går andra året i gymnasiet nu, jag går programmering och det går inte så jättebra, men om jag nu skulle faila och få IG, kan man ev. byta bort ämnet mot något annat ämne via komvux (istället för att läsa programmering igen) för att få en komplett gymnasie examen? Programmering är ett karaktärs ämne, men det är helt onödigt för de utbildningar jag är intresserade av att läsa.

Om du erhåller ett samlat betygsdokument istället för ett slutbetyg så kan du ersätta ämnen, ja. Annars om du erhåller ett slutbetyg så står det fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in