2013-08-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Hej!

Jag gick ut samhällsprogrammet med ca 15, dock läste jag inte matte C. Jag kom inte in på någon program, utan jag kom in på en rutten kurs, som jag inte tänker läsa.

Efter att jag inte kom in på någon program har jag tänkt läsa KTHs basår. Men gick nyss in på deras hemsida och insåg att man behöver matte C, kemi A och fysik A för att läsa deras basår.

Nu har jag tänkt läsa detta för att senare kunna söka till KTHs basår. Men det jag undrar är och behöver hjälp med är, hur ska jag kunna söka till komvux? Är det försent nu?

folkhögskola
Citera
2013-08-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maglol
Hej!

Jag var i exakt samma dilemma som dig. Ville in på ett program som krävde en kurs jag inte hade!
Gick till en studievägledare och pratade, han berättade följande:

Man måste söka till komvux innan ett visst datum, men om man är lite trevlig och charmig så kan en studievägledare fixa in dig på en kurs ifall det finns plats.
Vart gick du till en studievägledare?

Citat:
Ursprungligen postat av fagzor
folkhögskola
?
Citera
2013-08-20, 00:33
Medlem
maglols avatar
Citat:
Vart gick du till en studievägledare?

?

Om du går in på din kommuns hemsida och letar efter "utbildning" så hittar du en sida som sammanfattar allt du behöver veta.
Citera
2013-08-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maglol
Om du går in på din kommuns hemsida och letar efter "utbildning" så hittar du en sida som sammanfattar allt du behöver veta.
Tack så hemskt mycket!
Citera
2013-08-20, 08:57
Medlem
Citat:
Efter att jag inte kom in på någon program har jag tänkt läsa KTHs basår. Men gick nyss in på deras hemsida och insåg att man behöver matte C, kemi A och fysik A för att läsa deras basår.

Det står klar och tydligt på KTH's hemsida.

"Om utbildningen

Särskild behörighet:
Matematik kurs B eller motsvarande med lägst betyget Godkänd eller 3.
Mer om behörighet
Behörighet för GY11/Vux12"
Citera
2013-08-20, 09:05
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Det står klar och tydligt på KTH's hemsida.

"Om utbildningen

Särskild behörighet:
Matematik kurs B eller motsvarande med lägst betyget Godkänd eller 3.
Mer om behörighet
Behörighet för GY11/Vux12"
Skillnaden ligger i Basår, Bastermin (35hp) och Bastermin (30hp).
Mer info här:
http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/for-dig-som-saknar-ratt-behorighet-1.704
Citera
2013-08-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Skillnaden ligger i Basår, Bastermin (35hp) och Bastermin (30hp).
Mer info här:
http://www.kth.se/utbildning/program/teknisk-basutbildning/for-dig-som-saknar-ratt-behorighet-1.704
+1
Citera
2013-08-21, 15:37
Medlem
Kan jag ansöka till Komvux?

Hej!

Jag har full gymnasiekompetens, men behöver ordna betyg för Naturkunskap.
Kan jag ansöka till Komvux då, eller är det helt uteslutet? Sista ansökningsdag är idag,
så det vore sjukt bra om jag fick veta det typ... snart?
Citera
2013-08-21, 15:40
Medlem
Mcreadys avatar
Vem som helst kan söka till komvux så vitt jag vet. Bara slänga iväg en ansökan. Värsta som händer är ju att du får ett nej.
Citera
2013-08-21, 16:02
Medlem
Ja, det går alldeles utmärkt att läsa kurser du saknar från gymnasiet, även om du har ett slutbetyg.

Man får 4-5 alternativ när man söker kurs som frågar vilket mål med studier du har, då fyller du helt enkelt i "komplettera för högskolebehörighet" eller vad det nu står.

Tror dock folk som söker kurser som inte har ett slutbetyg och/eller varit arbetslösa en längre tid får förtur om det är fullt.

Tänk också på att om du inte läst på komvux tidigare så måste du skicka in ditt betyg från gymnasiet. Har för mig att man numera kan ladda upp det via hemsidan man söker genom (i alla fall i Stockholm) annars kan man alltid besöka vux kontoret eller skicka in det med posten.
Citera
2013-08-21, 17:11
Medlem
Ja det ska väl gå bra att söka, tror dock att du måste sakna betyg helt i ämnet för att få läsa upp det, men vad vet jag?
Citera
2013-08-21, 19:23
Medlem
Plugga komvux, hur lång tid?

Tjena.

Har planer på att plugga utomlands (Usa), det första jag måste göra tydligen är att fixa ett gymnasiebetyg. Då jag hoppade av gymnasiet så har jag inget sådant.

Men på komvux kan man fixa ett sådant, men vad jag undrar är UNGEFÄR hur lång tid kan det ta att fixa en godkänt gymnasiebetyg via komvux?

Tack så mycket.

God bless America.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in