2013-11-10, 03:00
Medlem
Soulsurfers avatar
http://www17.goteborg.se/ubf/burgarden/webb/provning/idh1201.pdf

Om du vill göra en prövning i Göteborg.
Citera
2013-11-10, 05:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Skit! Såg tidigare i veckan att inte kemi 1 går på vårterminen... alltså faller min "planering".

Behöver välja två till kurser utöver matematik samt biologi, vad ska man ta? Jag vet inte riktigt vilka ämnen jag skall ta. Vill helst undvika att läsa kemi 1 helt på distans, men det kanske man ska?

Gymnasiearbete som ett ämne kanske? Eller blir det svårt att göra utan att ha läst kemi, fysik eller högre matematik? Tänker att man måste inrikta sig på naturvetenskapligt då jag läser natur och jag har ingen aning om jag vill göra. Frågan är vad som klassas tillräckligt naturvetenskapligt och hur fritt det hela är...

Känns onödigt att ta någon kurs som jag inte behöver, som tex företagsekonomi 2. Kommer ha nog med poäng när jag har läst färdigt de kurserna som ingår i natur, fast det dumma är att kurserna inte går på vårterminen (de första). Jag kan ha möjlighet att kanske läsa in kemi 1 helt på distans via NTI, men frågan är om jag vill det? Är rädd att det är kasst att läsa kursen helt på distans, men det kanske bara är en fördom? Någon som har erfarenhet och som kanske kan tipsa mig?
Citera
2013-11-10, 22:43
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Gymnasiearbete som ett ämne kanske? Eller blir det svårt att göra utan att ha läst kemi, fysik eller högre matematik? Tänker att man måste inrikta sig på naturvetenskapligt då jag läser natur och jag har ingen aning om jag vill göra. Frågan är vad som klassas tillräckligt naturvetenskapligt och hur fritt det hela är...

Känns onödigt att ta någon kurs som jag inte behöver, som tex företagsekonomi 2. Kommer ha nog med poäng när jag har läst färdigt de kurserna som ingår i natur, fast det dumma är att kurserna inte går på vårterminen (de första). Jag kan ha möjlighet att kanske läsa in kemi 1 helt på distans via NTI, men frågan är om jag vill det? Är rädd att det är kasst att läsa kursen helt på distans, men det kanske bara är en fördom? Någon som har erfarenhet och som kanske kan tipsa mig?
Läs inte kemi 1 på distans då kommer du inte fatta något. Lättare med reguljär klass om du vill ha bra betyg. Jag skulle ändå föreslå fysik 1 till vårterminen. Bättre att läsa det nu så har du det gjort.
Se upp för kap 13 (materia - naturens krafter) bara, för jävla tragiskt att läsa igenom. Gravitationskraften, elektromagnetiska kraften, starka och svaga kraften. Inte mycket beräkningar i det kapitlet mer än återkommande formler som du har lärt dig i tidigare kapitlen. Det jobbiga är att man måste läsa igenom allt för lektionerna gav inte mycket till hjälp.
Citera
2013-11-11, 05:20
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Läs inte kemi 1 på distans då kommer du inte fatta något. Lättare med reguljär klass om du vill ha bra betyg. Jag skulle ändå föreslå fysik 1 till vårterminen. Bättre att läsa det nu så har du det gjort.
Se upp för kap 13 (materia - naturens krafter) bara, för jävla tragiskt att läsa igenom. Gravitationskraften, elektromagnetiska kraften, starka och svaga kraften. Inte mycket beräkningar i det kapitlet mer än återkommande formler som du har lärt dig i tidigare kapitlen. Det jobbiga är att man måste läsa igenom allt för lektionerna gav inte mycket till hjälp.
Tack för tipset, men fysik 1 går inte heller med lektioner på vårterminen här, annars hade jag lätt övervägt det Vill nog inte ta den helt på distans heller. I värsta fall får jag försöka fixa så att jag kan läsa gymnasiearbete och något kurs till, typ religion (har för mig att man måste läsa den kursen). Jobbigt läge, men vägrar ta någon onödig kurs som jag inte behöver endast för poängen.
Citera
2013-11-11, 05:38
Medlem
MeliorViciss avatar
Hejsan, hoppade av gymnasiet och börja jobba för ca 10 årsen och nu hade jag tänkt att plugga upp mina gymnasiebetyg, någon som vet vart jag ska vända mig?
Citera
2013-11-13, 20:49
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeliorVicis
Hejsan, hoppade av gymnasiet och börja jobba för ca 10 årsen och nu hade jag tänkt att plugga upp mina gymnasiebetyg, någon som vet vart jag ska vända mig?
Kontakta närmaste vuxenutbildning/komvux! Brukar finnas kontaktinformation på hemkommunens hemsida.
Citera
2013-11-15, 14:31
Medlem
Vattenspridares avatar
Avslutande studier. (KOMVUX)

Hej, jag är 19 år och som rubriken lyder så har jag valt att avsluta mina studier(Gick knappt 2 veckor). Det var en yrkesutbildning via KOMVUX. Och nu så har jag fått hem papper om framtida CSN-utbetalningar, och jag trodde att jag behövde söka CSN när man hade börjat på KOMVUX(Med tanke på att man måste vara 20 för att gå där(?) Undantag much?)

Nu är frågan, måste jag BARA säga till rektorn att jag har avslutat mina studier så förmedlar hen till CSN eller måste jag ringa också CSN för att INTE få några utbetalningar?
Jag har även försörjningsstöd och dom kraschar lite ihop sig med varandra, men vill inte sitta i en kö på 1 timme för att det sedan visade sig att jag inte alls behövde ringa. Jag har sökt på google och här, men har inte hittat någon som har samma sits som jag.

Tacksam för svar!
Citera
2013-11-15, 18:14
Medlem
Vattenspridares avatar
Finns det någon som kan svara på denna fråga?
Citera
2013-11-17, 17:48
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Ring CSN bara så löser det sig, det är fan inte en timmes kö där. Om du nu skulle få några utbetalningar så är det ju bara spara pengarna och betala tillbaka skiten när dom kräver det.
Citera
2013-11-19, 19:59
Medlem
Ramas avatar
Fuska på Komvux

Jag gick ut gymnasiet för länge sen, men fick aldrig något betyg i matematik, och jag behöver ett betyg i Matematik 1 för att vidareutbilda mig. Tyvärr visade det sig vara svårare sagt än gjort, eftersom jag insåg att skälet till att det inte heller gick på gymnasiet var förmodligen för att jag har svår dyskalkyli.

Eftersom jag har tillräckligt många poäng för ett slutbetyg, med undantag för betyg i matematik, så skulle jag säkert kunna få dispans om jag bara kan strycka att jag har dyskalkyli.

Det skulle dock ta för lång tid med läkarbesök och allt sånt där, och jag vänder mig nu istället till er för att få tips på hur jag kan lösa det på annan väg? Komvux i Stockholm har ju prov på plats, men det borde väl ändå finnas sätt att lösa det, speciellt på en distanskurs? Helst mottar jag tips via PM.
Citera
2013-11-19, 20:04
Medlem
Det är ju bara att söka "komvux stockholm" och ansöka en Matematik 1a kurs som du ej läst sedan fixar du det. Matematik 1c/1a/1b motsvarar Matematik A vilket är en enkel kurs, om du bara vill ha godkänt eller väl godkänt vilket motsvarar betygsstegen E eller D respektive C.

Om du är folkbokförd utanför Stockholms kommun så kan du vända dig till Hermods du kan ansöka vilken kurs som helst i princip och läsa dem på distans!
Citera
2013-11-20, 23:15
Medlem
Ramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonicaBelucci
Det är ju bara att söka "komvux stockholm" och ansöka en Matematik 1a kurs som du ej läst sedan fixar du det. Matematik 1c/1a/1b motsvarar Matematik A vilket är en enkel kurs, om du bara vill ha godkänt eller väl godkänt vilket motsvarar betygsstegen E eller D respektive C.

Om du är folkbokförd utanför Stockholms kommun så kan du vända dig till Hermods du kan ansöka vilken kurs som helst i princip och läsa dem på distans!

Jag har som sagt dyskalkyli och jag har försökt tidigare att klara kursen utan att lyckas. Det är inte det att jag inte kan räkna, bara att det blir en enda stor röra i huvudet när det är så mycket olika räknesätt. Så om man är folkbokförd utanför Stockholm och studerar på Hermods på distans så behöver man alltså inte göra proven på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in