2013-08-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swagztor
Ja det vet jag redan. Du gör mig bara fövirrad :P

Du har g i ett ämne vilket gör att du behöver ha g i ca 2200poäng till. Resten kan du inte tillgodoräkna dig eftersom de är IG. Det betyder att du behöver göra om Gymnasieutbildning fullständigt.
Citera
2013-08-22, 11:32
Medlem
Jag tror knappast du hinner läsa 2150 poäng på 7-8 månader (förutsatt att det ämnet du har G i är en 100-poängskurs). Det är ju trots allt vad normala elever läser under 2½ år. Du skulle behöva läsa färdigt tre kurser i månaden för att klara det på den tiden.
Citera
2013-08-22, 15:15
Medlem
Jag hade en tjej i min Engelska 7 klass på komvux som pluggade långt över heltid, hon var väldigt ambitiös men att hon pluggade så många ämnen samtidigt gjorde även så att hon låg efter i nästan varje ämne, kommer inte ihåg hur mycket hon pluggade men det var ganska mycket över heltid.
Så se bara till att gå in helhjärtat och var förberedd på att det kommer bli hårt om du vill plugga på så kort tid.
Citera
2013-08-25, 05:48
Medlem
Jag har haft en relativt knölig skolgång, 3 riktiga pisslärare som SUPRISE SUPRISE just hade dom 6 ämnena mina IG finns (må dom brinna i helvetet).

Min fråga är nu kan jag plugga alla 6 ämnena under samma termin?
Kör komvux precis som gymnasiet med terminer eller kan man börja oftare? isåfall har jag missat hösttermins chansen....

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Citera
2013-08-25, 10:38
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffe567
Jag har haft en relativt knölig skolgång, 3 riktiga pisslärare som SUPRISE SUPRISE just hade dom 6 ämnena mina IG finns (må dom brinna i helvetet).

Min fråga är nu kan jag plugga alla 6 ämnena under samma termin?
Kör komvux precis som gymnasiet med terminer eller kan man börja oftare? isåfall har jag missat hösttermins chansen....

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Du får läsa max 450 p varje termin.
Citera
2013-08-25, 17:41
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Du får läsa max 450 p varje termin.

Nej, det kan inte vara riktigt. Jag har flera kompisar på Komvux som läser runt 650-700 poäng per termin. Men man får inte CSN för mer än heltidsstudier, vilket nu på hösten är 400 p.

Niffe567; ring till ditt Komvux i morgon bitti! Tyvärr tror jag det kan vara för sent att börja nu, de flesta Komvux brukar tillåta nya elever de första två veckorna in på terminen. Men - om det finns platser kvar och då förklarar hur det ligger till och att du är motiverad så kanske det kan gå ändå.
Citera
2013-08-25, 17:44
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, det kan inte vara riktigt. Jag har flera kompisar på Komvux som läser runt 650-700 poäng per termin. Men man får inte CSN för mer än heltidsstudier, vilket nu på hösten är 400 p.

Niffe567; ring till ditt Komvux i morgon bitti! Tyvärr tror jag det kan vara för sent att börja nu, de flesta Komvux brukar tillåta nya elever de första två veckorna in på terminen. Men - om det finns platser kvar och då förklarar hur det ligger till och att du är motiverad så kanske det kan gå ändå.

Det varierar från komvux till komvux. I slutändan handlar det om att övertyga studievägledaren att du är kapabel att läsa in mer än heltid.

En annan möjlighet för att så snabbt som möjligt ta sig igenom komvux är att vid sidan om heltidsstudierna göra några särskilda prövningar. Gjorde själv den varianten på min tid
Citera
2013-08-25, 17:53
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Det varierar från komvux till komvux. I slutändan handlar det om att övertyga studievägledaren att du är kapabel att läsa in mer än heltid.

En annan möjlighet för att så snabbt som möjligt ta sig igenom komvux är att vid sidan om heltidsstudierna göra några särskilda prövningar. Gjorde själv den varianten på min tid

Helt riktigt, tänkte inte på att det kan vara lite olika beroende på vart man bor. Tack ProsecutorDredd.
Citera
2013-08-26, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd

Tack för svaren! får ringa och kolla imorgonbitti!
Citera
2013-08-28, 08:30
Medlem
Pastmasters avatar
Har komvux konkurrerat ut tekniskt basår på LTH i Skåne?

Sedan hösten 2013 har komvux i Malmö börjat med tekniskt och naturvetenskapligt basår.
Det var totalt 6 stycken som sökte till tekniskt basår på LTH och vid urval 1 fanns det ingen som ville läsa tekniskt basår. Men i de föregående åren har det alltid varit ett söktryck på över 1000 studenter. Man har fått konkurrera med sina betyg och HP-resultat för att bli antagen.

Nu vet jag inte om komvux Malmö är en ursäkt, jag läser där idag och märker att det är inte så många som läser, men vi är runt 36 stycken i min grupp som läser matte 4 på dagtid och det är rätt många som står på kö och vill byta från kvällstid. Men från att döma efter dessa personer på matte 4 så är det övervägande studenter som vill läsa till läkare. Jag och en till vill studera vidare till civilingenjör. En annan som är lite äldre och har barn vill helst påskynda sin utbildning genom att läsa till högskoleingenjör men resterande är där för att skaffa behörighet till läkarprogrammet eller dylikt. Vi andra som vill läsa vidare till ingenjör kommer välja att läsa matte 5 nästa termin.

Söktrycket var relativt högt på LTH detta året, men hur kommer det stå sig nu när tekniskt basår hade knappt några sökande i år och som aldrig blev av? Och med den lilla årskullen från gymnasier i hela landet som grädde på moset kommer eventuellt söktrycket att avta något till nästa år? Regeringen har skurit ner på platser på LTH för förberedande små årskullar som väntar.

Tror ni de höga HP-snitten kommer att sjunka eller stagnera sig för de olika programmen? Idag har vi nog nått taket med 1,65 för F, 1,45 för M, 1,4 för V, 1,3 för L, 1,3 för E, osv.
Innan 2009 hade vi ett HP-snitt under 1,0 tack vare det låga söktrycket som höll nere snittet.
Nu så innebär inte detta att jag ska nöja mig med 1,4 som HP-resultat, jag ska sträva efter 1,6 i höst och i vår bara för att försäkra mig om att jag blir antagen till nästa år.

Vad anser ni om detta misslyckande för LTH när det kommer till tekniskt basår? Har hetsen för ingenjörsutbildningar i Skåne för samhällsvetare lagt sig.
Citera
2013-08-28, 08:40
Medlem
''Söktrycket var relativt högt på LTH detta året, men hur kommer det stå sig nu när tekniskt basår hade knappt några sökande i år och som aldrig blev av?''

För det det inte sker något intag HT13 till basår vid LTH gissar jag.

http://www.teknisktbasar.hbg.lth.se/
Citera
2013-08-28, 08:50
Medlem
Från januari när beslutet togs:
http://lundagard.se/2013/01/26/industrin-bor-stotta-utbildningen/

Sen blir man ju lite insnöad i U&S och tycker att en sån nyhet borde även få genomslag i Sydsvenskan, SvD, DN och GP men är ju inget direkt skop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in