2014-07-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeTakei
Nu vet jag inte var ni bor, men vissa universitet har kurser i svenska, till exempel Uppsala universitet (http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=5PU033&lasar=14/15&typ=1), Lunds universitet (http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SFSH01), Malmö högskola (http://edu.mah.se/sv/Course/KB003S) och Linköpings universitet (http://www.liu.se/utbildning/kurs/761G27?l=sv). Annars är Folkuniversitetet ett alternativ, men det brukar kosta en liten slant.

Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
ABF kanske har något? Vet att min fru gick en sommarkurs i svenska hos dem. Dock så är dessa kurser inte speciellt meriterande, men för att höja den generella kunskapsnivån så är dom bra.

Ursäkta, jag pratar om Stockholmsområdet, innerstan. Det var faktiskt ABF Komvux hon sökte till.
Citera
2014-07-14, 15:04
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Ursäkta, jag pratar om Stockholmsområdet, innerstan. Det var faktiskt ABF Komvux hon sökte till.
Har du kollat här?
http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Sprakkurser/Svenska_Swedish/

Sedan så finns det även helt ok kurser över nätet också. (Om det inte är så noga med att få papper på det hon har lärt sig, vill säga)
Citera
2014-07-14, 15:23
Medlem
Citat:
Har du kollat här?
http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Sprakkurser/Svenska_Swedish/

Sedan så finns det även helt ok kurser över nätet också. (Om det inte är så noga med att få papper på det hon har lärt sig, vill säga)
Tack för svar. Folkuniversitetet verkar riktigt najs men ~3000 för 5 veckor, blir mycket i längden.
Citera
2014-07-14, 15:28
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Tack för svar. Folkuniversitetet verkar riktigt najs men ~3000 för 5 veckor, blir mycket i längden.
Tror du att hon kommer att behöva mer än fem veckor då? Man hinner med rätt mycket på den tiden faktiskt, speciellt om man kombinerar kursen ihop med litet nätstudier
Citera
2014-07-14, 15:36
Medlem
Citat:
Tror du att hon kommer att behöva mer än fem veckor då? Man hinner med rätt mycket på den tiden faktiskt, speciellt om man kombinerar kursen ihop med litet nätstudier
Nu har jag ingen som helst kunskap om Folkuniversitetet, men 3h/vecka i en klass med flertalet studenter kanske blir en halvtimme prat för varje student? (ibland diskussion och alla kan prata, ibland pratar läraren).
5v blir då 2,5h prat. Vi bor tillsammans så 2,5h prat känns inte så prisvärt för 3000.
Men hon har gått på SFI etc i kanske 3 år (som komplement till våra diskussioner), så hon kommer nog behöva mer än 5 veckor för att bli flytande. Att få detta gratis (Komvux) skulle självklart vara bäst.
Citera
2014-07-14, 16:00
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Nu har jag ingen som helst kunskap om Folkuniversitetet, men 3h/vecka i en klass med flertalet studenter kanske blir en halvtimme prat för varje student? (ibland diskussion och alla kan prata, ibland pratar läraren).
5v blir då 2,5h prat. Vi bor tillsammans så 2,5h prat känns inte så prisvärt för 3000.
Men hon har gått på SFI etc i kanske 3 år (som komplement till våra diskussioner), så hon kommer nog behöva mer än 5 veckor för att bli flytande. Att få detta gratis (Komvux) skulle självklart vara bäst.
Ok. Trodde att Folkuniversitetet erbjöd intensivare kurser än så.
Ja då vet jag inget bättre råd än att vänta och hoppas att det blir en plats ledig snart. Under tiden så fortsätter ni att konversera på svenska (Och enbart svenska) samt går litet gratiskurser över nätet.
Bättre än inget
Citera
2014-07-14, 20:23
Medlem
Bidrag från komvux? (och fråga ang. arbetsförmedligen folkuniversitetet)

Hallå, nu är det så att det går som det går och jag känner verkligen att jag vill läsa upp matte B/C på komvux.

Just nu går jag och gör absolut inget speciellt i arbetsförmedlingen och får ca 3000 KR i månaden av deras bidrag.

Jag kollade på komvux hemsida och jag kommer läsa 100% och enligt CSNs hemsida så kommer jag få ca 2000-2500 KR I månaden om jag läser på komvux, stämmer detta? en termin, 400 poäng.¨

En sak som jag undrar på också här är hur det är på folkuniversitetet, enligt min handledare på arbetsförmedlingen så kan man läsa upp betyg där, men man prioriterar att skaffa ett arbete och praktik över att läsa upp betyget.. stämmer detta? har också läst att folkuniversitetet är ett skämt..

Någon som har varit i samma situation? hur gjorde ni?

På mitt papper här så står det också "inga betyg ges efter avslutade ämnesstudier, däremot kommer du få ett skrifligt intyg" på baksidan av ett brev om folkuniversitetet.
Senast redigerad av EmilGGG 2014-07-14 kl. 20:28.
Citera
2014-07-14, 20:49
Medlem
Stubbstocks avatar
Ska du läsa matte b o c samtidigt? Heter det inte matte 1, 2, 3 etc. nu för tiden? Matte 2 motsvarar ju inte ens matte b efter vad jag hört. Det är helt nya kurser.

Hursomhelst; hur fan kommer du upp i 100% genom två kurser? Ska du läsa en massa annat också?

Hur överlever du på 3000 kr? Du har inte flyttat hemifrån än va?
Citera
2014-07-14, 20:50
Medlem
Får man stöd eller något när man läser på komvux? är det som att gå i vanlig skola och får pengar i månaden?
Citera
2014-07-14, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EmilGGG
Får man stöd eller något när man läser på komvux? är det som att gå i vanlig skola och får pengar i månaden?

Ja man kan få CSN.
Citera
2014-07-14, 22:21
Medlem
VonCarlssons avatar
Bra initiativ!

Jag hoppade av gymnasiet i ungefär mitten av 2:ab, var runt 18 gamal. Har i flera år försökt komma över mina mentala hinder för att börja studera igen. Förra året så lyckades jag att läsa och slutföra(med goda betyg) 2 av 5 kurser. För mig var det en seger.
Året därpå, denna vårterminen, sökte jag en kurs(matte) i en annan kommun, eftersom att det är mycket närmre(jag bor på kommungränsen) och skolan har ett gott rykte. Jag blev konsekvent nekad, trotts att jag har [diagnostiserad] ADHD och avståndet. Jag överklagade beslutet men när jag fick "beslutet"(flummigaste skiten jag läst på länge) så var det för sent att påbörja kursen.
Men jag gav mig inte, straxt innan sommarlovet så fick jag 2 utlåtande av 2 psykologer och skrev ett långt personligt brev, där jag bönade och bad om att få gå i den andra skolan. Beslutet kom några veckor senare: jag fick lov att läsa i den andra kommunen! -- trodde jag. Idag fick jag ett beslut från den andra skolan där min ansökan avslogs eftersom att min hemkommun bara åtar sig att betala 50kr/poäng, den andra skolan godkänner enbart en fast betalning enligt prislista.

Så nu undrar jag, vad i helvete gör jag? Det känns som att jag har blivit lurad av min hemkommun
som har "godkännt" min ansökan på ett sådant sätt att jag inte får studera, men så att de ser bra ut. Jag börjar bli riktigt less på all den här skiten.
Citera
2014-07-14, 23:14
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonCarlsson
. Beslutet kom några veckor senare: jag fick lov att läsa i den andra kommunen! -- trodde jag. Idag fick jag ett beslut från den andra skolan där min ansökan avslogs eftersom att min hemkommun bara åtar sig att betala 50kr/poäng, den andra skolan godkänner enbart en fast betalning enligt prislista.

Så nu undrar jag, vad i helvete gör jag? Det känns som att jag har blivit lurad av min hemkommun
som har "godkännt" min ansökan på ett sådant sätt att jag inte får studera, men så att de ser bra ut. Jag börjar bli riktigt less på all den här skiten.

Det är så här att din hemkommun kan godkänna din ansökan att få studera i en annan kommun, men det betyder inte per automatik att den andra kommunen kommer godkänna din ansökan. Anledningar till att den andra kommunen inte godkänner kan vara på grund av platsbrist, d.v.s att det inte finns någon plats kvar på kursen eller att den ersättning som erbjuds från hemkommunen är för dålig.

Du kan prova att skriva till den andra kommunen som du vill studera i och förklara läget, men får du fortfarande avslag får du antingen överklaga, börja läsa på den andra skolan i din hemkommun eller läsa in kursen hemma, betala 500 kr och göra en prövning.

Att söka till komvux kan vara jävligt komplicerat ibland, min syster råkade ut för samma sak tills hon slutligen lyckades komma in och då fick hon flytta till en ny kommun.
Senast redigerad av yodadog 2014-07-14 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in