Citat:
Ursprungligen postat av
VonCarlsson
. Beslutet kom några veckor senare: jag fick lov att läsa i den andra kommunen! -- trodde jag. Idag fick jag ett beslut från den andra skolan där min ansökan avslogs eftersom att min hemkommun bara åtar sig att betala 50kr/poäng, den andra skolan godkänner enbart en fast betalning enligt prislista.
Så nu undrar jag, vad i helvete gör jag? Det känns som att jag har blivit lurad av min hemkommun
som har "godkännt" min ansökan på ett sådant sätt att jag inte får studera, men så att de ser bra ut. Jag börjar bli riktigt less på all den här skiten.
Det är så här att din hemkommun kan godkänna din ansökan att få studera i en annan kommun, men det betyder inte per automatik att den andra kommunen kommer godkänna din ansökan. Anledningar till att den andra kommunen inte godkänner kan vara på grund av platsbrist, d.v.s att det inte finns någon plats kvar på kursen eller att den ersättning som erbjuds från hemkommunen är för dålig.
Du kan prova att skriva till den andra kommunen som du vill studera i och förklara läget, men får du fortfarande avslag får du antingen överklaga, börja läsa på den andra skolan i din hemkommun eller läsa in kursen hemma, betala 500 kr och göra en prövning.
Att söka till komvux kan vara jävligt komplicerat ibland, min syster råkade ut för samma sak tills hon slutligen lyckades komma in och då fick hon flytta till en ny kommun.