Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-08-11, 19:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ja.

Hur länge och på vilken värme ska man koka?
Citera
2013-08-11, 19:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
https://www.google.se/#bav=on.2,or.r_qf.&fp=888ce2e93c0b937a&q=koka+hel+ kyckling&safe=off
Citera
2013-08-12, 08:55
Medlem
När jag gör klyftpotatis kan jag tycka att de ibland blir väldigt söta. Igår så använde jag t.ex. vanlig nypotatis med skal på. Skrubbade dem och skar sedan upp dem. Jag sköljde med andra ord inte av klyftpotatisarna efter jag skurit upp dem i klyftor. Körde dem på 180 grader (avslutade med lite varmluft+övervärme för att få färg). Visserligen använde jag jordnötsolja igår vilken i sig är rätt söt i min mening men jag har märkt av att potatisarna ibland kan bli väldigt söta även om jag använder olivolja eller rapsolja. När potatisarna var klara så saltade jag. Beror det helt enkelt på vilken potatissort det är eller är det något annat som påverkar sötman i potatisen?
Citera
2013-08-12, 10:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 421
När jag gör klyftpotatis kan jag tycka att de ibland blir väldigt söta. Igår så använde jag t.ex. vanlig nypotatis med skal på. Skrubbade dem och skar sedan upp dem. Jag sköljde med andra ord inte av klyftpotatisarna efter jag skurit upp dem i klyftor. Körde dem på 180 grader (avslutade med lite varmluft+övervärme för att få färg). Visserligen använde jag jordnötsolja igår vilken i sig är rätt söt i min mening men jag har märkt av att potatisarna ibland kan bli väldigt söta även om jag använder olivolja eller rapsolja. När potatisarna var klara så saltade jag. Beror det helt enkelt på vilken potatissort det är eller är det något annat som påverkar sötman i potatisen?
Just nypotatis blir sött tycker jag. Annars ska tydligen potatis som legat för svalt bli söta eftersom stärkelsen omvandlas till socker snabbare då.
Citera
2013-08-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Just nypotatis blir sött tycker jag. Annars ska tydligen potatis som legat för svalt bli söta eftersom stärkelsen omvandlas till socker snabbare då.

Min kyl är riktigt duktig på att halvfrysa saker som ligger i potatis/grönsakslådan så det kan stämma att de blir för kalla i kylen. Det blir ingen bra kombo tillsammans med nypotatis då

En helt annan fråga, tänkte göra en indisk rätt idag enligt det här receptet http://www.thetiffinbox.ca/2012/05/indian-classics-chicken-chettinad.html#more. Där står det att man ska ha 7 chilifrukter. Är det helt enkelt färsk röd peppar man köper? Ska jag "rosta" de i en panna också?Blev lite fundersam på om det ska vara torkad peppar eller nåt då man ska rosta kryddorna. Dessutom ser det ut att vara torkad pepparpå den här bilden http://i.imgur.com/qdgdlVHh.jpg (inte från det officiella receptet utan från någon som testat att göra receptet).
Citera
2013-08-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Att koka innebär per definition att temperaturen är 100 °C (förutsatt att det är vatten du kokar i men det kan man ju nästan utgå ifrån).

Har du en tinad hel kyckling så räcker det med att den får ligga och puttra 40-60 minuter. Du kan ta upp den och testa genom att sticka in en kniv eller något i köttet kring lårfästet. Är vätskan som flyter ut röd så kan du koka ett tag till.
Citera
2013-08-12, 13:55
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Jag skulle gjort hamburgare ikväll men tyvärr var köttet dåligt. Det får bli fiskburgare istället, men har ingen bra sås till det. Någon som kan tipsa om en sås att göra? Detta är ingredienserna jag har att jobba med: Lök, Creme fraiche, chilisås, gurka, tomat, senat(slotts och dijon), honung. Något ni kan komma på som passar till fiskburgare? Fisken är torskpanetter
Citera
2013-08-12, 14:02
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Jag skulle gjort hamburgare ikväll men tyvärr var köttet dåligt. Det får bli fiskburgare istället, men har ingen bra sås till det. Någon som kan tipsa om en sås att göra? Detta är ingredienserna jag har att jobba med: Lök, Creme fraiche, chilisås, gurka, tomat, senat(slotts och dijon), honung. Något ni kan komma på som passar till fiskburgare? Fisken är torskpanetter
Du har ingen majonnäs? I så fall skulle jag nog gjort en curryremoulad att ha till (creme fraiche, majonnäs, curry, salt, peppar, finhackad inlagd gurka, eventuellt lite rivet/finhackat äpple också). Annars borde väl creme fraiche med lite hackad inlagad gurka (färsk passar nog inte så bra) och lite dijon och lite honung funka bra också.
Citera
2013-08-12, 14:47
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Du har ingen majonnäs? I så fall skulle jag nog gjort en curryremoulad att ha till (creme fraiche, majonnäs, curry, salt, peppar, finhackad inlagd gurka, eventuellt lite rivet/finhackat äpple också). Annars borde väl creme fraiche med lite hackad inlagad gurka (färsk passar nog inte så bra) och lite dijon och lite honung funka bra också.
Har tyvärr ingen inlagd gurka, curry eller majonnäs.

Edit: Jag prövade att dra ihop lite Creme fraiche med väldigt finhackad gurka och honung och lite dijon. Det kan nog funka. Ger lite sötma så att börjaren inte blir torr med bara fisk och lite grönsaker.
Senast redigerad av Ghost-Division 2013-08-12 kl. 14:55.
Citera
2013-08-12, 15:26
Medlem
Ratis avatar
Måste man skala zucchinin innan man tillagar den?
Går det bra att värma upp den dagen efter i mikron?

MVH
Senast redigerad av Rati 2013-08-12 kl. 15:31.
Citera
2013-08-12, 16:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Måste man skala zucchinin innan man tillagar den?
Går det bra att värma upp den dagen efter i mikron?

MVH
Skölj bara av den så behöver du inte skala. Sköljningen är för att få bort jord och smuts som inte smakar gott.

värm på!
Citera
2013-08-14, 12:55
Medlem
Septiennas avatar
Hjälper det att skölja av ett icke ekologiskt äpple för att få bort besprutningsmedlet? Finns besprutningsmedel kvar inne i en banan? Skalet är ju ganska tjockt menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in