Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Som degvätska vid brödbak (funkar för både matbröd och söta degar).

Hur påverkar det brödet? Jag antar att vasslen innehåller lite mer protein än vanligt vatten. Är det för smaken man använder det som degvätska eller av andra anledningar?
Citera
2013-03-20, 18:26
Medlem
Discobands avatar
Tänkte försöka knåpa ihopp någon pastasås med färskost, rå lax samt grädde, vad jag förstått så kan man ha i grädden och färskosten samt krydda och vänta på att det börja koka och då har man i laxen? Hur länge ska laxen ligga i? Bara till att den är varm eller? Kan man ha i lite babyspenat också?
Senast redigerad av Discoband 2013-03-20 kl. 18:29.
Citera
2013-03-20, 18:31
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
Tänkte försöka knåpa i hopp någon pastasås med färskost rå lax samt grädde, vad jag förstått så kan man ha i grädden och färskosten samt krydda och vänta på att det börja koka och då har man i laxen? Hur länge ska laxen ligga i? Bara till att den är varm eller? Kan man ha i lite babyspenat också?
Babyspenaten skulle jag ha i först, för att få den lite varm och mjuk. Vissa gillar det, andra inte. Sedan skulle jag haft i laxen tills den fått lätt färg på utsidan, i med färskost tills den smälter, i med grädden. Koka upp allt så det blir varmt. Laxen hinner bli tillagad på denna tid i princip. Men kolla av att axen blir tillagad å du blir nöjd. Jag tycker laxen blir tillagad under detta. Kryddorna har du helt rätt i när det ska i.

Men i korthet: I princip blandar du ihop allt i en stekpanna så det blir varmt.
Citera
2013-03-20, 18:45
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Babyspenaten skulle jag ha i först, för att få den lite varm och mjuk. Vissa gillar det, andra inte. Sedan skulle jag haft i laxen tills den fått lätt färg på utsidan, i med färskost tills den smälter, i med grädden. Koka upp allt så det blir varmt. Laxen hinner bli tillagad på denna tid i princip. Men kolla av att axen blir tillagad å du blir nöjd. Jag tycker laxen blir tillagad under detta. Kryddorna har du helt rätt i när det ska i.

Men i korthet: I princip blandar du ihop allt i en stekpanna så det blir varmt.

Bara för att jag vill ha det glasklart.

1. I med lite olja i stekpannan, vänta tills den är varm.
2. När den är varm så i med spenaten tills den blir mjuk.
3. I med laxen och vänta tills den får färg
4. I med färskosten och vänta tills den smälter.
5. I med grädden sedan krydda och låta det koka ihop?
Citera
2013-03-20, 18:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Perfekt. Så skulle jag gjort, utöver att jag är en smörstekande typ. Smaklig måltid!
Citera
2013-03-20, 19:14
Medlem
Citat:

Jag hade haft i laxen först, sedan grädde och ost och kryddor och sist spenaten, den tar bara 30 sekunder innan den är mjuk.
Citera
2013-03-20, 19:41
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Perfekt. Så skulle jag gjort, utöver att jag är en smörstekande typ. Smaklig måltid!

Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag hade haft i laxen först, sedan grädde och ost och kryddor och sist spenaten, den tar bara 30 sekunder innan den är mjuk.

Okidoki, tack för tipsen! Hoppas det blir gott!
Citera
2013-03-20, 19:47
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Okidoki, tack för tipsen! Hoppas det blir gott!
Krydda gärna med citron och riven muskotnöt, så blir det mumsigt.
Citera
2013-03-21, 20:46
Medlem
Tänkte tina 1.6 kg köttfärs och äta en 1/4

Hur bör jag bryta loss biten för att minimalt skada näringen i resterande som jag ska frysa igen?
Citera
2013-03-21, 20:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Tänkte tina 1.6 kg köttfärs och äta en 1/4

Hur bör jag bryta loss biten för att minimalt skada näringen i resterande som jag ska frysa igen?
Du kan inte frysa om tinat kött, i så fall måste du tillaga det först.
Har du en såg, så kan du såga loss en bit frusen köttfärs, annars så blir det till att tillaga alltihop.

I framtiden, frys alltid in köttfärs i mindre förpackningar om 2 eller 3 hekto, så kan du lätt ta fram och tina precis så mycket du behöver. Om du även plattar till köttfärsen innan du fryser den, så är den lätt att förvara i stora mängder i frysen, samt att den tinar snabbt.
Citera
2013-03-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du kan inte frysa om tinat kött, i så fall måste du tillaga det först.
Har du en såg, så kan du såga loss en bit frusen köttfärs, annars så blir det till att tillaga alltihop.

I framtiden, frys alltid in köttfärs i mindre förpackningar om 2 eller 3 hekto, så kan du lätt ta fram och tina precis så mycket du behöver. Om du även plattar till köttfärsen innan du fryser den, så är den lätt att förvara i stora mängder i frysen, samt att den tinar snabbt.

Det är köttfärs.

Vad händer om jag skulle värma förpackningen och bryta loss en bit sedan stoppa resten in i frysen? Varför får man inte göra så?

Köpte en förpackning på 1.6 kg, skulle ha skurit i det innan jag frös?
Citera
2013-03-21, 21:09
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Det är köttfärs.

Vad händer om jag skulle värma förpackningen och bryta loss en bit sedan stoppa resten in i frysen? Varför får man inte göra så?

Köpte en förpackning på 1.6 kg, skulle ha skurit i det innan jag frös?
Det bildas dels bakterier, dels toxiner, och är ett bergsäkert sätt att bli ordentligt matförgiftad på. I värsta fall kan du slå ut dina njurar, så tänk inte ens tanken.

Har du ingen såg så du kan såga loss en bit, så får du helt enkelt lov att ställa dig och tillaga alltihop. Gör tex en laddning enkel köttfärssås och frys in. Du kan sedan krydda upp köttfärssåsen till önskad smak när du tinat den. Elle gör ett par köttfärslimpor och frys sedan in i skivor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in