Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Problemet med gryta tycker jag är att det tar en sån förbannad tid att komma tillbaks till hög temp efter att man slängt ner maten i den. Doppvärmarna i en fritös är bättre på att värma snabbt.
Senast jag gjorde pommes så orkade jag inte stöka med fritösen så jag använde gryta. Drog upp oljan till 180 °C och kastade ner pommes, inte supermycket heller ska sägas. Temperaturen sjönk till 100 °C och det tog sju-åtta minuter för den att komma upp igen. Det var inte så bra för pommes men hade varit rent förödande jag t ex skulle fritera ost där det är viktigt att fritera snabbt och varmt så inte osten börjar rinna ur det bildade "skalet".
Men visst, klart det går, men fördelen med fritösen är helt klart doppvärmaren.
Vad använde du för gryta? Visst sjunker tempen även när jag friterar, men det brukar röra sig om att det går från 180 grader till som lägst 150 med hyfsad återhämtning, säg 1-2 min innan det är uppe i 165-170 grader igen. Detta om jag lägger i en handfull (säg 100-150 g) djupfrysta tjocka potatisstavar. Drygt två liter olja brukar det vara i grytan. Jag har även friterat jalapeño poppers i den, och visst har någon enstaka läckt lite ost, men det har mer med min slarviga panering att göra.
Jag tvivlar inte på att en bra fritös är snabbare på att få upp tempen igen, men är lite bränd av alla soggiga pommes frites som kom ur min när den var uppskruvad till 11. Jag minns inte om jag mätte temperaturen i den, men det kan inte ha varit i närheten av de 180 eller 190 grader som stod på vredet.