2013-08-11, 01:06
Medlem
JaffaCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenZow
Haha, tack för hjälpen där

Jo Jaffa, jag ska förklara detta steg för steg. Vi som kör taxi kör generellt sett på provision. Procenten varierar, men min procentsats är alltså 37 %.

För att räkna ut hur mycket jag tjänar så slår jag Inkört belopp X (100 % - moms) X Min procentsats X semesterersättning.

I detta fallet blir det då 14500 x 0.94 (eftersom momsen är 6 %) = 13630.

13630 X 0.37 = 5043,1.

5043 x 1.13 = 5698,7.

Tjänade alltså 5699 kronor på dessa 3 dagarna. Förstår du nu?

Skitsnack, ingen taxichaufför tjänar så mycket på tre dagar. Kör du privat?
Citera
2013-08-11, 02:19
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Hejsan!

Har letat efter svar i tråden, men tyckte inte jag hittade något.

Min bror har börjat leta efter ett nytt jobb, då han tycker han tjänar för dåligt på sitt nuvarande(runt 22 k/månad).

Nu har han tydligen pratat med någon som kör Rullstolstaxi(kanske kalldes färdtjänst också) för Samtrans i Stockholm och enligt han så drar han in 28000 per månad, och med en jävligt bra bil så ligger det på över 30000 i månaden. Nackdelen ska väl vara att det kan vara lite stressigt under tiden man jobbar, men man behöver aldrig vänta på körningarna vad jag förstod.

Tycker det låter mycket, men kan ju inget om branschen som sådan. Men kanske någon med erfarenhet kan sprida lite ljus över det hela?
Citera
2013-08-11, 02:25
Medlem
JaffaCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogaholmslimpan
Hejsan!

Min bror har börjat leta efter ett nytt jobb, då han tycker han tjänar för dåligt på sitt nuvarande(runt 22 k/månad).

Nu har han tydligen pratat med någon som kör Rullstolstaxi(kanske kalldes färdtjänst också) för Samtrans i Stockholm och enligt han så drar han in 28000 per månad, och med en jävligt bra bil så ligger det på över 30000 i månaden. Nackdelen ska väl vara att det kan vara lite stressigt under tiden man jobbar, men man behöver aldrig vänta på körningarna vad jag förstod.

Tycker det låter mycket, men kan ju inget om branschen som sådan. Men kanske någon med erfarenhet kan sprida lite ljus över det hela?

haha 28000 per månad som förare... nix
Citera
2013-08-11, 08:00
Medlem
Citat:
Hejsan!

Tjena. Jag tjänar runt 27-30 000 i månaden brutto. Nu jobbar jag å andra sidan runt 250-300 timmar i månaden, men det är inte omöjligt att dra in dem summorna. Jag kör både Bårtaxi & personbil, och jag kör färdtjänst & sjukresor på heltid.

Till dig Jaffa så vill jag bara säga, att jo det går. Förstår du innebörden av att köra BÅRTAXI? Jag kör inte privat, utan kör färdtjänst & sjukresor åt min region. 13 timmars dagar kan jag tillägga.
Citera
2013-08-11, 10:17
Medlem
Citat:
Nu ska vi lugna ner oss lite TernFis. Vänster bakdörr är relativt dessutom bör jag kanske tillägga.

Och nej, allting är inte självklart, och nej jag hade inte heller klarat det utan att ha läst i boken.

Finns ingen anledning att brusa upp dock!

För övrigt vill jag bara skryta lite. 14500 inkört på 3 vardagar den här veckan! Sen har jag haft 3 kassa dagar efter det, men det är en annan femma..

Haha jo men vafan.. blir lite irriterad på sånt!

Men man lever väl kvar på glädjen efter de tre dagarna?
Citera
2013-08-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
Skitsnack, ingen taxichaufför tjänar så mycket på tre dagar. Kör du privat?

Haha ja det är ju helt omöjligt!
Citera
2013-08-11, 11:42
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Citat:
Tjena. Jag tjänar runt 27-30 000 i månaden brutto. Nu jobbar jag å andra sidan runt 250-300 timmar i månaden, men det är inte omöjligt att dra in dem summorna. Jag kör både Bårtaxi & personbil, och jag kör färdtjänst & sjukresor på heltid.

Till dig Jaffa så vill jag bara säga, att jo det går. Förstår du innebörden av att köra BÅRTAXI? Jag kör inte privat, utan kör färdtjänst & sjukresor åt min region. 13 timmars dagar kan jag tillägga.

Det där med 250-300 timmar i månaden låter ju mindre kul, blir ju ingen vidare timpenning, men ändå ett trevligt lönekuvert i slutet av månaden.

Min tanke var väl lite mer "normala" arbetstider, max 10 timmar per dag(220-200 h/månad), och då endast rullstolstaxi.

Vad krävs det för utbildning för bårtaxi?
Citera
2013-08-11, 13:13
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
haha 28000 per månad som förare... nix

Enligt dina erfarenheter så vad ligger månadslönen på för en som kör rullstolstaxi/färdtjänst på? Räkna på ungefär total 10 timmars arbetsdagar(7-17, var av 9-16 är obligatorisk)
Citera
2013-08-11, 15:19
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Enligt dina erfarenheter så vad ligger månadslönen på för en som kör rullstolstaxi/färdtjänst på? Räkna på ungefär total 10 timmars arbetsdagar(7-17, var av 9-16 är obligatorisk)

När jag körde rullebil så fanns det fastpass på 11 timmar och då var det värt 3502kr (318kr/h). Men var inte varje dag man fick något sådant. Vet att liten bli ligger på runt 280-285kr/h just nu.

Men om vi räknar 21 arbetsdagar och baserar på 37% provision och räknar bort 6% moms så hamnar vi på ungefär: 25600kr brutto, men det var kanske 13-17 dagar som du hade ett sådant pass. Annars så gick du på "lösen" och fick ta det som dök upp.
Citera
2013-08-11, 15:29
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
När jag körde rullebil så fanns det fastpass på 11 timmar och då var det värt 3502kr (318kr/h). Men var inte varje dag man fick något sådant. Vet att liten bli ligger på runt 280-285kr/h just nu.

Men om vi räknar 21 arbetsdagar och baserar på 37% provision och räknar bort 6% moms så hamnar vi på ungefär: 25600kr brutto, men det var kanske 13-17 dagar som du hade ett sådant pass. Annars så gick du på "lösen" och fick ta det som dök upp.

Verkar ju inte dåligt iaf, riktigt okej. Behövs det något mer än taxilegitimation? Hur funkar det med bilar och så? Kör man samma bil hela tiden eller får man hoppa runt bland olika hela tiden. Tänkte då mest på när man är nyanställt, när man jobbat något år får man då ha en "egen" bil? Om man inte räknar arbetstiden, är det då ett bra jobb?
Citera
2013-08-11, 22:23
Medlem
Citat:
Det där med 250-300 timmar i månaden låter ju mindre kul, blir ju ingen vidare timpenning, men ändå ett trevligt lönekuvert i slutet av månaden.

Min tanke var väl lite mer "normala" arbetstider, max 10 timmar per dag(220-200 h/månad), och då endast rullstolstaxi.

Vad krävs det för utbildning för bårtaxi?

Tjenare. Jag har blivit internutbildad av mitt bolag, med andra ord så har jag fått en genomgång i hur man spänner bårar samt hur båren i sig fungerar. Inte märkvärdigare än så.

Det är relativt. Beror mycket på vad för typ av avtal man har på bilen. Nu vet jag inte hur det är att köra sjukresor / färdtjänst i övriga Sverige, men i Skåne så får du dem turerna som regionen säger åt dig att köra.

Med andra ord kan du sitta på riktig skit, eller så kan du ha kanondagar. Ibland när jag kör bårtaxi hamnar jag på inneturer i valfri skånsk stad, och har man ännu mer otur så sitter ingen av personerna i rullstol, samt att du inte får någon liggande transport. Då blir man av med grymt mycket pengar.

Jag har min fasta bil som jag kör på mitt fasta schema, sedan får jag köra där jag behövs när jag rycker in extra. Brukar trycka på att jag vill köra bårtaxi dessa dagarna.

Sen så vet jag att i slutändan jämnar det alltid ut sig. Vad jag menar då är..

Min bil har i genomsnitt 3700 kr inkört / pass.

Jag kan få kanondagar och sitta på riktigt fina kassor, men skulle jag köra bilen varje dag hela månaden, och sedan dividera inkört belopp med antalet körda dagar, så kommer jag landa någonstans i 3500-3900 spannet.

Det slår aldrig fel på våra bilar. Vad det beror på vågar jag inte uttala mig om, men antagligen finns det någon bakomliggande tanke hos Region Skåne.

Däremot kan mitt genomsnittliga inkörda förändras avsevärt baserat på vilka kassor jag får när jag jobbar extra.

Jag har cirka 50 000 inkört i månaden enbart på mitt schema, men kör jag bårtaxi 6 dagar så kan mitt inkörda öka till 75-80 000.

Du kan behöva någon form av hittepå licens från din region, men generellt sett krävs bara ett taxileg. Om det krävs något annat antar jag att regionen utbildar dig i vad du behöver veta för att få deras licens.

Gällande bilarna så är det olika från företag till företag. Vi är 2 man / bil på mitt företag, men det är för att enligt avtalet så hyr regionen våra bilar 13 timmar om dagen 365 dagar om året. Blir tungt att bära det korset ensam!

Hoppas jag besvarade dina frågor
Citera
2013-08-12, 10:12
Medlem
JustZlatans avatar
Hur är det att köra taxi i Oslo?

Jag körde en norsk kund som sa att det är dubbelt så dyrt i Norge och att taxiförarna är miljonärer.

En annan gång körde jag en svensk affärsman som jobbar i Norge som ungefär sa samma sak. Jag funderar stark på att åka dit och jobba.

Även Norges statsminister Jens Stoltenberg extraknäcker som taxiförare.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/stoltenberg-korde-extra-som-taxichauffor
Senast redigerad av JustZlatan 2013-08-12 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in