Citat:
Ursprungligen postat av
Skogaholmslimpan
Det där med 250-300 timmar i månaden låter ju mindre kul, blir ju ingen vidare timpenning, men ändå ett trevligt lönekuvert i slutet av månaden.
Min tanke var väl lite mer "normala" arbetstider, max 10 timmar per dag(220-200 h/månad), och då endast rullstolstaxi.
Vad krävs det för utbildning för bårtaxi?
Tjenare. Jag har blivit internutbildad av mitt bolag, med andra ord så har jag fått en genomgång i hur man spänner bårar samt hur båren i sig fungerar. Inte märkvärdigare än så.
Det är relativt. Beror mycket på vad för typ av avtal man har på bilen. Nu vet jag inte hur det är att köra sjukresor / färdtjänst i övriga Sverige, men i Skåne så får du dem turerna som regionen säger åt dig att köra.
Med andra ord kan du sitta på riktig skit, eller så kan du ha kanondagar. Ibland när jag kör bårtaxi hamnar jag på inneturer i valfri skånsk stad, och har man ännu mer otur så sitter ingen av personerna i rullstol, samt att du inte får någon liggande transport. Då blir man av med grymt mycket pengar.
Jag har min fasta bil som jag kör på mitt fasta schema, sedan får jag köra där jag behövs när jag rycker in extra. Brukar trycka på att jag vill köra bårtaxi dessa dagarna.
Sen så vet jag att i slutändan jämnar det alltid ut sig. Vad jag menar då är..
Min bil har i genomsnitt 3700 kr inkört / pass.
Jag kan få kanondagar och sitta på riktigt fina kassor, men skulle jag köra bilen varje dag hela månaden, och sedan dividera inkört belopp med antalet körda dagar, så kommer jag landa någonstans i 3500-3900 spannet.
Det slår aldrig fel på våra bilar. Vad det beror på vågar jag inte uttala mig om, men antagligen finns det någon bakomliggande tanke hos Region Skåne.
Däremot kan mitt genomsnittliga inkörda förändras avsevärt baserat på vilka kassor jag får när jag jobbar extra.
Jag har cirka 50 000 inkört i månaden enbart på mitt schema, men kör jag bårtaxi 6 dagar så kan mitt inkörda öka till 75-80 000.
Du kan behöva någon form av hittepå licens från din region, men generellt sett krävs bara ett taxileg. Om det krävs något annat antar jag att regionen utbildar dig i vad du behöver veta för att få deras licens.
Gällande bilarna så är det olika från företag till företag. Vi är 2 man / bil på mitt företag, men det är för att enligt avtalet så hyr regionen våra bilar 13 timmar om dagen 365 dagar om året. Blir tungt att bära det korset ensam!
Hoppas jag besvarade dina frågor