2013-02-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spicyhotsalsa
Tjena !

Har en fråga som jag hoppas någon kan besvara. Gjorde teoriprov för taxilemp under våren 2010 (minns inte exakt månad). Kuggade dock uppkörningen och tänkte ta tag i det igen. Är mina mina teoriprov fortfarande giltiga (klarade alla tre) eller måste jag göra om dom ? Har prövat att googla mig fram men hittar inget.

MVH

Du måste göra om teoriproven.

Stövel-Anders
Citera
2013-02-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
180k/månad har min bil dragit in i snitt dom senaste 8 mån. I December drog bilen in 200k. Det är normala siffror för en storbil inom TSAB och absolut inga skrytsiffror! Det är inte samma sak att köra taxi i malmö/göteborg som i Stockholm. Om ni inte tror mig så är det erat problem, jag har inget att bevisa.

Den här veckan:

tisdag: 4200
onsdag: 5400
Torsdag: 5200

Sov gott!
Nja, det var nog lite mer timmar, lite mindre kassa.annars helt sant..så brukar det vara.
Citera
2013-02-09, 11:36
Medlem
I förrgår fick jag en körning från Clarion Stockholm. Först kommer det ut en präst och säger:

-snart kommer det ut två Amerikanska generaler som du ska köra till Karlbergs slott. Dom är lite rädda för att åka kommunalt hehe.

Två Amerikanska generaler (med följe) kommer ut från Clarion i militära högtidsdräkter. Jag öppnar naturligtvis dörren för herrarna. Jag tänkte säga:

-dont be afraid, Im not a terrorist!

Jag pallade inte, jag höll käft och körde till slottet. Jag önskade däremot att min dagchaufför hade tvättat bilen innan han lämnade den till mig. Jävla slarver!!!

Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Nja, det var nog lite mer timmar, lite mindre kassa.annars helt sant..så brukar det vara.

Ett gäng med bönder från Landsorten har blivit experter på hur det är att köra för TSAB, hur lite vi kör in, vilka kvalitets missar vi har, hur överetablerad branschen i Stockholm är mm. Har ni överhuvudtaget varit i Sthm? Om ni någon gång hade provat köra taxi i Sthm, då skulle ni veta att mina siffror inte är skrytsiffror utan ganska medelmåttiga siffror för en kille i 30-års åldern som kör Storbil för TSAB.

Om man kör en vanlig bil för TSAB, då är 100k/mån en riktigt bra kassa. Normalt för en vanlig bil skulle jag säga ligger runt 90k/mån om man kör natt. En storbil bör ligga runt 100k.

Jag känner några fribils chaufförer och dom kör in 80k/mån på ca 55 timmar i veckan. Dom brukar få 45-50% av inkört rakt i fickan i lön. Ingen skatt och inga växelavgifter. Överetablering? NEJ!!!

Jag känner flera storbils chaufförer inom TSAB som kör in 110-120k per månad. Jag vill komma dit men jag är inte där ännu. Det krävs att man är blixtsnabb med datorn. Ett par års träning så är jag också där!
Citera
2013-02-10, 15:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
.

Håller med om att det inte är SÅ farligt i Stockholm. Visst går det att göra ok pengar här.

Sedan växer väll Stockholm rätt fort. 2006-2010 växte Stockholm med 165.000 personer. Återspeglas nog inom taxibranchen.

Hört att TSAB ska utöka med 200 bilar om jag minns rätt? Gör man nog inte om efterfrågan saknas. Om TSAB expanderar ser jag det som ett tecken på att efterfrågan ökar.

Även om det kanske främst är under storhelgerna som dessa bilar skulle märkas av.

*spekulerar*
Citera
2013-02-11, 01:31
Medlem
Citat:
I förrgår fick jag en körning från Clarion Stockholm. Först kommer det ut en präst och säger:

-snart kommer det ut två Amerikanska generaler som du ska köra till Karlbergs slott. Dom är lite rädda för att åka kommunalt hehe.

Två Amerikanska generaler (med följe) kommer ut från Clarion i militära högtidsdräkter. Jag öppnar naturligtvis dörren för herrarna. Jag tänkte säga:

-dont be afraid, Im not a terrorist!

Jag pallade inte, jag höll käft och körde till slottet. Jag önskade däremot att min dagchaufför hade tvättat bilen innan han lämnade den till mig. Jävla slarver!!!

Ett gäng med bönder från Landsorten har blivit experter på hur det är att köra för TSAB, hur lite vi kör in, vilka kvalitets missar vi har, hur överetablerad branschen i Stockholm är mm. Har ni överhuvudtaget varit i Sthm? Om ni någon gång hade provat köra taxi i Sthm, då skulle ni veta att mina siffror inte är skrytsiffror utan ganska medelmåttiga siffror för en kille i 30-års åldern som kör Storbil för TSAB.

Om man kör en vanlig bil för TSAB, då är 100k/mån en riktigt bra kassa. Normalt för en vanlig bil skulle jag säga ligger runt 90k/mån om man kör natt. En storbil bör ligga runt 100k.

Jag känner några fribils chaufförer och dom kör in 80k/mån på ca 55 timmar i veckan. Dom brukar få 45-50% av inkört rakt i fickan i lön. Ingen skatt och inga växelavgifter. Överetablering? NEJ!!!

Jag känner flera storbils chaufförer inom TSAB som kör in 110-120k per månad. Jag vill komma dit men jag är inte där ännu. Det krävs att man är blixtsnabb med datorn. Ett par års träning så är jag också där!
Hur gick det för stockholmsexperten under helgen?
Citera
2013-02-12, 21:34
Medlem
Ninjincs avatar
Det är skoj att se fantasisiffror, speciellt från TaxiStockholm där man finner en oroväckande stor del av taxifanatiker. Skulle sifforna verkligen stämma skulle chaufförerna gå runt med löner på 40.000 kronor vilket skulle direkt betyda jobbrushning, större fokus på taxilagstiftningen (speciellt vilotidssystemet) och stora tidningsartiklar vilket ännu inte har förekommit

Däremot om 2 personer delar på en bil och drar in 100.000 kronor tillsammans skulle inte förvåna mig.

Men 100.000 kronor för en chaufför under en lågkonjunktur, jag kan bara skratta åt hur mycket denna siffra skulle se ut i en högkonjunktur

Dock kan man inte riktigt kalla taxibranschen överetablerad i Stockholm då man fortfarande kan få kunder, vare sig man glider runt i en Taxistockholm-bil eller en TaxividStockholm-bil.
Citera
2013-02-12, 23:20
Medlem
När vi ändå är inne på siffror. Mitt rekord vad gäller inkört belopp är 58328kr på 172h (339kr/h).

Tycker det är bra för att vara i en medelstor stad och med tanke på att jag började köra i maj förra året. Skriver upp alla pass i ett exceldokument, tycker det har varit roligt att se min utveckling från början till slut. Hur det inkörda beloppet ökat för varje månad och ration mellan inkört belopp och arbetade timmar har gått mer jämnt upp.
Citera
2013-02-14, 14:02
Medlem
ICanHass avatar
Januari var ju skit för alla, det har vi redan konstaterat, men hur har februari sett ut för er andra?
Jag tycker ärligt talat inte att det har varit så risigt, även om det märks att kroglivet inte riktigt hämtat sig än så börjar det rulla på igen. Hittills har jag dragit ihop runt 30 papp på 80 arbetade timmar utan att ha haft några helt enormt bra dagar, vilket väl får ses som okej för mig som bara kör nätter.
Citera
2013-02-14, 16:15
Medlem
Jag kör 020 bil på nätter i Stockholm och kan inte klaga Det går bättre än förra året.
Citera
2013-02-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe
Jag kör 020 bil på nätter i Stockholm och kan inte klaga Det går bättre än förra året.

Kan stämma, talade med en f.d kollega häromdagen, enligt honom hade 020 fått ett rejält uppsving på sistonde. Tydligen kunder som tröttnat på "blattefieringen" utav Taxi Stockholm samt att 020:s app är hästlängder bättre.
Hur det är för Kurir som jag kör för, vid behov, vet jag inte.

OBS!! Detta om 020 är vad jag hört, inte vad jag vet!!!!
Senast redigerad av Ned Flander 2013-02-14 kl. 21:14.
Citera
2013-02-20, 17:17
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Det finns vissa genvägar som spar tid och då är det vägar som bara är upplåtna för bussar &taxi. Ett sånt exempel är t.ex. Döbelnsgatan söderut. Det är ett bra alternativ till den ofta igenkorkade Sveavägen. På Söder tog jag ofta Bastugatan ner för o slippa ett rödljus på S. Mälarstrand. Mången kund var förtjust i att ta tunnlar för att det skulle gå snabbare, även om det var en omväg och längre sträcka. Jag körde oftast på närmaste väg. Minns speciellt körningar från Centralen till området kring Södersjukhuset. Jag valde hellre att ta s. mälarstrand-rosenlundsgatan-Sös, än att ta söderledstunneln och köra upp skanstull-ringvägen. Möjligtvis skulle den vägen kunna funka i rusningstid, men jag tyckte ändå att tunnlarna var överskattade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Ett exempel: Om du kommer från Norrtull och ska nedåt Centralen till kör du normalt dvs som alla svenssonförare St Eriksgatan + Torsgatan om du vill ha bra betalt. Om du vill vara hygglig mot kunden svänger du dock, när du kommit in på St Eriksgatan från Norra Stationsgatan, omedelbart till vänster följt av första till höger och hamnar då på Västmannagatan som du kör hela vägen ned till Norra Bantorget. Det enda hindret kommer vid Karlbergsvägen, men där gör du en fuling som inkluderar att korsa dubbla heldragna... och därmed har du kört sträckan på halva tiden!

Samma lika på sommaren när du har kunder som ska till Djurgården. På Strandvägen är det inte sällan tvåhundra meter kö från Djurgårdsbron och bakåt. Då svänger du vänster upp på Styrmansgatan, höger in på Riddargatan och kör den ned till Narvavägen. Eftersom du i regel är helt ensam på Riddargatan sitter du hela den sträckan och förvånas över alla dessa svenssons som sitter i kön på Strandvägen...

Citat:
Ursprungligen postat av buiko
En typisk smitväg för privatbilister i Sthlm som ska från Bredäng/Mälarhöjden>stan är hägerstensvägen mellan Axelsberg och Aspudden, denna väg är endast tillåten för buss/taxi och sparar en enormt massa tid. De lydiga privatbilisterna får istället ta omvägen via Västertorp.

Hej! Taxiförare!
Jag klarade alla proven i förra veckan, och ansökan och läkarutlåtande är på väg till Transportstyrelsen nu!

Nu skulle jag vilja ha fler tips, typ enligt dom här ovan!

Ska börja köra taxi lite smått i Stockholm om några veckor
Därför skulle jag gärna vilja ha lite fler sådana här genvägs- och lokalkännedomsknep av er erfarna taxirävar, mest för att jag tycker att det hör yrket till att hitta bra som satan!
Så dela med er av er visdom nu! Var kan man spara en kvart i rusningstrafik genom att gena genom parkeringshus, osv, osv!
Citera
2013-02-20, 23:13
Medlem
Hej. Jag ska snart göra proven för taxiläg så..
Undrar lite här, vad rekommenderar ni mig.... hur hittade ni jobb... alltså är det bäst att gå till olika taxiföretag och lämna CV och fråga om de har jobb att erbjuda
eller
är det bäst att ringa dem och fråga?

Alltså ringa eller gå dit?

tack för alla svaren i förväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här