2014-01-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeyWire
Fråga till er taxichaufförer som kör främst i Stockholm för TS, 020 och Kurir:

Vad anser ni om de sk fastpris-apparna som blivit ganska vanliga under året?
Leder det till mindre inkört än innan, eller har ni snarare sett fler körningar?

Som konsument tycker jag naturligtvis att utveckligen är positiv, då jag i alla fall åkt mer taxi sedan apparna lanserades!
Skönt att veta exakt vad man betalar innan körningen påbörjats, och slipper yttre påverkan såsom
att chauffören åker "fel väg", med mera.

Tack på förhand för svar!

Kör för 020, antalet körningar har jag ingen bestämd uppfattning om, borde bli fler. Intäktsmässigt tjänar jag och min åkare som regel på appen när det är fri väg (trafiken flyter) och det omvända vid hinder. Ett exempel, har en kompis som fick en körning från Bromma flyg till Stadshagen, fast pris 196,-, körningen tog 1 timme och 15 minuter! De flesta kunder som använder appen tycker det är bra med det fasta priset (t ex aspekten "yttre påverkan"). Då och då även haft invändningar från kund att priset är för högt.
Citera
2014-01-08, 17:58
Medlem
ShinAkumas avatar
Har fan lust att ställa in resten av januari. Fyfan vad värdelöst det har varit hittills
Citera
2014-01-09, 06:15
Medlem
Jag har några frågor till er taxichaufförer.

1. Får ni betalt under "dötiden" när ni inte kör? D.v.s. när ni sitter och väntar utanför centralen t.ex.

2. Har ni egna telefonnummer som kunder kan ringa direkt till och beställa körning?

3. Kan ni ta körningar om någon ni känner, kanske en kompis, ringer? Om ni vill vara schyssta mot kompisen och låta han betala mindre, kan ni då stänga av taxametern? Eller är dagens teknik sådan att era chefer ser allt ni gör och allt ni kör?

4. Får ni ha bilarna privat också?

5. Har ni rätt till semester, och i så fall, hur mycket?
Citera
2014-01-09, 12:36
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco

1. Får ni betalt under "dötiden" när ni inte kör? D.v.s. när ni sitter och väntar utanför centralen t.ex.

2. Har ni egna telefonnummer som kunder kan ringa direkt till och beställa körning?

3. Kan ni ta körningar om någon ni känner, kanske en kompis, ringer? Om ni vill vara schyssta mot kompisen och låta han betala mindre, kan ni då stänga av taxametern? Eller är dagens teknik sådan att era chefer ser allt ni gör och allt ni kör?

1. I de flesta fall rent provisionsbaserat, hade du läst någonting i tråden så hade du inte behövt fråga.

2. Jag använder mig inte av det, stör min körning som växeln planerar åt mig. Tänk dig att du behöver köra en mil för att hämta när du kunde få en körning på plats.

3. Se ovan. All körning registreras, även off duty. Inte i GPSform men sträcka.

4. Nja, det är oftast inget problem om man behöver (kombi, dragkrok). Men man får passa sig att använda den frekvent (skatteverket).

5. Semesterlagsstiftningen (anställda)
Citera
2014-01-09, 15:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

1, Nej. Men man måste inte ha körning hela tiden. Dötiden är en del av jobbet.

2, Jag ger inte ut mitt nummer.

3, Ja, jag kan köra vänner till lägre priser. Något jag också gör de få gånger jag kör nån vän/släkting. Men det gå att se, ja.

4, Delar bilen med en annan chaufför så skulle vara svårt.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-09 kl. 15:02.
Citera
2014-01-09, 18:50
Medlem
Citat:

1. Nej. Ren provisionslön.
2. Nej. Skulle ju telefonen ringa konstant även om man skulle råka vara ledig.
3. Ja, slår in en annan taxa bara. Chefen godkänner det om det inte sker för ofta.
4. Jag får ta hem den om den går enkelpass och jag ska ha den nästa dag.
5. Självklart. 5 veckor
Citera
2014-01-09, 20:57
Medlem
Citat:

Svarar bara på denna då ovanstående svarat så som jag skulle svarat på de andra frågorna.

Kör man för ett seriöst bolag som har kollektivavtal så har man en garantilön (104,76 kr/h), så visst får man betalt för dötiden.
Däremot tillämpar nog de flesta ett lönesystem som går ut på att alla dina arbetspass under en månad slås ihop och delas på ditt antal timmar för att få ett timsnitt. Har du haft en bra månad så får du ett högre snitt än garantilönen och får därför mer utbetalt. Under en dålig månad dock så tas pengar från dina bra pass för att läggas på de dåliga passen, så tekniskt sett betalar du din egen lön för dessa dagar. Idiotiskt, javisst.
Citera
2014-01-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Fasen.

Fråga till er chaffisar:

Har precis börjat köra taxi. Åkaren har betalt utbildning + kläder (som alla åkare gör).
Har provanställning 6 månader, skrivit kontrakt.
Vad händer nu om man slutar innan?
Blir man betalnings-skyldig?
Hur brukar detta gå till, skriv gärna dina erfarenheter.

Jag menar, känns lite långsökt att behöva jobba 6 månader sedan kan man sluta. Liksom kursen är trots allt ganska dyr, klart man tänker på detta då.
Nu BARA jag undrar hur de funkar, är nyanställd, klart man kan vilja veta sånt här.
Citera
2014-01-10, 00:48
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShinAkuma
Har fan lust att ställa in resten av januari. Fyfan vad värdelöst det har varit hittills

6e Jan (trettondagen) hade jag 3800.

Idag kom första baksmällan från jul och nyår och man blev återigen påmind om hur kass Jan och taxi egentligen är.

9h jobb, 1400 inkört.
46 kr/h netto.
Citera
2014-01-10, 00:56
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Fråga till er chaffisar:

Har precis börjat köra taxi. Åkaren har betalt utbildning + kläder (som alla åkare gör).

Jag menar, känns lite långsökt att behöva jobba 6 månader sedan kan man sluta. Liksom kursen är trots allt ganska dyr, klart man tänker på detta då.
Nu BARA jag undrar hur de funkar, är nyanställd, klart man kan vilja veta sånt här.

vet inte, fråga honom istället.
Varför lova något man inte kan hålla?
Säger man 6mån så är det 6mån.

Men tror inte någon bara lägger av i början.
Precis som med allt annat så är taxi roligt i början.
Man är helt uppe i varv och har inget emot att jobba 20h pass.
Speciellt om man kommer från soc bidrag eller längre arbetslöshet.

Med tiden kommer bitterheten när du kört den 1025e idioten och har dagar då du bara får ihop till pizzan och 300kr till jack vegas medan pizzan lagas. hahaha
Citera
2014-01-10, 00:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Fråga till er chaffisar:

Provanställning? Då har du ingen uppsägningstid. Finns inget som reglerar det för dig som arbetstagare utan du kan i praktiken säga på fredagen att du inte tänker komma på måndag.

Som sagt, har ni kommit överens om att du ska jobba för honom X månader gentemot att han betalar din utbildning och du väljer att sluta så genomför inte du din del av överenskommelsen så då kan du förvänta dig att få ersätta för den uteblivna delen. Har du jobbat för honom 1/4 av tiden så skulle jag förvänta mig att få betala 3/4 av kostnaderna.

Bästa svar får du alltid av din chef för vi vet inte vad du har skrivit på.

De flesta jobbar mer än 6 månader i sina liv så vad är långsökt med att jobba 6mån?
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-10 kl. 01:06.
Citera
2014-01-10, 01:31
Medlem
Tja.

Ska göra prov.

Finns det övningsfrågor man kan göra/köpa/ladda ner på internet? Eller från någon trafikskola? Fort måste det gå, måste ha dem imorgon isåfall.

MVH & Tack på FÖRHAND
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in