2012-08-28, 14:01
Medlem
Looperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jompan3
Hej!

Jag har sökt jobb som förare på ett av de större bolagen i Sverige, därefter fick jag kontakt med någon som äger flera bilar och han va intresserad av att ge mig ett jobb. Men innan jag kan börja jobba inom det bolaget behöver jag gå deras kurs, som är två veckor lång och kostar ca 4000 sek.

Jag undrar om man bör få en lön under tiden man går kursen och åker med/praktiserar?

Låter helt befängt. Jag har nyligen blivit klar med allt och för att få anställning här i stan så måste man göra ett lokalkännedomsprov på gatorna i stan samt kortare genomgång av taxametern på kontoret sen åka med ett halft arbetspass och då med lön.

Så betala inte 4000 för 2 veckor.
Citera
2012-08-28, 14:22
Medlem
Jag har nog uttryckt mig klumpigt. Kursen hos bolaget kostar ca 4000 sek, och det är en av de största bolagen i Sverige. Så det är knappast oseriösa. Kursen är ca två veckor.

Snubben jag jobbar för kommer betala kursen, men det jag undrade är om jag borde få lön för de två veckor jag har kurs?
Citera
2012-08-28, 14:34
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Jag har nog uttryckt mig klumpigt. Kursen hos bolaget kostar ca 4000 sek, och det är en av de största bolagen i Sverige. Så det är knappast oseriösa. Kursen är ca två veckor.

Snubben jag jobbar för kommer betala kursen, men det jag undrade är om jag borde få lön för de två veckor jag har kurs?

Förstår inte hur de kan ta 4000 för en kurs? Jag fick som sagt åka med i 4 timmar, hade genomgång på taxametern under den tiden och var igång själv dagen efter. Enda som de gjorde var att lägga in mig i systemet och då kör jag också för ett av de största bolagen i Sverige.
Citera
2012-08-28, 15:08
Medlem
Looperss avatar
Citat:

Vad är det för kurs? Är det för att köra färdtjänst eller liknande? För du har väl redan taxi-leg då ska du inte behöva 2 veckors kurs. Så vad för typ av kurs är det?
Citera
2012-08-28, 15:17
Medlem
http://www.taxigoteborg.se/Filer/F%C3%B6rarutbildning/Kurstider%20o%20priser%20h%C3%B6st%2012_eb.pdf

Deras egen kurs.
Citera
2012-08-28, 15:45
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har sökt jobb som förare på ett av de större bolagen i Sverige, därefter fick jag kontakt med någon som äger flera bilar och han va intresserad av att ge mig ett jobb. Men innan jag kan börja jobba inom det bolaget behöver jag gå deras kurs, som är två veckor lång och kostar ca 4000 sek.

Jag undrar om man bör få en lön under tiden man går kursen och åker med/praktiserar?

Du får inte lön under tiden,
men droskägaren betalar kursavgiften.

Stövel-Anders
Citera
2012-08-28, 15:51
Medlem
Looperss avatar
Citat:
http://www.taxigoteborg.se/Filer/F%C3%B6rarutbildning/Kurstider%20o%20priser%20h%C3%B6st%2012_eb.pdf

Deras egen kurs.

Jaha men det här är ju för att skaffa taxi-leg. Självklart får du ingen lön då eftersom du lär dig saker och inte utför något arbete
Citera
2012-08-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loopers
Jaha men det här är ju för att skaffa taxi-leg. Självklart får du ingen lön då eftersom du lär dig saker och inte utför något arbete

Nej, det är inte för taxileg. Jag har redan det.
Citera
2012-08-28, 15:57
Medlem
Looperss avatar
Citat:
Nej, det är inte för taxileg. Jag har redan det.

edit: Mitt fel såg att det var 2 olika kurser som inefattades i det dokumentet
Citera
2012-08-28, 19:37
Medlem
MrEscimos avatar
Haha,
taxi gbg förnekar sig aldrig. 4000 spänn för en kurs och sedan inget å göra. Otroligt.
När det gäller eco-driving så undrar jag om dom vet vad det är. Att köra i 30 km/h genom stan eller så för det är så de kör.
Hitta ett annat bolag där utbildningen är gratis är mitt tips. Den kortaste kurs jag har gått var på 15 minuter vid en taxistation och sedan ut å köra. Inte friåkare kan tilläggas.
Lycka till och vi ses på stan.
Citera
2012-08-28, 22:50
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEscimo
Haha,
taxi gbg förnekar sig aldrig. 4000 spänn för en kurs och sedan inget å göra. Otroligt.
När det gäller eco-driving så undrar jag om dom vet vad det är. Att köra i 30 km/h genom stan eller så för det är så de kör.
Hitta ett annat bolag där utbildningen är gratis är mitt tips. Den kortaste kurs jag har gått var på 15 minuter vid en taxistation och sedan ut å köra. Inte friåkare kan tilläggas.
Lycka till och vi ses på stan.

Är man smart låter man åkaren betala kursen. Kan hålla med om det är äckligt att överhuvudtaget ta betalt för utbildningen, men så verkar de flesta bolagen jobba.
Citera
2012-08-29, 15:13
Medlem
Nu har jag äntligen flyttat till Stockholm!!

Är en tjej på 26 år som kört taxi i 2 år i en lite mindre stad. Kört för det störta bolaget (ett lokalt) i min stad och för TaxiKurir i ett år och då åt en transportör med 2 bilar varpå jag haft den ena helt för mig själv.. Nice

Jaha lokalkännedom borttaget.. Delade meningar om det men ändå lite skönt.

Nu vet jag ju dock att här kör man på provision så ska sätta mig och plugga järnet innan jag ger mig ut i trafiken för att inte förlora tid/kunder/pengar!

Frågor:
*Finns det över huvudtaget några krav för att få köra i Stockholm? (ja självklart TFL)
*Köper jag kläder själv? Och måste man ha hela kittet? Så jävla dyrt! Har vinterjacka och skjortor med Kurirlogga. Svarta byxor & skor har man ju själv.
*Hört att det är bättre att köra för Taxi Stockholm, stämmer? Mer inkört osv?
*Jag vill inte köra taxi på landet (tex här, Haninge) Sett på arbetsförmedlingen att dom söker för olika orter. Innebär det att jag måste hänga på Ct i tex Haninge då? Tänker jag inte göra!

Jag ska inte jobba heltid, ska ha detta som extra. Kanske 20-30 h i veckan. Helgpass och kvällspass är väl ändå 12 timmar eller? Hemma jobbade vi 16-04 för krogen stänger 03, här är den öppen längre så tänker att man måste väl jobba lite andra typer av pass här? 18-06?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in