2013-08-12, 15:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
haha 28000 per månad som förare... nix

Detta grundar du på vad?

Samtrans reglerar antalet bilar de har ute efter hur mycket det finns att göra. Du kan tex inte gå ut och jobba utanför dina ordinarie tider om inte de anser att det finns jobb så det räcker till alla.

Jag har samtransleg, kör dock inte samtrans och har sett i deras system vad bilarna kör in. Sedan om alla kör in lika mycket vet jag ej.
Citera
2013-08-12, 15:39
Medlem
Ska boka 3 teoriprov nu. Hur och vart gör jag det?
Bor i göteborg. Om jag bokar teoriprov, kommer jag typ kunna boka för nästa vecka?
Känns inte som att taxiprov skulle skulle vara mkt kö på.
Citera
2013-08-12, 18:44
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur är det att köra taxi i Oslo?

Jag körde en norsk kund som sa att det är dubbelt så dyrt i Norge och att taxiförarna är miljonärer.

En annan gång körde jag en svensk affärsman som jobbar i Norge som ungefär sa samma sak. Jag funderar stark på att åka dit och jobba.

Även Norges statsminister Jens Stoltenberg extraknäcker som taxiförare.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/stoltenberg-korde-extra-som-taxichauffor

När jag åkte taxikurir och taxi Oslo tycker jag det var förvånansvärt "billigt", inte mycket dyrare än hemma. Taxiförarna klaga lika mycket som hemma, enligt dom kass lön och långa dagar.
Citera
2013-08-12, 19:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
När jag åkte taxikurir och taxi Oslo tycker jag det var förvånansvärt "billigt", inte mycket dyrare än hemma. Taxiförarna klaga lika mycket som hemma, enligt dom kass lön och långa dagar.

Det var ju inte bra. Jag får väl fortsätta köra här i Stockholm där man hittar.
Citera
2013-08-13, 16:35
Medlem
Hur mycket kostar det att gå på taxiutbildningen tfu.se stockholm?
Citera
2013-08-13, 16:37
Medlem
Ja, i Oslo kan du tjäna bra med pengar när du kör taxi. Många invandrare somalier kör taxi där. De tjänar typ 40,000 varje månad!
Citera
2013-08-13, 16:48
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericc12
Ja, i Oslo kan du tjäna bra med pengar när du kör taxi. Många invandrare somalier kör taxi där. De tjänar typ 40,000 varje månad!

Eftersom du är blatte själv är jag ju inte förvånad att du sitter och ljuger här.
Ge oss bevis istället.

https://www.flashback.org/t2196813
Citera
2013-08-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Eftersom du är blatte själv är jag ju inte förvånad att du sitter och ljuger här.
Ge oss bevis istället.

https://www.flashback.org/t2196813

Det är sant mellan 20-40 tusen går det att tjäna i Norge, det är iallfall vad många oberoende chaufförar har sagt till mig när jag var där!
Citera
2013-08-13, 18:20
Medlem
Dweezil78s avatar
Det är en JÄVLA skillnad att gå från

Citat:

Till att säga

Citat:
Det är sant mellan 20-40 tusen går det att tjäna i Norge, det är iallfall vad många oberoende chaufförar har sagt till mig när jag var där!

Du halverade precis lönen med 50% på ett inlägg, så ge oss ett inlägg till så är vi nog nere på 0-20 000 i månaden i denna takten
Citera
2013-08-13, 18:48
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenZow
Tjenare. Jag har blivit internutbildad av mitt bolag, med andra ord så har jag fått en genomgång i hur man spänner bårar samt hur båren i sig fungerar. Inte märkvärdigare än så.

Det är relativt. Beror mycket på vad för typ av avtal man har på bilen. Nu vet jag inte hur det är att köra sjukresor / färdtjänst i övriga Sverige, men i Skåne så får du dem turerna som regionen säger åt dig att köra.

Med andra ord kan du sitta på riktig skit, eller så kan du ha kanondagar. Ibland när jag kör bårtaxi hamnar jag på inneturer i valfri skånsk stad, och har man ännu mer otur så sitter ingen av personerna i rullstol, samt att du inte får någon liggande transport. Då blir man av med grymt mycket pengar.

Jag har min fasta bil som jag kör på mitt fasta schema, sedan får jag köra där jag behövs när jag rycker in extra. Brukar trycka på att jag vill köra bårtaxi dessa dagarna.

Sen så vet jag att i slutändan jämnar det alltid ut sig. Vad jag menar då är..

Min bil har i genomsnitt 3700 kr inkört / pass.

Jag kan få kanondagar och sitta på riktigt fina kassor, men skulle jag köra bilen varje dag hela månaden, och sedan dividera inkört belopp med antalet körda dagar, så kommer jag landa någonstans i 3500-3900 spannet.

Det slår aldrig fel på våra bilar. Vad det beror på vågar jag inte uttala mig om, men antagligen finns det någon bakomliggande tanke hos Region Skåne.

Däremot kan mitt genomsnittliga inkörda förändras avsevärt baserat på vilka kassor jag får när jag jobbar extra.

Jag har cirka 50 000 inkört i månaden enbart på mitt schema, men kör jag bårtaxi 6 dagar så kan mitt inkörda öka till 75-80 000.

Du kan behöva någon form av hittepå licens från din region, men generellt sett krävs bara ett taxileg. Om det krävs något annat antar jag att regionen utbildar dig i vad du behöver veta för att få deras licens.

Gällande bilarna så är det olika från företag till företag. Vi är 2 man / bil på mitt företag, men det är för att enligt avtalet så hyr regionen våra bilar 13 timmar om dagen 365 dagar om året. Blir tungt att bära det korset ensam!

Hoppas jag besvarade dina frågor

Tack för svaret!

Hmm.. måste du jobb på helgerna också? Eller är det frivilligt?

Hur mycket har du kommit upp i som mest?

Du kanske sa det förut, men hur mycket av 100 kr får du behålla?
Citera
2013-08-13, 19:13
Medlem
Citat:

Hmm vilka bolag..?
Citera
2013-08-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogaholmslimpan
Tack för svaret!

Hmm.. måste du jobb på helgerna också? Eller är det frivilligt?

Hur mycket har du kommit upp i som mest?

Du kanske sa det förut, men hur mycket av 100 kr får du behålla?

Jag jobbar varannan helg, och det är inte frivilligt. Det där skiljer sig från företag till företag dock!

Hur mycket jag kommit upp i som mest.. Jag vet inte riktigt vad du syftar på så jag skriver upp både rekordkassan och högsta månadslönen.

Jag har kommit upp i en dagskassa på 7100 som mest, körde då bårtaxi och hade ett jävla flyt med körningarna. Min bästa bruttolön låg på drygt 32000 kronor, men då slet jag som ett djur, och arbetade nog 27-28 dagar den månaden.

Sist men inte minst så får jag behålla drygt 35 kronor per hundralapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in