Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-12-12, 11:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Vad betyder egentligen grilla i ugn? Säg att jag ska grilla kyckling i ugnen, är det då bara att lägga kycklingen i ungsform och sedan köra högre värme än vanligt?
Vad dom menar i receptet vet jag inte, men i de flesta ugnar finns det grillelement i överdelen. Det finns då också ett grilläge på spisen.

Om du grillar med ugnsluckan öppen, så stängs inte elementen av så snabbt, vilket de gör när ugnens termometer noterar att den kommit upp i inställd temperatur.

Jag brukar använda funktionen för att få färg, kanske i slutet av tillagningen av exempelvis kyckling. Ungefär som en salamander i ett restaurangkök.
Citera
2012-12-15, 03:50
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Någon som har tips på utrustning/metod för att sikta mjöl? Jag har lagat macarons på sistone och mandelmjölet bör siktas, men allt jag har är typ en vanlig chinois. Vad använder ni?

Vore en sedvanlig mjölsikt alltför grovmaskig och opraktisk i jämförelse med Din chinoise?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40014340/
Citera
2012-12-16, 13:21
Medlem
undervattenfisks avatar
Har någon ett recept på den omtalade "ryssröran" man fick i skolan?
Citera
2012-12-16, 14:07
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Har någon ett recept på den omtalade "ryssröran" man fick i skolan?
Är inte det bara köttfärs, vitkål, lök, kallt kokt ris och tomatpuré med valfria kryddor stekt tillsammans i stor stekpanna?
Citera
2012-12-16, 19:14
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Är inte det bara köttfärs, vitkål, lök, kallt kokt ris och tomatpuré med valfria kryddor stekt tillsammans i stor stekpanna?
Jag minns inte ens vad det innehöll så ja det kan stämma
Citera
2012-12-17, 10:04
Medlem
skrudiss avatar
Jag har en fråga: om man vill ge bort frysta macaroner, hur ska jag då gå till väga? Alltså, de säljes frysta och jag kommer att förvara dem i en annan förpackning.

Ska jag tina dem? Eller flytta över i frysen? Och när kan dessa tas ut från att ev varit i frysen?

Tacksam för svar! Har lite svårt att själv finna en bra lösning.
Citera
2012-12-17, 10:12
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Jag har en fråga: om man vill ge bort frysta macaroner, hur ska jag då gå till väga? Alltså, de säljes frysta och jag kommer att förvara dem i en annan förpackning.

Ska jag tina dem? Eller flytta över i frysen? Och när kan dessa tas ut från att ev varit i frysen?

Ska man inte ge bort dagsfärska om man liks ska ge bort något sånt? i övrigt har jag inte ätit såna men de känns som en sån där "bäst före 24 h"
Citera
2012-12-17, 10:16
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Ska man inte ge bort dagsfärska om man liks ska ge bort något sånt? i övrigt har jag inte ätit såna men de känns som en sån där "bäst före 24 h"

Jo, det är klart. Men är student, och skulle i sådana fall givit detta som en mindre delpresent, plus att jag kommer att resa bort över julen. Så det kanske är svårt att lösa på något bra sätt.
Citera
2012-12-17, 19:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis

Överlever dom ens infrysningen... Nu pratar vi om kakor och inte pasta va...

Mitt tips: prova med 1, du är nog lite ensam om frågeställningen.
Citera
2012-12-17, 20:40
Medlem
pederastens avatar
jag ska göra en rostbiff till julbordet.
bör man spara den i samma folie som man låter den vila i direkt från ugnen eller blir det en massa saft i den och att jag då bör ta en ny bit folie innan kylen?
Citera
2012-12-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
bör man spara den i samma folie som man låter den vila i direkt från ugnen eller blir det en massa saft i den och att jag då bör ta en ny bit folie innan kylen?
Det kommer läcka som fan. Tag en ny bit folie. Men du kan ta tillvara skyn som bildas och frysa in i en burk eller fryspåse och ha till en god sås senare.
Citera
2012-12-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
Förresten så slog det mig att du inte skall låta den vila i folie öht. Låt den kallna utan så slipper du att den efterkokar. För jag antar att du skall servera den kall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in