Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-05, 19:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag brukar köra kokosolja, den billigare varianten som inte smakar något, klarar av höga temperaturer utan att härskna.
Jag köpte jordnötsolja för ett par dagar sedan som också ska klara höga temperaturer utan att ryka, fast då fuskar man ju om det nu står i receptboken att man ska steka burgaren på en torr gjutjärnspanna . Dock ska jag nog testa med en skvätt olja nästa gång, kanske berodde på att färsen i sig inte var tillräckligt fet.
Citera
2013-08-05, 20:38
Medlem
Har en fritös som jag tyvärr behöver ha minst 3 liter olja i för att använda. Är det någon som har ett bra och billigt tips på vilken olja jag bör använda utan att resultatet blir dåligt? Brukar använda Zeta's frityrolja men det kostar ju skjortan att köpa 2 dunkar som kanske max används 2 gånger innan den blir för dålig!
Citera
2013-08-05, 21:15
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnblond
Har en fritös som jag tyvärr behöver ha minst 3 liter olja i för att använda. Är det någon som har ett bra och billigt tips på vilken olja jag bör använda utan att resultatet blir dåligt? Brukar använda Zeta's frityrolja men det kostar ju skjortan att köpa 2 dunkar som kanske max används 2 gånger innan den blir för dålig!

Jag brukar använda vanlig rapsolja som är betydligt billigare och håller bra mycket mer än till två friteringar. Jag har/hade en fritös, men har övergått till att använda en billig emaljerad gjutjärnsgryta istället. Det går åt mindre olja, och jag har bättre kontroll över temperaturen då termostaten i min fritös var helt hopplös.
Citera
2013-08-05, 21:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag brukar använda vanlig rapsolja som är betydligt billigare och håller bra mycket mer än till två friteringar. Jag har/hade en fritös, men har övergått till att använda en billig emaljerad gjutjärnsgryta istället. Det går åt mindre olja, och jag har bättre kontroll över temperaturen då termostaten i min fritös var helt hopplös.

Kör vanlig jäkla kastrull och en bra stektermometer, funkar prima, visst, det är smidigt med korgan osv men vafan, orka köpa en hel jäkla maskin bara för det.
Citera
2013-08-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck

Problemet med gryta tycker jag är att det tar en sån förbannad tid att komma tillbaks till hög temp efter att man slängt ner maten i den. Doppvärmarna i en fritös är bättre på att värma snabbt.

Senast jag gjorde pommes så orkade jag inte stöka med fritösen så jag använde gryta. Drog upp oljan till 180 °C och kastade ner pommes, inte supermycket heller ska sägas. Temperaturen sjönk till 100 °C och det tog sju-åtta minuter för den att komma upp igen. Det var inte så bra för pommes men hade varit rent förödande jag t ex skulle fritera ost där det är viktigt att fritera snabbt och varmt så inte osten börjar rinna ur det bildade "skalet".

Men visst, klart det går, men fördelen med fritösen är helt klart doppvärmaren.
Citera
2013-08-05, 23:49
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Problemet med gryta tycker jag är att det tar en sån förbannad tid att komma tillbaks till hög temp efter att man slängt ner maten i den. Doppvärmarna i en fritös är bättre på att värma snabbt.

Senast jag gjorde pommes så orkade jag inte stöka med fritösen så jag använde gryta. Drog upp oljan till 180 °C och kastade ner pommes, inte supermycket heller ska sägas. Temperaturen sjönk till 100 °C och det tog sju-åtta minuter för den att komma upp igen. Det var inte så bra för pommes men hade varit rent förödande jag t ex skulle fritera ost där det är viktigt att fritera snabbt och varmt så inte osten börjar rinna ur det bildade "skalet".

Men visst, klart det går, men fördelen med fritösen är helt klart doppvärmaren.

Vad använde du för gryta? Visst sjunker tempen även när jag friterar, men det brukar röra sig om att det går från 180 grader till som lägst 150 med hyfsad återhämtning, säg 1-2 min innan det är uppe i 165-170 grader igen. Detta om jag lägger i en handfull (säg 100-150 g) djupfrysta tjocka potatisstavar. Drygt två liter olja brukar det vara i grytan. Jag har även friterat jalapeño poppers i den, och visst har någon enstaka läckt lite ost, men det har mer med min slarviga panering att göra.

Jag tvivlar inte på att en bra fritös är snabbare på att få upp tempen igen, men är lite bränd av alla soggiga pommes frites som kom ur min när den var uppskruvad till 11. Jag minns inte om jag mätte temperaturen i den, men det kan inte ha varit i närheten av de 180 eller 190 grader som stod på vredet.
Citera
2013-08-08, 20:35
Medlem
graffsthlms avatar
Någon som vet någon sjysst krydda eller sås till ris?
Citera
2013-08-09, 00:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffsthlm
Ska du bara äta kryddat ris eller ris med sås?
Citera
2013-08-09, 01:43
Medlem
christerys avatar
Citat:

Ehh, smält smör och blanda ner kanel+socker till smak, eller curry i smör. Sötsur sås är väl en klassiker.

Fast det blir liksom alltid bättre med nåt annat (kött/fisk/räkor/krabba/korv... tja vadsomhelst) i, nästan vad som helst fungerar. Glass har jag inte testat, så där vet jag inte.
Citera
2013-08-10, 22:01
Medlem
le-chefs avatar
Citat:

Tycker det blir gott att koka riset i buljong, jag brukar använda grönsaksbuljong men det är en smaksak.
cafe de paris är inte alls dumt till ris

Jag funderar på att slänga ihop en ugnspankaka men ugnen har tydligen bara övervärme!?
Tror ni den blir helt soggig nertill?
Citera
2013-08-11, 18:53
Medlem
JustZlatans avatar
Funkar det att koka en hel kyckling?
Citera
2013-08-11, 18:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan