Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-15, 19:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Gör kamben i ugnen för första gången. Har slängt på i stort sett vad jag hade i kryddväg och passade på att ösa på honung, sweet chilisås, kinasoja, och en rökig chilipasta jag hade.

Hur länge skall de stå inne för att bli möra och fettslamsor skall försvinna?
Borde jag kokat dem först?
Jag har dem på 175 grader nu är det ok eller kommer de bli brända innan de är färdiga pga allt socker som finns i marinaden?

Jag skulle nog dra ner tempen till ~125c istället och låta dom gå längre tid.

Älskar "slow cook", kött som fått gotta till sig halva dan om inte tom hela.
Citera
2013-03-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag skulle nog dra ner tempen till ~125c istället och låta dom gå längre tid.

Älskar "slow cook", kött som fått gotta till sig halva dan om inte tom hela.
Tack! Gör det direkt, de har bara hunnit stå inne några minuter. Dessutom har jag hela kvällen på mig, skall inte äta förrän vid 22-snåret.
Citera
2013-03-15, 20:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Gör kamben i ugnen för första gången. Har slängt på i stort sett vad jag hade i kryddväg och passade på att ösa på honung, sweet chilisås, kinasoja, och en rökig chilipasta jag hade.

Hur länge skall de stå inne för att bli möra och fettslamsor skall försvinna?
Borde jag kokat dem först?
Jag har dem på 175 grader nu är det ok eller kommer de bli brända innan de är färdiga pga allt socker som finns i marinaden?

Det hade varit fiffigt att förkoka dom, sen på med glazen in i ugnen och grilla. Eller ut på balkongen och slå på gasgrillen om man nu har en sån.

Typ http://www.alingsastidning.se/matofika_visarecept.asp?id=194&sidnamn=MAT%20OCH%2 0FIKA

Men, låg temp och länge har ju sin tjusning. Då är väl detta mer för dig http://www.grilla.nu/recept.php?r=43
Citera
2013-03-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det hade varit fiffigt att förkoka dom, sen på med glazen in i ugnen och grilla. Eller ut på balkongen och slå på gasgrillen om man nu har en sån.

Typ http://www.alingsastidning.se/matofika_visarecept.asp?id=194&sidnamn=MAT%20OCH%2 0FIKA

Men, låg temp och länge har ju sin tjusning. Då är väl detta mer för dig http://www.grilla.nu/recept.php?r=43
Tack, tipset kommer lite sent, nu har de gått i ugnen på 125 grader i 2,5 timmar, ser inte riktigt klara ut men doftar underbart, penslar dem var tjugonde minut.
Grilla på balkongen får jag inte annars överträffar ju grill (kol) det mesta i stekvärld.
Citera
2013-03-15, 21:52
Medlem
Citat:
Tack, tipset kommer lite sent, nu har de gått i ugnen på 125 grader i 2,5 timmar, ser inte riktigt klara ut men doftar underbart, penslar dem var tjugonde minut.
Grilla på balkongen får jag inte annars överträffar ju grill (kol) det mesta i stekvärld.

Jag tycker att du gör helt rätt. Förkoka är ett otyg som drar ut en massa smaker. Jag brukar köra på ännu lägre temp i fem-sex timmar
Citera
2013-03-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tycker att du gör helt rätt. Förkoka är ett otyg som drar ut en massa smaker. Jag brukar köra på ännu lägre temp i fem-sex timmar
Tackar tackar, jag fortsätter ett par timmar till då, de har ännu inte rätt textur enligt mig och är inte brända så kan inte förlora på ett tag till i 110 grader ca.
Citera
2013-03-15, 22:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tackar tackar, jag fortsätter ett par timmar till då, de har ännu inte rätt textur enligt mig och är inte brända så kan inte förlora på ett tag till i 110 grader ca.

BTW kolla tempen i ugnen med en separat termometer, ugnens termostat kan vara felkalibrerad.
Citera
2013-03-19, 14:23
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag blev fruktansvärt sugen på Karl-Johan svampsoppa idag, men hur i helvete ska jag få tag i det så här dags? Blir det att trycka ner suget eller går det att lösa? Finns det andra svampar att få tag på som har liknande smak? Stockholmsområdet.
Citera
2013-03-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Jag blev fruktansvärt sugen på Karl-Johan svampsoppa idag, men hur i helvete ska jag få tag i det så här dags? Blir det att trycka ner suget eller går det att lösa? Finns det andra svampar att få tag på som har liknande smak? Stockholmsområdet.

Torkad Karl-Johan finns väl alltid, brukar finnas i anslutning till grönsakerna? Den ligger på typ 50 spänn för 30 gram och det kanske i nödfall kan räcka till en soppa för två.
Citera
2013-03-19, 14:42
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
I hötorgshallens viltavdelningar så finns det ibland torkad svamp att tillgå. Slå en pingel dit och hör efter.
Citera
2013-03-20, 13:24
Medlem
Jag brukar göra egen färskost genom att separera vasslen från filmjölk. Vasslen har jag alltid låtit hälla ut men undrar om det finns någonting vettigt det går att använda till istället? Det är mycket som går till spillo även om det mesta är vatten.

Vad kan jag använda vassle till?
Citera
2013-03-20, 13:30
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Jag brukar göra egen färskost genom att separera vasslen från filmjölk. Vasslen har jag alltid låtit hälla ut men undrar om det finns någonting vettigt det går att använda till istället? Det är mycket som går till spillo även om det mesta är vatten.

Vad kan jag använda vassle till?
Som degvätska vid brödbak (funkar för både matbröd och söta degar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in