Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-30, 17:40
Ok.
Jag fixar något.
Vid chipsdax är nog folk så pass berusade att de inte bryr sig ändå.
Stort tack till er alla!

Och ha en trevlig Valborg, med förhoppning om en fin sommar.
/Pripps
Citera
2014-04-30, 21:14
Medlem
SMD FBs avatar
Vad heter den efterrätten som är i princip isglass. Man blandar vatten, socker och något smakämne tex citron och häller blandningen i någon bred och platt form sedan in i frysen i några timmar. Har för mig att man får skrapa med en gaffel så att det blir som iskristallsnö..haha

Hittade det nu: citrongranité var det jag sökte..
Senast redigerad av SMD FB 2014-04-30 kl. 21:23.
Citera
2014-05-01, 19:30
Medlem
fakirens avatar
Ska laga mat åt tjejen i helgen! Det ska inte vara för exklusivt, dvs inte för dyrt.
Det ska vara 2 måltider, fredagkväll (något lättare) och på lördag!

Hon äter inte lever eller korv, annars är det fritt fram!

Vad ska jag laga för något? Har ni några bra tips?
Citera
2014-05-01, 19:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Ska laga mat åt tjejen i helgen! Det ska inte vara för exklusivt, dvs inte för dyrt.

Kör på fisk och kyckling. De flesta individer från det täcka könet är förtjusta i något lättare mat.

~Paul~

PS Dragonkyckling och rullader med Beurre Blancsås på någon typ av filé från plattfisk brukar bli en hit!
Citera
2014-05-01, 19:47
Medlem
irrblosss avatar
Citat:

Pasta med fläskfilé i någon gräddig krämig sås smaksatt med soltorkade tomater och lite örter, till det lite rostat surdegsbröd med olivolja och ingnidet med färsk vitlök. Inte så dyrt, men ändå lite extra vardagslyxigt .
Citera
2014-05-01, 21:29
Medlem
christerys avatar
Citat:

Lördag fick du ju tips på av irrbloss, men en snabb kycklingsallad på fredag kanske duger. Kan ju serveras med en trevlig macka om det verkar för sparsamt med käk. Kanske låta surdegsbrödet som går igen på lördag även vara med på fredag... Men låta den gå lite mer åt smörebröd hållet med mer än en gnutta olivolja på.
Citera
2014-05-01, 21:36
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lördag fick du ju tips på av irrbloss, men en snabb kycklingsallad på fredag kanske duger. Kan ju serveras med en trevlig macka om det verkar för sparsamt med käk. Kanske låta surdegsbrödet som går igen på lördag även vara med på fredag... Men låta den gå lite mer åt smörebröd hållet med mer än en gnutta olivolja på.

Diskuterade lite med en gammal klasskompis som lagar duktigt med bra mat dagligen!

Så imorgon tänkte jag göra en skagentoast fast med kräftstjärtar istället för räkor då jag vet att hon tycker väldigt mycket om kräftstjärtar.

På lördag blir det pasta tagliatelle, fläskfilé och en sås som kokats ihop tillsammans med fläskfilén som är gjord på vispgrädde, skivade färska champinjoner, pressad vitlök, en klick senap och lite salt & peppar!
Fast jag är fortfarande inte helt 100 på om jag vill smaksätta den med senap. Har ni några andra bra tips?

Det låter väl utsökt?
Citera
2014-05-01, 21:39
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Diskuterade lite med en gammal klasskompis som lagar duktigt med bra mat dagligen!

Så imorgon tänkte jag göra en skagentoast fast med kräftstjärtar istället för räkor då jag vet att hon tycker väldigt mycket om kräftstjärtar.

På lördag blir det pasta tagliatelle, fläskfilé och en sås som kokats ihop tillsammans med fläskfilén som är gjord på vispgrädde, skivade färska champinjoner, pressad vitlök, en klick senap och lite salt & peppar!
Fast jag är fortfarande inte helt 100 på om jag vill smaksätta den med senap. Har ni några andra bra tips?

Det låter väl utsökt?
Om det är dijonsenap så ska du helt klart köra på det, fast inte för mycket. En skvätt cognac kan vara gott i också om man har det.
Citera
2014-05-01, 21:47
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Om det är dijonsenap så ska du helt klart köra på det, fast inte för mycket. En skvätt cognac kan vara gott i också om man har det.

Självklart tänkte jag köra med dijonsenap!
Citera
2014-05-01, 21:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Självklart tänkte jag köra med dijonsenap!
Då kör du på det. Höjer verkligen smaken på övriga ingredienser.
Citera
2014-05-01, 22:13
Medlem
gr6810s avatar
Citat:

Det låter väl utsökt?
Det ser bra ut, men jag hade släng på lite av någon finhackad ört innan jag serverade, det ser bra ut och bidrar till att lyfta smaken. Jag hade kört på bladpersilja eller basilika, men det funkar även med de flesta andra.
Citera
2014-05-01, 22:15
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Det ser bra ut, men jag hade släng på lite av någon finhackad ört innan jag serverade, det ser bra ut och bidrar till att lyfta smaken. Jag hade kört på persilja eller basilika, men det funkar även med de flesta andra.

Basilika låter spännande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in