Citat:
Ursprungligen postat av
popeondope
1) Bilister som tror att vägar tillhör dem.
2) Bilister som inte blinkar.
3) Bilister som inte fattar att man får cykla i en rondell utan tutar.
4) Bilister som parkerar på cykelbanor. Jag vill köpa en skrotcykel och parkera den mitt på sveavägen.
5) Bilister som bränner förbi en cyklist i 100 km/t.
6) Bilister som kör oberäknerligt vid övergångar. De bromsar ner men stannar inte. Ska man stanna vid övergången eller inte?
7) Bilister som klagar när man cyklar igenom ett vägbygge. Det finns ingen omledning för cyklar, cykelvägen tog slut. Jag måste cykla på den väg som finns.
8) Bilister som tutar när jag kör på 2 + 1 väg. Det är inte en motorhuvudled och det finns ingen annan väg. Ska jag cykla i skogen?
9) Bilister som använder cykelbanan som lastzon och tvingar mig att svänga ut bland bilarna. Jag ska börja lasta mina sadelväskor medan cykeln är parkerad över två filer på en bilväg
10) Bilister som inte kan följa hastighetsbegränsningen samt accelerera alldeles för fort i stadsmiljö.
11) Gångtrafikanter som går på cykelbanan. Lika idiotiskt som att gå mitt ute i vägen. Helst med stora hörlurar och sen flanerar de runt planlöst så man inte kan beräkna var de är.
Kul att höra en cyklists uttalande så ska inte skriva ner alla 1000 punkter jag har emot er.
Vill bara säga att det såklart är omöjligt att få vägarna säkra med era "fordon" som går nästan lika snabbt som en bil i stadstrafik. Inte särskilt konstigt då era cyklar saknar blinkers, ljus, tut och oftast används av en hjärndöd person som saknar trafikkunskaper. För att kunna samspela med andra måste båda parter kunna kommunicera och även veta vad som gäller. Att ni knappt syns gör det ju inte lättare.
Förstår verkligen inte varför cyklister får vistas på samma vägar som riktiga fordon. Kan ju lika gärna tillåta hästar gå lös på gatorna...