2009-12-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Det mesta du sa tycker jag låter vettigt, men varför skulle man inte få ligga i vänsterfilen om det är helt tomt på vägen? Jag brukar oftast göra det, ligger i 110 flera mil i vänsterfilen och passerar de flesta gamla kärringjävlarna som inte ens kan köra på utsatt hastighet en solig sommardag...

Vänster körfält på motorväg är en omkörningsfil som normalt bara ska användas vid just omkörningar. Ja, efter avslutad omkörning SKA du byta tillbaka till högerfilen.
Citera
2009-12-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Trafikförordningen §7
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Om vi vänder på frågan, om det nu är helt tomt varför ska du då ligga längst till vänster? Om du nu kör i 110 på en 110 väg och inte ska om så har du väl ingen anledning att ligga i vänsterfil? Sen att det som du ser dessutom inte är tillåtet är ju en anledning till.
Men inte helt tomt. Formulerade mig dåligt. Men ser jag en bil (vilket man brukar kunna göra några km fram) så ser jag ingen anledning att byta körfält.
Citera
2009-12-29, 14:32
Medlem
Citat:
Men inte helt tomt. Formulerade mig dåligt. Men ser jag en bil (vilket man brukar kunna göra några km fram) så ser jag ingen anledning att byta körfält.

Svårt att svänga på ratten eller ? även om din bil saknar servo så är det väldigt små rörelser det gäller.

Nu ska moraltanterna få något att bita i.
Jag kör oftast för fort, och något som irriterar mig är dom som inte vet vad en backspegel är, som tror att det är en prydnad. Där kommer jag farandes i 150+ och så ska någon jävel som kör i 50 svänga ut framför mig, för att det är en bil 2km framför som han nu ska köra om.
Visst man behöver inte svänga ut i sista sekunden, men man kan ta sig en titt om det kommer en bil i vänsterfilen, oftast ser man att denne närmar sig fort. Jag drar oftast på helljuset i hopp om att denna idiot ska svänga tillbaka då det inte alltid är lätt att få ner bilens hasighet 100km på knappt 10 meter. Då drar man in på högerfilen och kör om, men oftast är det en surgubbe som knyter näven o huttrar och drar helljus mot en för att visa (du ska ligga bakom mig)

Skulle varit lite mer som i tyskland där folk faktiskt visar hänsyn till andra.
Om jag kör fort så ska väl inte någon annan hindra mig? Då blir det bara massa irritationer i trafiken, dessutom vet man aldrig varför just han andra kör så fort.
Senast redigerad av -TMF- 2009-12-29 kl. 14:36.
Citera
2009-12-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TMF-
Svårt att svänga på ratten eller ? även om din bil saknar servo så är det väldigt små rörelser det gäller.
Nej, jag anser det bara onödigt att byta fil när jag ändå planerat att köra om även om bilen är nån km fram. Det är ju trots allt tomt bakåt. Självklart byter jag till högerfältet om det kommer nån som kör snabbare bakom.
Citat:
Jag kör oftast för fort, och något som irriterar mig är dom som inte vet vad en backspegel är, som tror att det är en prydnad. Där kommer jag farandes i 150+ och så ska någon jävel som kör i 50 svänga ut framför mig, för att det är en bil 2km framför som han nu ska köra om.
Visst man behöver inte svänga ut i sista sekunden, men man kan ta sig en titt om det kommer en bil i vänsterfilen, oftast ser man att denne närmar sig fort.

Om jag kör fort så ska väl inte någon annan hindra mig? Då blir det bara massa irritationer i trafiken, dessutom vet man aldrig varför just han andra kör så fort.
Jag håller med, det är jävligt irriterande när man kommer snabbt så kommer nån idiot och lägger sig i vägen. Har hänt mig ett antal gånger. 150 km/h är inte speciellt hiskeliga hastigheter. MEN de andra som kör 110/120 följer ju lagen och anser sig således ha rätt att köra trots att det kommer en bil snabbare bakom.

En gång blev vi jagade av en galen turk som på nåt sätt tagit illa vid när vi fotograferade och han råkade komma med på bild. Vi tryckte plattan i mattan och stack, han gjorde likadant och förföljde oss. Då ville man inte köra sakta för han kunde göra vad som helst. Men ändå kommer det massor med idioter som lägger sig i vägen. Inte fan ville jag ligga i en hastighet där turkfan kunde komma ikapp oss (Vi i en Audi S8 mot en turk i nån billig skitnissan), enda problemet var alla volvogubbar som blockerade oss. Jag trodde helt seriöst att han skulle ramma våran bil.
Citera
2009-12-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Om alla hade accelererat exakt lika mycket och snabbt så hade det nog funkat att stå precis bakom varandra, men hur ofta får inte du trampa på bromsen för att Hilda i bilen framför dig inte kan acc:a ordentligt? Det utlöser då en kedjereaktion på alla blar bakom dig som då också får ställa sig på bromsen.

Kan lova dig att du inte kommer komma fram en minut snabbare bara för att du ska parkera 2,5cm bakom min kofångare...

Instämmer i en del du säger.

Jag sitter i löer varje dag och det jag hatar mest av allt är bilar som så fort det för en lucka på ca 5 meter ska gasa upp och bromsa in ca halvmetern bakom framförvarande bil. Så håller de på. Gasa, bromsa, gasa, bromsa osv. Det är då kedjereaktionerna uppstår och det är därför det ibland kan stå helt still medans i nästa sekund flyta på riktigt bra.

Själv lägger jag i 1:an och låter bilen jobba på tomgång. Behöver således nästan aldrig bromsa. Även när avståndet blir stort så kommer man alltid ikapp dessa dårar som gasar, bromar, gasar, bromsar.
Citera
2009-12-29, 17:13
Medlem
Citat:

Problemet är att folk glömmer av att kolla bakåt oxå. Så när man hunnit ikapp, öppnat bagageluckan och givit föraren en örfil så upptäcker han att det ligger någon bakom och byter till högerfilen.

Fast då har jag redan bromsat in alternativt kört om han på insidan.
Citera
2009-12-29, 18:03
Medlem
Citat:

Visst man behöver inte svänga ut i sista sekunden, men man kan ta sig en titt om det kommer en bil i vänsterfilen, oftast ser man att denne närmar sig fort. Jag drar oftast på helljuset i hopp om att denna idiot ska svänga tillbaka då det inte alltid är lätt att få ner bilens hasighet 100km på knappt 10 meter. Då drar man in på högerfilen och kör om, men oftast är det en surgubbe som knyter näven o huttrar och drar helljus mot en för att visa (du ska ligga bakom mig)

Håller helt med om det du säger med backspeglar osv. Man är fortfarande skyldig att hjälpa till i trafiken, framförvarande kan inte veta om din dotter är dödssjuk och du är på väg till akuten eller nåt. Det åligger inte Svensson i 740:n att agera låtsaspolis.

Dock - att köra om på insidan på motorväg är inte ett dugg bättre. Två fel blir ju inte ett rätt. Ni kör med andra ord lika illa, du och Volvo-Svensson.
Citera
2009-12-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Problemet är att folk glömmer av att kolla bakåt oxå. Så när man hunnit ikapp, öppnat bagageluckan och givit föraren en örfil så upptäcker han att det ligger någon bakom och byter till högerfilen.
Fast då har jag redan bromsat in alternativt kört om han på insidan.

Hoppsan sa. I en annan tråd för nån vecka sedan proklamerade du stolt att du minsann följt trafikreglerna till punkt och pricka i 16 år, åsså dyker det upp sådan här info helt plötsligt. Hur förklarar du det?
Citera
2009-12-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Håller helt med om det du säger med backspeglar osv. Man är fortfarande skyldig att hjälpa till i trafiken, framförvarande kan inte veta om din dotter är dödssjuk och du är på väg till akuten eller nåt. Det åligger inte Svensson i 740:n att agera låtsaspolis.

Dock - att köra om på insidan på motorväg är inte ett dugg bättre. Två fel blir ju inte ett rätt. Ni kör med andra ord lika illa, du och Volvo-Svensson.

Jovisst men jag ser som så här på problemet, hellre att jag drar om han på insidan än att köra in i röven på honom. Visst, kan jag bromsa så lägger jag mig snällt bakom och drar i helljusspaken som om jag vore på ett disco.
Citera
2009-12-29, 18:12
Medlem
stonems avatar
Folk som ligger och slödrar i vänsterfilen på motorvägen och gubbar i keps
Citera
2009-12-29, 18:21
Medlem
Citat:
Hoppsan sa. I en annan tråd för nån vecka sedan proklamerade du stolt att du minsann följt trafikreglerna till punkt och pricka i 16 år, åsså dyker det upp sådan här info helt plötsligt. Hur förklarar du det?

Jag har inte KROCKAT på 16år. Väldig skillnad. Du får läsa nogrannare.

Jag bryter mot fartreglerna dagligen. Dock ingen annan som drabbas av mina överträdelser. För trots att jag tydligen är en alldeles usel förare och saknar sunt förnuft så lyckas jag hålla min plåt hel. Och nej, sådan tur har man inte att alla som mött trafikfaran turbo75 är sådana som klarar av galna situationer.
Citera
2009-12-29, 18:31
Medlem
Citat:

En arbetskamrat fick för nått år sen 600:- i böter för "slalomkörning" på E4 mellan Väsby och Häggvik.

Han körde på vid Väsby och behöll bilen i högerfilen. Sen kommer han ikapp en bil i mittenfilen. Han byter då hela vägen till vänster och kör om för att sen återgå till högerfilen. Strax innan Häggvik gör han samma sak.

Polisen som legat en bit bakom sen första omkörningen drar på blåsljus och stoppar honom. Efter ett "VAAAA?!?!?!?" när han hör vad han fick böter för så frågar han självklart va fan polismannen menar eftersom man inte får köra om på insidan.

"-Precis, du får inte KÖRA OM på insidan. Du får dock PASSERA på insidan."
"-Eeeh, va? Vad är skillnaden?"
"-Om du byter till högerfilen för att köra om på insidan så kör du just om. Men om du redan ligger i högerfilen och kommer ikapp en bil så kan du ligga kvar eftersom du då PASSERAR bilen från högerfilen. Att korsa två körfält fram och tillbaka flera gånger istället för att ligga kvar och passera är ju inte direkt lämpligt, eller vad tycker du?"

Arbetskamraten är 52år och alltså ingen 20-åring som polismannen kunde skrämma upp och lura.

Vad lär bilskolan ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in