2013-07-27, 15:46
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Sant, men om folk lånar nu så de lägger 40% (eller mer) av sin inkomst på bostad när räntorna är låga, hur ska de då klarar sig om räntar går upp till 7% och de sänker sin inkomst med 25-75% (eller mer) när de går på a-kassa eller arbetsmarknadsåtgärder?
hörru, ditt jävla klappmongo, läs tråden innan du kastar ur dej såma där skitnödiga påhittade påståenden, jag har några sidor bakåt redogjort för hur billigt det är att bo i sthlm innerstad idag, en nyinflyttad betala ca 20% av sin nettolön idag jämfört med ett över tid snitt på 25-30%, så var du får dina jävla överdrift 40% eller mer ifrån vet ingen mer än du din efterblivna lantis. Gå ut o sätt dej på trappan o spela banjo istället för o skriva i en tråd du inte är i närheten av o platsa i din patetiska inavelbonnläpp.
Senast redigerad av tgv23000 2013-07-27 kl. 15:48.
2013-07-27, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
...Varför skulle boräntan stiga till 7% ? Är det någon sorts normal nivå ?

Det som dikterar räntan är inflationen. Och just nu har vi deflation. Så de höga räntorna är ganska avlägsna.

Förr i tiden, när vi hade hög ränta, då hade vi också hög inflation. Under väldigt många år trodde man att hög inflation var något bra. Det var mest bankirer som klagade och de var ju lätta för facket att avfärda.

Idag finns en bredare förståelse för att låg inflation är bra. Allt fler tror också på konkurrens och fri rörlighet, vilket är deflations-drivande.

Så inget just nu tyder på att vi går mot hög inflation och höga räntor. Det ligger flera år in i framtiden, tidigast, och förutsätter då i princip att politiker med vett & vilje driver upp inflationen med höga skatter, offentlig konsumtion, regleringar m.m. Det känns osannolikt.

Märkligt inlägg men vanligt förekommande.

Vi har hög inflation nu och har haft det i årtionden. Att deflation gäller är sedvanlig politisk propaganda som journalisterna vidarebefordrar till folket. Det stämmer verkligen inte. Minskad mängd pengar förekommer inte. Tvärtom.

7%? Räntorna kanske slutar på 25%. Den som lever får se. När städer och nationer går i konkurs, det är räntedrivande om något. Om Hartarbete hade känt till Detroits ekonomiska bekymmer, hade han erbjudit låg ränta eller hög som villkor till att låna ut pengar till den staden?

Saker och ting säger sig självt.

En annan sak är att skatt inte är inflationsdrivande, om skatten går till sparande istället för att vara att sätta sprätt på.
2013-07-27, 19:07
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Märkligt inlägg men vanligt förekommande.

Min granne har två ben och två armar. Jag har sett det själv, med mina egna ögon. Mycket märkligt.

Citat:
Vi har hög inflation nu och har haft det i årtionden.

Enligt ditt märkliga sätt att räkna.

Citat:
Att deflation gäller är sedvanlig politisk propaganda som journalisterna vidarebefordrar till folket.

Naturligtvis.

Citat:
Minskad mängd pengar förekommer inte. Tvärtom.

Det stämmer. Mängden pengar har ökat. Men det är en akademisk händelse, en digital summa har dykt upp på några digitala konton. Den intressanta variabeln är de pengar människor förfogar över. Det är dessa som driver inflation eller inte. Så du bör titta mer på variabeln Money Velocity än på penningmängden. Stiger money velocity så kanske vi börjar närma oss inflation.

Citat:
7%? Räntorna kanske slutar på 25%.

Det förutsätter att det sker massiv konsumtion för pengarna. Anting - vilket är det vanligaste i samhällen som haft hyperinflation - att staten vräker ut pengar genom masskonsumtion (vilket ibland hänt i krigstider) eller att vanligt folk tar stora lån och konsumerar för pengarna.

Men inget av detta händer ju. Folk tar inte mer lån än nödvändigt, då det varnas så mycket för skulder. Och staten håller också tillbaka.

Citat:
Den som lever får se. När städer och nationer går i konkurs, det är räntedrivande om något.

Nej, det är deflationsdrivande då pengar brinner upp. De utlånade pengarna är "borta".

Ryktet att en konkurs närmar sig är måhända räntedrivande på en marknad där dessa stads-papper handlas. Men det är en annan sak. Du pratar ju om konkurs. Något som hänt. Pengar som är borta kan inte längre driva inflation - tvärtom.

Citat:
Om Hartarbete hade känt till Detroits ekonomiska bekymmer, hade han erbjudit låg ränta eller hög som villkor till att låna ut pengar till den staden?

Många städer i USA har gått i konken. Konkurs är en juridiskt term som är en förutsättning för att kunna återuppbygga/rekonstruera förutsättningarna alternativ avveckla.

Ibland brinner mycket pengar upp, ibland brinner mindre pengar upp. Vissa konkurser slutar med att ingenting brinner upp. Man får ordning på skeppet och fortsätter, med ny ledning.

Citat:
En annan sak är att skatt inte är inflationsdrivande, om skatten går till sparande istället för att vara att sätta sprätt på.

Om staten höjjer skatten och gräver ner alla pengar i marken, och det inte får några andra sidoeffekter, då är det deflationsdrivande.

Men det vanliga med skattehöjjningar är att staten konsumerar för pengarna. Dvs, det är samma sak som att staten tvingar hela befolkningen att konsumera.

Det är därför inflationen åkt rymdraket i perioder när vi höjt skatten, t.ex. på 70-talet.

80-talet är däremot ett bra exempel på konsumtionsdriven inflation.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-07-27 kl. 19:24.
2013-07-27, 19:46
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det normala som brukar ske när barn kommer till är att även helt sopiga familjeförhållanden faktiskt lappas ihop, åtminståne när barnet är litet. Sen kanske problemen återkommer.

Sa dom så "hon är en belastning för din ekonomi" ?
Men du fick tydligen lägenheten ändå? Kastade du ut henne?
Hur kommer det sig att du köpt en lägenhet med inte vet vad en skattejämkning är?
Så om man har haft det lite taskigt med släkten tidigare och får barn så blir man vänner och får massa presenter? Happ...

Ja, det var exakt de orden hon använde "eftersom hon är arbetslös så är hon en belastning för din ekonomi", i och med att jag skulle stå ensam på lånet trots att vi "delade" på köpet (hela det var så rörigt och på den tiden var allt nytt för mig också).
Ja, jag fick lånelöfte och fick även lov att bli medlem i föreningen. Tack vare att min inkomst ansågs vara tillräckligt hög, samt att jag hade sparat ihop mycket pengar så vi endast tog lån på knappt 60% av inköpskostnaden (bostadens dåvarande värde).
För det första har jag inte brytt mig om att kolla upp att man kan göra månatligt avdrag på räntekostnaden och därmed inte få extra pengar i återbäring och för det andra beror det första på att jag aldrig ens har varit i behov av det eller ens kommer att vara i behov av det utan låter det komma när det kommer.
Edit: Jag vill nämligen inte anpassa min ekonomi alltför mycket till något som kanske inte kommer finnas kvar eller kommer försämras i framtiden.
2013-07-27, 21:05
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
hörru, ditt jävla klappmongo, läs tråden innan du kastar ur dej såma där skitnödiga påhittade påståenden, jag har några sidor bakåt redogjort för hur billigt det är att bo i sthlm innerstad idag, en nyinflyttad betala ca 20% av sin nettolön idag jämfört med ett över tid snitt på 25-30%, så var du får dina jävla överdrift 40% eller mer ifrån vet ingen mer än du din efterblivna lantis. Gå ut o sätt dej på trappan o spela banjo istället för o skriva i en tråd du inte är i närheten av o platsa i din patetiska inavelbonnläpp.

För att räntorna är låga just nu och majoriteten av Stockholmarna lever i en rosa bubbla där begreppet finansiell risk inte existerar. Men kan förstå att ni slemmiga bolånetorskar börjar svettas nu när fler av svennebananerna börjar inse att de är greater fools i det stora bostadspyramidspelet.
2013-07-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
För att räntorna är låga just nu och majoriteten av Stockholmarna lever i en rosa bubbla där begreppet finansiell risk inte existerar. Men kan förstå att ni slemmiga bolånetorskar börjar svettas nu när fler av svennebananerna börjar inse att de är greater fools i det stora bostadspyramidspelet.

Samtidigt har svenskar mer pengar än någonsin på banken, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5602547
2013-07-28, 15:06
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Samtidigt har svenskar mer pengar än någonsin på banken, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5602547

Står ju i artikeln att det är för att de misstror börsen, inte att de höjt sin levnadsstandard.
2013-07-28, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Står ju i artikeln att det är för att de misstror börsen, inte att de höjt sin levnadsstandard.

Om du läser artikeln så handlar det om mycket mer pengar än de som lämnat börsen.
2013-07-28, 16:57
Medlem
tgv23000s avatar
Engelsmän har börjat köpa BR i Sthlm innerstad pga den förmånligare uthyrningslagstiftningen, som nästa år blir ännu bättre för uthyrare då föreningen istället måste ha starka skäl för att INTE godkänna uthyrning. Engelsmännen är vana att investera i Buy to Let, kan bli en prisexplosion uppåt i Sthlm pga detta, ska man gissa +20% kommande 12 mån?? Vad tror ni andra insatta?
2013-07-28, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Engelsmän har börjat köpa BR i Sthlm innerstad pga den förmånligare uthyrningslagstiftningen, som nästa år blir ännu bättre för uthyrare då föreningen istället måste ha starka skäl för att INTE godkänna uthyrning. Engelsmännen är vana att investera i Buy to Let, kan bli en prisexplosion uppåt i Sthlm pga detta, ska man gissa +20% kommande 12 mån?? Vad tror ni andra insatta?

Har du möjligen någon länk till förslaget om ytterligare regeländringar?
2013-07-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
En skrämmande okunnighet i artikeln. Och Dagens Industri var likadan. Man kunde ju förvänta sig att iaf Dagens Industri skulle höja sig kunskapsmässigt över en 15-årings nivå. Men det gör dom inte. (Och jag medger att jag blir lite pissed off när Dagens Industri lurar allmänheten på det här viset. Och jag tror inte att det är medvetet. Dom är bara svårt inkompetenta).

När allmänhetens skulder ökar så ökar också mängden "pengar på banken". Det är ofrånkomligt. Dvs allmänhetens fordringar på bankinstituten.

Allmänhetens vilja att köpa eller sälja aktier påverkar inte mängden "pengar på banken" det minsta. Det är fullkomligt sanslöst som man skriver i artikeln. Som om mängden "pengar på banken" skulle ändras ifall folk köper aktier av varandra till stigande eller fallande kurser.

Det är i stort sett bara om allmänheten amorterar sina lån som mängden "pengar på banken" kan minska. Mängden avista minskar om man placerar om till tidsbundna fordringar, men totalen fordringar på bankinstituten påverkas inte. (Exkluderar vi staten från allmänheten så har vi undantag där och MFI:s fordringar på varandra är också undantag då de inte ingår i allmänheten).
2013-07-28, 17:38
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Har du möjligen någon länk till förslaget om ytterligare regeländringar?

Google är din bästa vän: http://www.regeringen.se/sb/d/17569/a/220278

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in