2013-07-26, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Räntorna har de senaste året varit både höga och låga, men ingen våg av tvångssålda bostäder har synts till.

Där kan jag inte hålla med dig. Räntorna har varit låga i flera år nu. Jag tror iofs att de kommer vara det ett tag till också, men förr eller senare kommer de att behöva bli högre igen.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Överskuldsatta föreningar i områden där det inte finns något större tryck på bostäder existerar. Såg för några år sedan en förening som ansökte om konkurs, eftersom månadshyrorna ökade för varje år som gick medan allt fler flyttade ut eftersom de tyckte det var för dyrt. Allt färre boende skulle alltså bekosta samma ränteutgifter och underhållskostnader. En tvåa där såldes för 6000 kronor. Totalt, inte per kvadratmeter.

I städer med högt tryck på bostäder sker inte detta, eftersom de flesta skulle kunna tänka sig att köpa en lägenhet för 6000 kronor i Stockholm även om avgiften motsvarar en dyr hyresrätt. Det blir som att köpa ett hyreskontrakt för en billig penning.

Nu gällde ju detta Stockholmsområdet, där det finns ett stort tryck på bostäder. Att köpa för storstadspriser i en förening där lånen är lika höga som köpeskillingen är ju yrkespuckat.
2013-07-26, 19:33
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Vadå tvång. Jag har råd, men jag gör andra val.
Jag åker inte till Legoland därför att jag inte har råd med Florida.

Att sedan turistbyråer tolkar det som att jag inte har råd att spendera pengar är ju deras business. Det är en totalt knasig analys. Jag var tvärtom fattigare förr, när jag spenderade mer på semester och fritid. Men resultatet av analysen blir densamma. Jag är en dålig turist att satsa på - eftersom jag inte kommer dyka upp med mina pengar. De som spenderar mest är de som saknar barn, men inte därför att de saknar barnen som snor deras pengar utan därför att barnen möjligtvis förändrar deras intresse och konsumtionsmönster.

Visserligen mjölkar man skattebetalarna i form av barnbidrag, men konsumtionsmönstret är nog bredare för personer med barn än för de som är utan. Resor till dagis, mat till barnen och svindyr "familjekonsumtion" i största allmänhet tär nog mer på plånboken än backpacking-luffande i billigare världsdelar.
2013-07-26, 22:23
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Vadå tvång. Jag har råd, men jag gör andra val.
Jag åker inte till Legoland därför att jag inte har råd med Florida.

Att sedan turistbyråer tolkar det som att jag inte har råd att spendera pengar är ju deras business. Det är en totalt knasig analys. Jag var tvärtom fattigare förr, när jag spenderade mer på semester och fritid. Men resultatet av analysen blir densamma. Jag är en dålig turist att satsa på - eftersom jag inte kommer dyka upp med mina pengar. De som spenderar mest är de som saknar barn, men inte därför att de saknar barnen som snor deras pengar utan därför att barnen möjligtvis förändrar deras intresse och konsumtionsmönster.
Efter att ha läst det du skrev i inlägget ovan så tror jag numera att du är ett troll, alternativt schizofren. Ingen kan ha en sådan skev verklighetsförankring, vad gäller barn, och själv tro på den...

Nu tittar vi på normala barnfamiljer, där föräldrarna har klippt navelsträngen och pantat silverskeden. Normala barnfamiljer, som kanske tidigare var DINKYs(?), har lika mycket pengar över efter att barn har kommit. Enda skillnaden är att mer pengar går åt till kostnader för barnet istället för semesterresor och annan konsumtion som gynnar ens eget intresse, alltså kostnader som förut var frivilliga måste nu tas om barnet inte ska omhändertas. Det är så det fungerar och det är så det alltid kommer att fungera (förutsatt att föräldrarna ens har spenderat dessa pengar innan, vissa kan ha sparat undan pengar istället inför att barn ska komma).

Sen spelar det som sagt ingen roll om din tant kommer amma ungen tills h*n är 10 år, ni skippar barnförsäkring, får allting av släktingar och hälsar på farmor som semesterresa. Bankerna kommer fortfarande att räkna på vad normala barnfamiljer faktiskt lägger på sina barn, så när du går till banken och frågar om lån kommer bankmannen ge blanka f*n i vad din egna kalkyl säger, hur väl den än stämmer.

När jag köpte min lägenhet så klassades min partner som "en belastning för min ekonomi", trots att hon fick 3000kr/månad i ungdomsgaranti (med andra ord en summa pengar som täckte hennes levnadskostnader).
2013-07-26, 23:17
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Nu tittar vi på normala barnfamiljer, där föräldrarna har klippt navelsträngen och pantat silverskeden.

Det normala som brukar ske när barn kommer till är att även helt sopiga familjeförhållanden faktiskt lappas ihop, åtminståne när barnet är litet. Sen kanske problemen återkommer.

Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
När jag köpte min lägenhet så klassades min partner som "en belastning för min ekonomi", trots att hon fick 3000kr/månad i ungdomsgaranti (med andra ord en summa pengar som täckte hennes levnadskostnader).

Sa dom så "hon är en belastning för din ekonomi" ?
Men du fick tydligen lägenheten ändå? Kastade du ut henne?
Hur kommer det sig att du köpt en lägenhet med inte vet vad en skattejämkning är?
Senast redigerad av Hartarbete 2013-07-26 kl. 23:36.
2013-07-27, 01:00
Medlem
Jag fattar inge. Såg en dokumentär om Spanien där man lurade på folk lån och på pekade att värdet skulle gå upp, dom levde på marginalen från början, i sverige så måste man klara 7/% ränta för at tf å lån.
2013-07-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunguska211
Jag fattar inge. Såg en dokumentär om Spanien där man lurade på folk lån och på pekade att värdet skulle gå upp, dom levde på marginalen från början, i sverige så måste man klara 7/% ränta för at tf å lån.

Fast 7 % lär ju vara räknat på en arbetsinkomst. I Spanien har arbetslösheten stigit från 8 % (dvs något lägre än Sverige har nu) till 26-27 % på lite drygt fyra år. Arbetslösheten bör vara ett större problem än något annat när det kommer till huruvida man kan betala räkningarna. Jag tvivlar på att alla kan betala sina lån om de förlorar jobbet samtidigt som räntan går upp.
2013-07-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
...Jag tvivlar på att alla kan betala sina lån om de förlorar jobbet samtidigt som räntan går upp.
Skulle tro att en stadig inkomst är en förutsättning för de allra flesta för att kunna betala sina lån. Så ja... Så fort någon bransch går riktigt dåligt och folk måste sälja fort o billigt (vad det nu är det äger. bostäder, bilar etc) så kraschar priserna. Om man har en bubbla. Annars blir det bara en svacka.
2013-07-27, 13:34
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Fast 7 % lär ju vara räknat på en arbetsinkomst. I Spanien har arbetslösheten stigit från 8 % (dvs något lägre än Sverige har nu) till 26-27 % på lite drygt fyra år. Arbetslösheten bör vara ett större problem än något annat när det kommer till huruvida man kan betala räkningarna. Jag tvivlar på att alla kan betala sina lån om de förlorar jobbet samtidigt som räntan går upp.

A-kassa, arbetsmarknadsåtgärder, etc. Även om folk blir arbetslösa har de oftast en inkomst.

Dessutom, om folk förlorar jobb p.g.a. ekonomin sjunker då stiger normalt inte räntan. Stigande räntor är ett fenomen man ser när det råder högkonjunktur.
2013-07-27, 14:18
Medlem
Citat:
A-kassa, arbetsmarknadsåtgärder, etc. Även om folk blir arbetslösa har de oftast en inkomst.

Dessutom, om folk förlorar jobb p.g.a. ekonomin sjunker då stiger normalt inte räntan. Stigande räntor är ett fenomen man ser när det råder högkonjunktur.
Vänta lite nu, hur ska man kunna sänka räntorna från dagens nivåer menar du?
2013-07-27, 14:27
Medlem
nins avatar
Citat:
Sant, men om folk lånar nu så de lägger 40% (eller mer) av sin inkomst på bostad när räntorna är låga, hur ska de då klarar sig om räntar går upp till 7% och de sänker sin inkomst med 25-75% (eller mer) när de går på a-kassa eller arbetsmarknadsåtgärder?
2013-07-27, 14:30
Medlem
Citat:

Tja, räntan är i och för sig rätt irrelevant då den inte kan sjunka mycket lägre och om den så bottnar så kompenserar det inte i närheten för minskning i inkomst som kommer av arbetslöshet.

Inte för att jag tror att arbetslösheten (bland svenskar) kommer att skena så som den gjort i söder. Den arbetslösheten återfinns i Sveriges fall istället bland invandrare utan bostadslån.
2013-07-27, 15:07
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Vänta lite nu, hur ska man kunna sänka räntorna från dagens nivåer menar du?

Det går väl att sänka ända ner till noll och under noll också.

Citat:
Ursprungligen postat av nin
Sant, men om folk lånar nu så de lägger 40% (eller mer) av sin inkomst på bostad när räntorna är låga, hur ska de då klarar sig om räntar går upp till 7% och de sänker sin inkomst med 25-75% (eller mer) när de går på a-kassa eller arbetsmarknadsåtgärder?

Varför skulle boräntan stiga till 7% ? Är det någon sorts normal nivå ?

Det som dikterar räntan är inflationen. Och just nu har vi deflation. Så de höga räntorna är ganska avlägsna.

Förr i tiden, när vi hade hög ränta, då hade vi också hög inflation. Under väldigt många år trodde man att hög inflation var något bra. Det var mest bankirer som klagade och de var ju lätta för facket att avfärda.

Idag finns en bredare förståelse för att låg inflation är bra. Allt fler tror också på konkurrens och fri rörlighet, vilket är deflations-drivande.

Så inget just nu tyder på att vi går mot hög inflation och höga räntor. Det ligger flera år in i framtiden, tidigast, och förutsätter då i princip att politiker med vett & vilje driver upp inflationen med höga skatter, offentlig konsumtion, regleringar m.m. Det känns osannolikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in