Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Vadå tvång. Jag har råd, men jag gör andra val.
Jag åker inte till Legoland därför att jag inte har råd med Florida.
Att sedan turistbyråer tolkar det som att jag inte har råd att spendera pengar är ju deras business. Det är en totalt knasig analys. Jag var tvärtom fattigare förr, när jag spenderade mer på semester och fritid. Men resultatet av analysen blir densamma. Jag är en dålig turist att satsa på - eftersom jag inte kommer dyka upp med mina pengar. De som spenderar mest är de som saknar barn, men inte därför att de saknar barnen som snor deras pengar utan därför att barnen möjligtvis förändrar deras intresse och konsumtionsmönster.
Efter att ha läst det du skrev i inlägget ovan så tror jag numera att du är ett troll, alternativt schizofren. Ingen kan ha en sådan skev verklighetsförankring, vad gäller barn, och själv tro på den...
Nu tittar vi på normala barnfamiljer, där föräldrarna har klippt navelsträngen och pantat silverskeden. Normala barnfamiljer, som kanske tidigare var DINKYs(?), har lika mycket pengar över efter att barn har kommit. Enda skillnaden är att mer pengar går åt till kostnader för barnet istället för semesterresor och annan konsumtion som gynnar ens eget intresse, alltså kostnader som förut var frivilliga måste nu tas om barnet inte ska omhändertas. Det är så det fungerar och det är så det alltid kommer att fungera (förutsatt att föräldrarna ens har spenderat dessa pengar innan, vissa kan ha sparat undan pengar istället inför att barn ska komma).
Sen spelar det som sagt ingen roll om din tant kommer amma ungen tills h*n är 10 år, ni skippar barnförsäkring, får allting av släktingar och hälsar på farmor som semesterresa. Bankerna kommer fortfarande att räkna på vad normala barnfamiljer faktiskt lägger på sina barn, så när du går till banken och frågar om lån kommer bankmannen ge blanka f*n i vad din egna kalkyl säger, hur väl den än stämmer.
När jag köpte min lägenhet så klassades min partner som "en belastning för min ekonomi", trots att hon fick 3000kr/månad i ungdomsgaranti (med andra ord en summa pengar som täckte hennes levnadskostnader).