Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Fantastiskt dagslända-resonemang, det summerar nog skillnaden mellan oss två ganska bra och jag borde egentligen avsluta min post här.
Om du kan peka på någon ekonomisk/logisk/rationell invändning så får du gärna göra det.
Citat:
a-f) Du hittade ett riktigt rishus med minitomt en bra bit utanför Stockholm inklämt mellan E4:an och järnvägen

Jag plockade fram en bebyggd fastighet som folk troligen är beredda att betala över 4 MSEK för.
Vad just du råkar ha för föreställningar är helt ovidkommande i sammanhanget. Jag har precis för mig att jag skrev att du skulle skippa det egocentriska. Du är en obetydlig plutt i sammanhanget. Det är inte dig det handlar om.
Citat:
Eftersom du är villaägare är det lustigt att du också glömt lagfartskostnaden och pantbrevskostnaden. Självklart måste man räkna med renoveringskostnader och alla andra kostnader för att se om kalkylen går ihop, målet med att äga ett hus måste ju vara att ha råd att bo kvar i huset under hela den beräknade perioden.
Jag känner mycket väl till sådant. Det borde rimligen har framgått av det jag skrev tidigare.
Men nu gällde frågan amortering och inget annat. (Jag tror du behöver träna lite på det sakliga/logiska/rationella).
Citat:
Det 30-åriga paret har alltså sparat 700k skattade pengar på säg 5 år, förutsatt att dom är t.ex. civilekonomer som började i princip direkt efter gymnasiet och fick jobb direkt efter dom var klara. Det är ganska duktigt. Vi bortser också självklart för alla studentlån, billån/bilkostnader, driftskostnader, barn, mat etc.
Eller så har snälla föräldrar bidragit till kontantinsats. Fö så brukar akademiker vänta lite med barn. Brukar alltså. Det finns undantag. Det här paret får tillsammans ut runt 50 KSEK i månaden efter skatt. Dom kan spara ihop till 700 KSEK på ett par år om dom vill. OBS OM dom vill.
Där jag bor finns det två villor där par i ca 30 års ålder flyttat in. Det gjorde dom innan dom fick barn. Kvinnan i familjen brukar kräva villa, eller ett "bättre" boende innan det är tal om barn.
Men ser man till hur dom lever skulle jag tro att dom likt majoriteten inte amorterar. Och hur dom finansierade de 15% på toppen har jag inte frågat.
Citat:
Däremot har du rätt i att jag inte körde någon miniräknare så fine, istället för 40-års glädjekalkylvariabler så har vi 35-års glädjekalkylvariabler (vem kör med 35-års amortering?).
Folk VILL inte amortera. Dom tycker inte att dom har någon anledning till det. Dom ser amortering som onödigt sparande.
Det vi ser är inte bristande förmåga att amortera. Det är ointresse av att amortera. Viljan saknas.
Folk föredrar helt enkelt att konsumera i stället för att amortera. (Och regeringen har inget emot det).
Sedan kan man TYCKA både det ena och det andra om det.