2013-03-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
men Gromph ä'r ekonom.
Jag tror de flesta insett att jag har bredare utbildning och erfarenheter än så.
2013-03-10, 11:19
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
b) Nu har vi tidigare konstaterat att av det ganska stora antalet villor i stockholms län är det bara en handfull som just du kan tänka dig. Men du får försöka släppa det egocentriska. Det här handlar inte om dig. För medelstockholmaren kan ett hus upp till 4.7 MSEK vara ok. T ex detta:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-norrviken-sollentuna-kommun-leksandsvagen-16a-4693515
Sollentuna är allt en bit utanför.
2013-03-10, 12:41
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ja, jag har räknat på dagens förhållanden. Erfarenheterna har visat att vi inte känner till så mycket om framtiden. Och att sierskorna inte är så mycket att lita på.
Fantastiskt dagslända-resonemang, det summerar nog skillnaden mellan oss två ganska bra och jag borde egentligen avsluta min post här.

a-f) Du hittade ett riktigt rishus med minitomt en bra bit utanför Stockholm inklämt mellan E4:an och järnvägen
Eftersom du är villaägare är det lustigt att du också glömt lagfartskostnaden och pantbrevskostnaden. Självklart måste man räkna med renoveringskostnader och alla andra kostnader för att se om kalkylen går ihop, målet med att äga ett hus måste ju vara att ha råd att bo kvar i huset under hela den beräknade perioden.
Det 30-åriga paret har alltså sparat 700k skattade pengar på säg 5 år, förutsatt att dom är t.ex. civilekonomer som började i princip direkt efter gymnasiet och fick jobb direkt efter dom var klara. Det är ganska duktigt. Vi bortser också självklart för alla studentlån, billån/bilkostnader, driftskostnader, barn, mat etc.
Däremot har du rätt i att jag inte körde någon miniräknare så fine, istället för 40-års glädjekalkylvariabler så har vi 35-års glädjekalkylvariabler (vem kör med 35-års amortering?).

Låt oss "agree to disagree", personligen tycker jag det är ointelligent och tråkigt att det har blivit så i praktiken att Svenne baserar sitt livs största investering som kommer vara med honom för resten av livet, på en glädjekalkyl som håller just i år då alla variabler är på all time low. Dom kan absolut bli vinnare, men dom kan också bli livslånga förlorare, bara för att dom ville ha ett boende. Med slopat ränteavdrag och krav på 30-års amortering kan vanliga personer som bara vill ha ett boende slippa alla risker.
Senast redigerad av Gargamelik 2013-03-10 kl. 12:56.
2013-03-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Sollentuna är allt en bit utanför.
Sollentuna ligger i Stockholms län.

Man kan begränsa sig till Stockholms kommun om man vill göra det. Samma resonemang håller. Går banken med på att låna ut så har man tillräcklig inkomst för att amortera.

Att folk sedan inte VILL amortera. Det är en annan sak.
2013-03-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Fantastiskt dagslända-resonemang, det summerar nog skillnaden mellan oss två ganska bra och jag borde egentligen avsluta min post här.
Om du kan peka på någon ekonomisk/logisk/rationell invändning så får du gärna göra det.

Citat:
a-f) Du hittade ett riktigt rishus med minitomt en bra bit utanför Stockholm inklämt mellan E4:an och järnvägen
Jag plockade fram en bebyggd fastighet som folk troligen är beredda att betala över 4 MSEK för.

Vad just du råkar ha för föreställningar är helt ovidkommande i sammanhanget. Jag har precis för mig att jag skrev att du skulle skippa det egocentriska. Du är en obetydlig plutt i sammanhanget. Det är inte dig det handlar om.

Citat:
Eftersom du är villaägare är det lustigt att du också glömt lagfartskostnaden och pantbrevskostnaden. Självklart måste man räkna med renoveringskostnader och alla andra kostnader för att se om kalkylen går ihop, målet med att äga ett hus måste ju vara att ha råd att bo kvar i huset under hela den beräknade perioden.
Jag känner mycket väl till sådant. Det borde rimligen har framgått av det jag skrev tidigare.

Men nu gällde frågan amortering och inget annat. (Jag tror du behöver träna lite på det sakliga/logiska/rationella).

Citat:
Det 30-åriga paret har alltså sparat 700k skattade pengar på säg 5 år, förutsatt att dom är t.ex. civilekonomer som började i princip direkt efter gymnasiet och fick jobb direkt efter dom var klara. Det är ganska duktigt. Vi bortser också självklart för alla studentlån, billån/bilkostnader, driftskostnader, barn, mat etc.
Eller så har snälla föräldrar bidragit till kontantinsats. Fö så brukar akademiker vänta lite med barn. Brukar alltså. Det finns undantag. Det här paret får tillsammans ut runt 50 KSEK i månaden efter skatt. Dom kan spara ihop till 700 KSEK på ett par år om dom vill. OBS OM dom vill.

Där jag bor finns det två villor där par i ca 30 års ålder flyttat in. Det gjorde dom innan dom fick barn. Kvinnan i familjen brukar kräva villa, eller ett "bättre" boende innan det är tal om barn.
Men ser man till hur dom lever skulle jag tro att dom likt majoriteten inte amorterar. Och hur dom finansierade de 15% på toppen har jag inte frågat.

Citat:
Däremot har du rätt i att jag inte körde någon miniräknare så fine, istället för 40-års glädjekalkylvariabler så har vi 35-års glädjekalkylvariabler (vem kör med 35-års amortering?).
Folk VILL inte amortera. Dom tycker inte att dom har någon anledning till det. Dom ser amortering som onödigt sparande.

Det vi ser är inte bristande förmåga att amortera. Det är ointresse av att amortera. Viljan saknas.
Folk föredrar helt enkelt att konsumera i stället för att amortera. (Och regeringen har inget emot det).

Sedan kan man TYCKA både det ena och det andra om det.
2013-03-10, 14:02
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Sollentuna ligger i Stockholms län.

Man kan begränsa sig till Stockholms kommun om man vill göra det. Samma resonemang håller. Går banken med på att låna ut så har man tillräcklig inkomst för att amortera.

Att folk sedan inte VILL amortera. Det är en annan sak.
Missade att du hade glidit över till Stockholms län.
Då kan jag hitta billigare villa.
2013-03-10, 14:23
Medlem
Citat:
Inte glidit på något sätt.

Jag gissade bara att runt 4.5 var någon typisk prisnivå. Men nu tittade jag efter och ser att medelpris är 3.8 MSEK.
Men tittar jag på Stockholms kommun så är medelpris 4.69 MSEK. Det är ju inte så fantastiskt lång från det 4.7 MSEK som jag nämnt tidigare. Ett bolån på 4 MSEK är således synnerligen relevant för Stockholms kommun. Och det måste väl kännas skönt för alla som vill att det ska handla om just Stockholms kommun.
2013-03-10, 21:34
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Om du kan peka på någon ekonomisk/logisk/rationell invändning så får du gärna göra det.
Att lägga hela sitt livs intjänade pengar på ett boende som kommer vara med en i 35-år baserat på att alla variabler för kostnaderna är just nu i botten.

Citat:
2013-03-11, 00:44
Medlem
Varför amortera? Med en inflation på 2% per år så har hälften av lånet urholkats på 30 år. Är ju gamla rimligt att man då går i pension och inkomsten minskar med 30-40%. När man är mellan 50-65 så är det nog mkt enklare att amortera då lönen har stigit, men lånet är konstant. Om man nu vill det. Ser inte problemet?
2013-03-11, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Varför amortera? Med en inflation på 2% per år så har hälften av lånet urholkats på 30 år. Är ju gamla rimligt att man då går i pension och inkomsten minskar med 30-40%. När man är mellan 50-65 så är det nog mkt enklare att amortera då lönen har stigit, men lånet är konstant. Om man nu vill det. Ser inte problemet?

Många brukar säga att det inte funkar så men det skulle vara kul att se en uträkning.

Säg att man lånar 2 miljoner till en bostad som kostar 2,6 miljoner och dagens inflation och ränta håller i sig i 35 år. Man tjänar 25.000 efter skatt och amorterar inget. Inflationen ligger alltså på 2% i de kommande 35 åren och ränteavdraget finns också kvar alla år och lönen höjs med 2-2,5% per år. Räntan ligger på 3%.

Hur ser det ut efter 35 år? Vad har lånet kostat?
2013-03-11, 09:03
Medlem
Citat:
Efter att ha träffat examinerade civilekonomer från många av de svenska universiteten och högskolorna (och de mest "prestigefyllda") har jag noll respekt för denna titel, för mig är det som att läsa en påbyggnad till Samhällsvetenskapliga linjen som alla medelmåttor som inte visste vad dom skulle göra i yrkeslivet valde. Du får lära dig lite fina ord, men ren intelligens och kunskaper i matematik, (matematisk) statistik, logik och liknande är generellt horribel. Avancerad ekonomi handlar mycket om att förstå matematik och vilka delar som faktiskt är viktiga och förståelse för hur olika delar påverkar varandra när x och y inträffar. Många slänger sig med fina ord för att det ska verka som att dom vet vad dom gör, men i slutändan hamnade dom på månen när dom siktade på Västerås från Stockholm. Personligen brukar jag lyssna på personer som för ett rationellt resonemang, gärna i så många olika sammanhang som möjligt. Har dom skapat en förmögenhet i den privata sektorn i en bransch som är konkurrensutsatt (gärna från grunden eller med en hög multiplikatorfaktor) lyssnar jag ännu mer. Har en person en bra åsikt i ett fall, men påstår annars att en majoritet av golfbollar är svarta och gräsmattor blå, kommer jag inte fästa någon vikt vid fallet då personen har en bra åsikt, proven track record och rationella generella resonemang väger högst.
Jag håller med. Jag studerade inte i Sverige, och när man träffade svenska utbytesstudenter var de visserligen mycket duktiga på problemlösning och grupparbeten, men den analytiska sidan var det sämre med. Med sämre menar jag i princip obefintlig hos de flesta. En masterstudent som knappt vet hur man stavar till integral ger inget stabilt intryck direkt... Kan man verkligen bli ekonom i Sverige utan att ha läst flervariabelsanalys eller ekonometri t ex?
2013-03-11, 09:27
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du har så fel. Sitter du bara och gissar?

Det har funnits kooperativ sedan 1800-talet som påminner om dagens bostadsrätter.

Dagens bostadsrätter blev möjliga 1930 (då bostadsrättslagen skapades) och då satt inte S vid makten. (Det var S, Liberalerna och centerpartiet som drev på i frågan)

Meningen med bostadsrätter var att flera personer skulle kunna gå ihop och låna pengar/bygga bostäder som de själva drev istället för att bygga hyresrätter med låg avkastning eller enskilda hus som bara en person kunde äga och inte upplåta lägenheter i.

Finns ganska bra beskrivet på denna wiki-artikel:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bostadsr%C3%A4ttsf%C3%B6rening
Har du läst längre än du ville i den där wikipediaartikeln?

Brf användes för att döda ägarlägenheter vilket var ett stort problem i ett kollektiviserat samhälle där någon var helt oberoende av sina grannar. Nu finns det fördelar med att ha brfer men att förjuda ägarlägenheter var ett stort slag mot individers rätt att välja sitt boende. Det är fullt möjligt att ha båda levandes vid varandra men en ägandelägenhet är bättre för de flesta och det är en stor risk att många brfer skulle omvandlas till ägandelägenheter om det var möjligt.

Läs på lite mer om detta och återkom, du kommer att övertygas om att jag har rätt i vad jag säger. Du kanske skall titta lite på hur det såg ut i 1:a och 2:a kammaren när det här beslutet drogs igenom. Utan S skulle inget skett i frågan!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in