2010-12-02, 23:39
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
I USA kan man lämna sitt hus när som helst och även lämna lånen.

Och därmed "no strings attached"? Källa tack, det är fan dags att myten om de amerikanska lånen synas.
2010-12-02, 23:43
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Och därmed "no strings attached"? Källa tack, det är fan dags att myten om de amerikanska lånen synas.

Googla "nonrecourse debt" och "non collateral loan", så får du lite olika källor. Värt att observera är att det inte gäller alla amerikanska stater, men många.
2010-12-03, 00:00
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Googla "nonrecourse debt" och "non collateral loan", så får du lite olika källor. Värt att observera är att det inte gäller alla amerikanska stater, men många.

Exakt min poäng, dels är det olika beroende på stat och dels så är det knappast bara att "slänga in nycklarna till banken sen var det klart", att lämna foreclousure på sitt lån och tro att allt är lungt är i princip att gå i personlig konkurs vilket är rätt så förödande. Framför allt i ett land som USA där allt bygger på att du kan få kredit.

Men jag tar gärna en källa där det framgår att man bara kan ge nycklarna till banken och sen är man på grön kvist igen. Jag har frågat efter detta på DI i flera år, ingen har ännu lyckats.
2010-12-03, 00:09
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Exakt min poäng, dels är det olika beroende på stat och dels så är det knappast bara att "slänga in nycklarna till banken sen var det klart", att lämna foreclousure på sitt lån och tro att allt är lungt är i princip att gå i personlig konkurs vilket är rätt så förödande. Framför allt i ett land som USA där allt bygger på att du kan få kredit.

Men jag tar gärna en källa där det framgår att man bara kan ge nycklarna till banken och sen är man på grön kvist igen. Jag har frågat efter detta på DI i flera år, ingen har ännu lyckats.

"Non-Recourse Debt: A type of loan that is secured by collateral, which is usually property. If the borrower defaults, the issuer can seize the collateral, but cannot seek out the borrower for any further compensation, even if the collateral does not cover the full value of the defaulted amount. This is one instance where the borrower does not have personal liability for the loan."

Det är i praktiken bara att lämna nycklarna till banken och gå ifrån lånet. Din "credit rating" hamnar dock nere på botten, och det blir svårt att få något som helst lån efter det.
2010-12-03, 00:54
Medlem
Citat:

Det går under benämningen "strategic default". Dvs du klarar att betala räntor men väljer att ställa in betalningarna mot långivaren till fastigheten (endast).

Så småningom, om du gör rätt, blir långivaren tvungen att ta panten och efterskänka skulden. Då måste man ansöka om skattebefrielse hos IRS eftersom de annars skulle betrakta det som inkomst. Kolla "forgiven debt" hos IRS.

OBS att man naturligtvis förlorar den kontantinsats man betalat och alla amorteringar. Så strategic default passar inte för alla. Men för de som gör det innebär det vanligen att de kan fortsätta att bo gratis i huset i ungefär ett år.

http://www.cbsnews.com/stories/2010/05/06/60minutes/main6466484.shtml

Du har tidigare kunnat låna igen till ett nytt hus, men för några månader sedan sa fanny att dom skulle bli grinigare mot folk som gjort strategic default.
Det gör dock inte så mycket eftersom det nu går utmärkt att hyra fina objekt till lägre pris än tidigare månadskostnad på lånen.
2010-12-04, 11:44
Medlem
Cosmic Kids avatar
Ok, jag hör vad ni säger men jag är ändå inte helt övertygad. Folk beskriver det ofta som att "i USA är det bara att lämna nycklarna till banken och sen knalla vidare i livet som inget har hänt" och jag tror faktiskt inte att det är så enkelt.

Jag nämnde det här för min bror som bor i USA och äger hus där (med lån) och han hade överhuvudtaget aldrig hört talas om att det ens förkommer. Nu bor han iofsig i en av de stater där bankerna enl. lag har rätt att kräva tillbaks hela lånet. Men som han sa, att tappa sin kredit i USA är ett major problem. Du lär knappast ens kunna skaffa ett hyreskontrakt än mindre ta något lån på många år.
2010-12-04, 11:55
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ok, jag hör vad ni säger men jag är ändå inte helt övertygad. Folk beskriver det ofta som att "i USA är det bara att lämna nycklarna till banken och sen knalla vidare i livet som inget har hänt" och jag tror faktiskt inte att det är så enkelt.

Jag nämnde det här för min bror som bor i USA och äger hus där (med lån) och han hade överhuvudtaget aldrig hört talas om att det ens förkommer. Nu bor han iofsig i en av de stater där bankerna enl. lag har rätt att kräva tillbaks hela lånet. Men som han sa, att tappa sin kredit i USA är ett major problem. Du lär knappast ens kunna skaffa ett hyreskontrakt än mindre ta något lån på många år.

Du kan se det där CBS 60 minutes-inslaget som någon länkade till tidigare. Det är faktiskt i princip att lämna nycklarna till banken och gå iväg, fast inte direkt. Man har ju upp till nästan ett år på sig.

Fast precis som du skriver, så är det inte roligt att få en skräprating. De flesta amerikaner lever sitt liv nästan som ett företag drivs här i Sverige. De cashflowar genom bankens kreditkonton, och börjar de gå med underskott (kreditskulder växer) några månader, så arbetar de fler timmar och/eller sparar in för att balansera det. Funkar alldeles utmärkt - tills de blir av med jobbet och sitter med hundratusentals kronor i obetalda krediter.
2010-12-04, 11:59
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Fast precis som du skriver, så är det inte roligt att få en skräprating.

Det är just det jag menar. Visst, du blir kanske av med lånet men till vilket pris? Man bör väl ta med det i ekvationen när man säger att det är helt problemlöst? Det kan man väl även här f ö om man går i personlig konkurs eller?
2010-12-04, 12:03
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Det är just det jag menar. Visst, du blir kanske av med lånet men till vilket pris? Man bör väl ta med det i ekvationen när man säger att det är helt problemlöst? Det kan man väl även här f ö om man går i personlig konkurs eller?

Nej, i Sverige blir du inte av med lånen vid personlig konkurs. Du kan försöka jämka med fordringsägarna, men det är ingen garanti.
2010-12-04, 12:03
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Nej, i Sverige blir du inte av med lånen vid personlig konkurs. Du kan försöka jämka med fordringsägarna, men det är ingen garanti.

Ok, då fick man lära sig något nytt idag också.
2010-12-04, 12:18
Medlem
MrOaikis avatar
Alla ni som talar om bubblor, har ni lust att berätta för mig vilka metoder ni använder för att skilja mellan prisökning/snabb prisökning och bubbla? Inlägg efter inlägg ser det ut som att ingen sådan distinktion görs. Har vi en prisbubbla på palladium? Varför/varför inte? Om allt fler i världen ska köpa elektronik, och palladium behövs till produktionen, varför skulle efterfrågan på metallen inte öka?
2010-12-04, 12:34
Medlem
Citat:
Din bror borde läsa följande artikel i Wall Street Journal och begrunda.
http://online.wsj.com/article/SB126040517376983621.html

Kartan visar på andelen "strategic defaults" för olika stater i USA.

Och här ser man att det inte är några problem att hyra. (Och det bör inte vara det heller).
Citat:
But ever since they quit paying their mortgages and walked away from their homes, they've discovered that giving up on the American dream has its benefits.

Both now live on the 3100 block of Club Rancho Drive in Palmdale, where a terrible housing market lets them rent luxurious homes -- one with a pool for the kids, the other with a golf-course view -- for a fraction of their former monthly payments.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in