Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Exakt min poäng, dels är det olika beroende på stat och dels så är det knappast bara att "slänga in nycklarna till banken sen var det klart", att lämna foreclousure på sitt lån och tro att allt är lungt är i princip att gå i personlig konkurs vilket är rätt så förödande. Framför allt i ett land som USA där allt bygger på att du kan få kredit.
Men jag tar gärna en källa där det framgår att man bara kan ge nycklarna till banken och sen är man på grön kvist igen. Jag har frågat efter detta på DI i flera år, ingen har ännu lyckats.
Det går under benämningen "strategic default". Dvs du klarar att betala räntor men väljer att ställa in betalningarna mot långivaren till fastigheten (endast).
Så småningom, om du gör rätt, blir långivaren tvungen att ta panten och efterskänka skulden. Då måste man ansöka om skattebefrielse hos IRS eftersom de annars skulle betrakta det som inkomst. Kolla "forgiven debt" hos IRS.
OBS att man naturligtvis förlorar den kontantinsats man betalat och alla amorteringar. Så strategic default passar inte för alla. Men för de som gör det innebär det vanligen att de kan fortsätta att bo gratis i huset i ungefär ett år.
http://www.cbsnews.com/stories/2010/05/06/60minutes/main6466484.shtml
Du har tidigare kunnat låna igen till ett nytt hus, men för några månader sedan sa fanny att dom skulle bli grinigare mot folk som gjort strategic default.
Det gör dock inte så mycket eftersom det nu går utmärkt att hyra fina objekt till lägre pris än tidigare månadskostnad på lånen.