2013-07-11, 14:35
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Mjo, men då får man inte glömma att Tony har sina känsligaste stunder inne på hennes rum. Det finns inte någon annan som gör en rättvis och noggrann analys av hans beteende. Jag tror att många situationer där Tony mår som sämst inte hade presenterats på rätt sätt om det inte var för Dr. Melfi och hennes sätt att behandla honom, då hade man antagligen sett honom mer som en "Gary Cooper" - vilket helt klart ger en felaktig bild. Så ser jag det i alla fall.

Precis, New Jersey går inte att jämföra med New York alls. New Jersey-familjen DiMeo grundades på 60-talet vilket gör den till en relativt ung familj om man jämför med New York-familjen Lupertazzi som är 40 år äldre, i serien nämns det att den familjen har c:a 200 stycken made men medan DiMeo-familjen bara har en tredjedel så många officiella medlemmar.

Ser man till vilken familj DiMeo/Soprano-familjen är baserad på så är ju det DeCavalcante-familjen från New Jersey. Den familjen grundades innan Lupertazzi-familjen, i serien, men har färre made men än vad DiMeo/Soprano-familjen ansågs ha. Jag skulle säga att DiMeo/Soprano-familjen är relativt lik DeCavalcante-familjen på många sätt. Samma gäller Lupertazzi-familjen som är någon uppbyggd kring de båda New York-familjerna Gambino och Luccese där antalet officiella medlemmar också stämmer överens, på ett ungefär.

Det är inte berättat i serien men Tonys far, Johnny, bad som en sista önskan innan han dog om att Tony skulle få bli capo över Soprano-crewet i DiMeo-familjen. Tony började med att ta över Feechs spel när han åkte in och Paulie visade honom repen.

Jag vet dock vad du menar, Goodfellas är ju ett bra exempel på hur man ser någon växa in i rollen som medlem i en familj.
Var det inte så att Tony och Jackie rånade Feechs spel och det var så de blev "påläggskalvar"?
Citera
2013-07-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Var det inte så att Tony och Jackie rånade Feechs spel och det var så de blev "påläggskalvar"?
Jo, men Tony blev först capo när hans far sa sitt. Innan rånet var Tony, Silvio och Jackie Sr. högre associates. Ralph skulle ju egentligen också varit med på heisten, vilket han ångrar som man också får veta i ett avsnitt.
Senast redigerad av cay 2013-07-11 kl. 15:04.
Citera
2013-07-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Snuskgubbarna på HBO visade sig rätt så mycket under Sopranos gång. Tjockisen Tony, med en personlighet år psykopathållet, fick konstant engångsligg och KKs med modellutseende i tjugoårsåldern. Detta händer i princip aldrig i verkligheten, men antar att HBO behövde få sin "boob ratio" uppfylld, så de castade en massa osannolika ragg åt Tony och grabbarna.

Sen när skulle en psykopatpersonlighet vara något hinder för att få brudar? Tycker det känns helt givet att Tony inte har några problem med kvinnorna, han är en alfahanne med grymt mycket makt som kan döda folk med en handviftning. Han har dessutom en stor portion karisma, för att inte nämna det faktum att han badar i pengar. Hur det känns osannolikt att han får ligga med fina kvinnor kan jag inte förstå.

Edit: Du kanske är en sån som tror att Berlusconi och Jack Nicholson också har svårt att få komma till?
Senast redigerad av Vinkruset 2013-07-11 kl. 18:14.
Citera
2013-07-11, 18:39
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkruset
Sen när skulle en psykopatpersonlighet vara något hinder för att få brudar? Tycker det känns helt givet att Tony inte har några problem med kvinnorna, han är en alfahanne med grymt mycket makt som kan döda folk med en handviftning. Han har dessutom en stor portion karisma, för att inte nämna det faktum att han badar i pengar. Hur det känns osannolikt att han får ligga med fina kvinnor kan jag inte förstå.

Edit: Du kanske är en sån som tror att Berlusconi och Jack Nicholson också har svårt att få komma till?
Jag håller med dig, det osar alfahane och makt om Tony så det är inte konstigt att han får fett på sylen. Däremot kanske det inte är prima kött alla gånger, visst kvinnorna ser bra ut men oftast verkar de ha någon sorts mental defekt (ryskan och mercedesförsäljaren) eller så är det rätt och slätt horor han lägrar. De med lite klass håller ju sig på en armlängdsavstånd från honom, till exempel Dr. Melfi.
Citera
2013-07-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Jag håller med dig, det osar alfahane och makt om Tony så det är inte konstigt att han får fett på sylen. Däremot kanske det inte är prima kött alla gånger, visst kvinnorna ser bra ut men oftast verkar de ha någon sorts mental defekt (ryskan och mercedesförsäljaren) eller så är det rätt och slätt horor han lägrar. De med lite klass håller ju sig på en armlängdsavstånd från honom, till exempel Dr. Melfi.

Haha nej det är klart att huruvida brudarnas psykiska hälsa är något att hurra för eller inte låter jag vara osagt.

Btw så måste jag säga det att man märker verkligen hur många lager serien har när man ser om den, kollar på den för andra gången nu och man lägger hela tiden märke till nya saker, skrattar åt nya repliker, får nya favorit och hatkaraktärer o.s.v. Vissa scener känns verkligen i hjärtat, som t.e.x. när Moltisanti blivit skjuten och Silvio tröstar Adriana i sjukrummet, kan bara se framför mig hur Silvio drar ut henne i skogen..
Citera
2013-07-12, 08:01
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Mjo, men då får man inte glömma att Tony har sina känsligaste stunder inne på hennes rum. Det finns inte någon annan som gör en rättvis och noggrann analys av hans beteende. Jag tror att många situationer där Tony mår som sämst inte hade presenterats på rätt sätt om det inte var för Dr. Melfi och hennes sätt att behandla honom, då hade man antagligen sett honom mer som en "Gary Cooper" - vilket helt klart ger en felaktig bild. Så ser jag det i alla fall.
Nej, men det är ju precis det jag menar. Serien får ett nytt djup och istället för att bara framställa Tony som en sociopat, får man en annan bild av det hela.
Citera
2013-07-12, 09:37
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Nej, men det är ju precis det jag menar. Serien får ett nytt djup och istället för att bara framställa Tony som en sociopat, får man en annan bild av det hela.
Man får ju intrycket, och jag har för mig att det är så David Chase även velat framställa det hela, att Tony är en person som är rätt olycklig. Som egentligen inte vill vara maffiakille men insett det försent och nu måste fortsätta på den inslagna banan.

Man får en stor inblick i Tonys barndom i säsong 1 avsnitt 7. Intressant är att Tonys far hade en favorit i dottern Janice medan Tony får anses ha Meadow som sin favorit av barnen. I samma avsnitt säger Tony rent ut att han inte vill att hans barn ska följa hans bana utan bli framgångsrika hederliga medborgare och att han själv aldrig gavs något riktigt val.

Mycket av det Tony gör avspeglar hans medvetenhet om hur förljugen och hård hans värld är. Det finns ett par scener som verkligen visar på detta, som nämnts i tråden, tex när Tony iakttar Paulie när denne tittar på tv.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-07-12 kl. 09:52.
Citera
2013-07-12, 10:24
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Mycket av det Tony gör avspeglar hans medvetenhet om hur förljugen och hård hans värld är. Det finns ett par scener som verkligen visar på detta, som nämnts i tråden, tex när Tony iakttar Paulie när denne tittar på tv.
Vad finns att säga angående den scenen?
Du verkar ju ändå ha huvudet på skaft, förstår inte hur du kan spola förbi Melfi-scenerna.
Citera
2013-07-12, 10:42
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Vad finns att säga angående den scenen?
Du verkar ju ändå ha huvudet på skaft, förstår inte hur du kan spola förbi Melfi-scenerna.
Var lite hårddraget, jag spolar inte förbi alla. Dessutom har du en poäng, de är säkert värda att ses och jag ska börja kolla på dom.

Den scenen visar hur Tony iakttar Paulie och med en min visar Tony hur enkla människorna är i hans värld.
Citera
2013-07-12, 11:21
Medlem
Det är något man kan känna igen sig själv i, att man har tänkt i de tankarna d.v.s. - att man jämför sitt liv med någon annans trots att man bara noterar ytan av den andra personens liv. Tony har ju ingen aning om vad som egentligen försiggår i Paulies huvud men han vet för väl vad som försiggår i sitt egna.
Citera
2013-07-12, 11:44
Medlem
RevolverRoffes avatar
I avsnitt 10 säsong 1 så är det rätt uppenbart att Tony inte är psykopat, han har empati, inte bara med sin familj utan han kunde förstå hur en mobbad kille kände sig när han var barn.
Citera
2013-07-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
I avsnitt 10 säsong 1 så är det rätt uppenbart att Tony inte är psykopat, han har empati, inte bara med sin familj utan han kunde förstå hur en mobbad kille kände sig när han var barn.
Tror inte heller att Tony är en psykopat, men något har han. Kanske bipolär? Livia var ju det om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in