2013-07-12, 12:46
Medlem
Dimaks avatar
det var synd om Tony lägg ner nu. Vilka är bossar och capos nu då?

Boss Tony
Underboss var väl Bobby han stupade så vem tog över?
Consigere eller vad det heter är Sil.
Capos Capo Capo
Albert Barissi Paulie Patsy Parisi

Soldater Little paulie benny walden m.m

Och vem är det jag har missat?
Citera
2013-07-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
det var synd om Tony lägg ner nu. Vilka är bossar och capos nu då?

Boss Tony
Underboss var väl Bobby han stupade så vem tog över?
Consigere eller vad det heter är Sil.
Capos Capo Capo
Albert Barissi Paulie Patsy Parisi

Soldater Little paulie benny walden m.m

Och vem är det jag har missat?
Om man utgår från hur det såg ut i senare delen av sista säsongen:

Boss:
Tony

Underboss:
Paulie

Acting underboss:
Bobby **

Consigliere:
Silvio *

Advisor:
Hesh Rabkin

Baccala crew:
Capo - Bobby **
Soldier - Little Paulie
Associate - Dante Greco

Barese Crew:
Capo - Lawrence Barese *
Soldier - Albert Barese

Curto crew:
Capo - Raymond Curto **
Soldier - Giuseppe Scerbo

Gervasi crew:
Capo - Carlo ***
Soldier - Walden Belfiore
Associate - Corky Caporale

Gualtieri crew:
Capo - Paulie
Soldier - Pat Blundetto

Parisi crew:
Capo - Pasquale Parisi
Soldier - Benny
Associate - James Zancone

Det är svårt att göra en 100 % träffsäker lista med tanke på eskaleringen i slutet. Skall se om jag kan göra en uppställning om hur jag tror att det hade sett ut efter år 2007, när jag får tid över.
Citera
2013-07-12, 14:10
Medlem
Dimaks avatar
Hur är det med underboss och capo kan en underboss vara capo också eller något?

och Paulie är väl inte underboss han var det väl ibörjan av säsongerna sen blev han en capo?
Citera
2013-07-12, 16:12
Medlem
ragingcows avatar
Pasquale Parisi verkade vara den som skötte sopranos familjens finanser plus att han kunde agera soldat emellanåt, tycker att han var en rätt så mystisk karaktär som man inte fick veta så mycket och även om han aldrig dödade nån i serien så kunde han ändå vara väldigt skräckingivande tex med scenen i bilen med Gloria trillo.
Citera
2013-07-12, 20:14
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Nu när alla här verkar ha sett om serien så måste jag fråga en öppen fråga igen.

Vem var Tony's bästa man genom serien?

Min röst faller på Silvio Dante.

Av den enkla anledningen att han aldrig gjorde något dumt som de andra gjorde. T.ex Paulie som berättade skämtet för Johnny Sack. Eller Christopher Montisanti som spåra ur med droger. Silvio höll sig väldigt lugn i serien och jag tror inte han begick ett enda felsteg. Förutom när han och en annan mördade en översittare från New York.

Scenen: http://www.youtube.com/watch?v=pSoeSscFZX0

Till och med det var något som vilken annan av dom hade gjort. Han provocerade dom kraftigt.
Citera
2013-07-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Nu när alla här verkar ha sett om serien så måste jag fråga en öppen fråga igen.

Av den enkla anledningen att han aldrig gjorde något dumt som de andra gjorde. T.ex Paulie som berättade skämtet för Johnny Sack. Eller Christopher Montisanti som spåra ur med droger. Silvio höll sig väldigt lugn i serien och jag tror inte han begick ett enda felsteg. Förutom när han och en annan mördade en översittare från New York.

Till och med det var något som vilken annan av dom hade gjort. Han provocerade dom kraftigt.

Min röst faller nog åxå på Silvio. Kom dock på ett till litet felsteg han gjorde, då han ger Patsy ett OK att sno ifrån esplanad bygget, fast att Tony har sagt att inget mer fick tas där ifrån.

Edit: Älskar scenen där dom dödar fat Dom.
Hade velat se mer av Carlo i serien.
Citera
2013-07-12, 21:53
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Min röst faller nog åxå på Silvio. Kom dock på ett till litet felsteg han gjorde, då han ger Patsy ett OK att sno ifrån esplanad bygget, fast att Tony har sagt att inget mer fick tas där ifrån.

Edit: Älskar scenen där dom dödar fat Dom.
Hade velat se mer av Carlo i serien.

Just de. Det hade jag helt glömt av faktiskt. Fast det förändrar heller inget för mig angående Silvio.

Ja, det är en riktigt grym scen. Jag tycker att denna är riktigt brutal med:

http://www.youtube.com/watch?v=YXtIr7lKZd8
Citera
2013-07-13, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Hur är det med underboss och capo kan en underboss vara capo också eller något?

och Paulie är väl inte underboss han var det väl ibörjan av säsongerna sen blev han en capo?
Nej, jag skrev bara ut dem då de i sista säsongen hade ett eget crew och sedan blev underboss eller acting underboss nära inpå.

Citat:

Skulle säga Silvio eller Bobby - men som stearling_morrison säger, det var hursomhelst ett taktiskt drag av Silvio då han kände att han och Tony gled isär då Tony satte Christopher som mellanhand och acting capo istället för att göra Patsy acting capo över Paulies crew.

Skulle överlag säga att de mest lojala, trots vad som har skett är Silvio, Bobby, Furio och Patsy. Furio och Patsy tvekade ju när de hade chansen, om det var för att de tänkte på konsekvenserna eller för att de tillslut övervägde att följa kod råder det säkert delade uppfattningar om.

Hade tillfället uppstått så hade Bobby blivit boss.
Citera
2013-07-13, 01:30
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Nej, jag skrev bara ut dem då de i sista säsongen hade ett eget crew och sedan blev underboss eller acting underboss nära inpå.

Skulle säga Silvio eller Bobby - men som stearling_morrison säger, det var hursomhelst ett taktiskt drag av Silvio då han kände att han och Tony gled isär då Tony satte Christopher som mellanhand och acting capo istället för att göra Patsy acting capo över Paulies crew.

Skulle överlag säga att de mest lojala, trots vad som har skett är Silvio, Bobby, Furio och Patsy. Furio och Patsy tvekade ju när de hade chansen, om det var för att de tänkte på konsekvenserna eller för att de tillslut övervägde att följa kod råder det säkert delade uppfattningar om.

Hade tillfället uppstått så hade Bobby blivit boss.

Jag tror jag missade vad som hände med Furio i serien. Vad hände egentligen med honom? Han blev ju kär i Carmela, men vad hände sen? Han försvann ju bara? Jag tror jag måste ha missat ett avsnitt om han nu blev mördad.

Tror du verkligen Bobby skulle ha blivit boss? Det kanske stämmer. Silvio passade inte in som boss, när han agerade tillfället som de. Du är mer insatt än mig, så du borde veta.

Du har gjort en väldigt fin kartläggning av familjen i ett tidigare inlägg. Bra jobbat!
Citera
2013-07-13, 01:51
Medlem
Citat:
Jag tror jag missade vad som hände med Furio i serien. Vad hände egentligen med honom? Han blev ju kär i Carmela, men vad hände sen? Han försvann ju bara? Jag tror jag måste ha missat ett avsnitt om han nu blev mördad.

Tror du verkligen Bobby skulle ha blivit boss? Det kanske stämmer. Silvio passade inte in som boss, när han agerade tillfället som de. Du är mer insatt än mig, så du borde veta.

Du har gjort en väldigt fin kartläggning av familjen i ett tidigare inlägg. Bra jobbat!
Precis, stressen tog över tillslut. Silvio fick ju erbjudandet att ta över efter Jackie Sr. men avstod. Ja, det om Bobby; jag tror jag snappade upp det på någon wiki, troligen på hans personliga.

Jag gillar att Paulie trots allt tar Tonys erbjudande i slutet då han innan har tackat nej till det och sedan då ändrar sig när han får reda att på att Tony annars erbjuder dealen till Patsy istället.

Kul att det uppskattas, det är inte helt lätt att göra en fullständig kartläggning med tanke på allt "velande" gällande de olika posterna men min kartläggning var nog bättre än FBI:s, haha.
Citera
2013-07-13, 02:35
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:

Aha.. det var bara det alltså. Det kändes som något fattades bara.

Citat:
Kul att det uppskattas, det är inte helt lätt att göra en fullständig kartläggning med tanke på allt "velande" gällande de olika posterna men min kartläggning var nog bättre än FBI:s, haha.

Du har gjort ett väldigt bra arbete. Det är en fröjd att få läsa dina tankegångar angående serien.

Ja, du om någon skulle passa bra att jobba hos FBI.

Vad är dina generella tankar om FBI agenten som Tony nästan blir vän med på slutet? Han som är näst högsta hönset och som arbetar på fältet. Agent Ron Goddard menar jag. Jag tycker han är rätt skön.
Citera
2013-07-13, 15:01
Medlem
ragingcows avatar
Kanske lite offtopic men jag tycker att James Gandolfini var lik den är ökända maffiatorpeden Richard The iceman Kuklinski han hade passat att spela honom. http://www.google.se/imgres?um=1&rlz=1T4WZPA_enSE365SE368&hl=sv&biw=128 0&bih=514&tbm=isch&tbnid=Ss1H3zXvZDhdxM:&imgrefurl =http://eyescreamtattoo.blogspot.com/2012/05/dagens-seriemordare_18.html&docid=dA-eOCK0qU1gzM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-Dn4xE6sBBDY/T7Xy9CHeHhI/AAAAAAAAC7w/DaD9VkQY2pU/s400/kuklinski_1.jpg&w=480&h=360&ei=A07hUZPXKISF4ATAqYD YBw&zoom=1&iact=hc&vpx=821&vpy=58&dur=829&hovh=194 &hovw=259&tx=119&ty=117&page=1&tbnh=150&tbnw=209&s tart=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:12,s:0,i:115
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in