2013-08-09, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
YOUTUBE - ARTIE MEETS WITH RALPH: EHEHEH

Snyggt jobbat cay! Sjukt rolig scen. Älskar även hur Ralphie säger ''geeeeeet the fuck out of here''.

Läs inte om du inte har kommit till slutet av season 6.

Citera
2013-08-09, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Snyggt jobbat cay! Sjukt rolig scen. Älskar även hur Ralphie säger ''geeeeeet the fuck out of here''.

Läs inte om du inte har kommit till slutet av season 6.

Håller med dig, det var inte ett dugg synd om honom. Jag stör mig alltid lika mycket på när han försöker skrämma Finn - fast Finn är rätt löjlig han med. "Sound like a racehorse pissin' in there". Jag har dessutom läst att Joseph R. Gannascoli själv skrev resten av sin karaktär vid den tidpunkten. Alla känner väl igen sig då han intalar sig själv att inte kolla på klockan och sedan gör det ändå, inser att det är långt kvar tills hans rast och utbrister "fuck!".
Citera
2013-08-09, 22:19
Medlem
Nu är det dags att börja titta på säsong 6 del 2. Har stora förväntningar på slutet.
Citera
2013-08-11, 01:38
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Nu är det dags att börja titta på säsong 6 del 2. Har stora förväntningar på slutet.
Slutet är inte öppet för tolkningar. Tyvärr.

Lustigt hur man i dokumentären om verklighetens Sopranos uppger att de betraktades som lantismaffia av de fem familjerna i New York och att en del som inte lyckades bli invigda i New York åkte över till New Jersey-familjen och blev invigda där. Och hur verklighetens Sopranos åkte dit genom att de pratade massa per telefon om tv-serien och om hur den föreställde dom.
Dokumentären gav intressanta inblickar, verklighetens New Jersey-maffian var inte alls så rik som Sopranos framställs som. Förvisso gjorde bossen av den verkliga familjen bra med pengar och låg väl på Tonys nivå men i övrigt så hade många av maffiakillarna i verklighetens New Jersey vanliga jobb också.

Jag har dock inte riktigt helt förstått det här med "made guy", dvs invigd. Man svär trohetsed till en familj men tydligen går det bra att gå över till andra familjer samtidigt som man i princip inte kan pensionera sig eller lämna familjen (jämför Eugene Pontecorvo som ville lämna Sopranofamiljen och dra sig tillbaka och förvägrades detta). Paulie Gaultieri var nära att gå över till Carmines familj och Furio gick över till Tonys familj, ja han var utlånad, jag förutsätter att han var invigd. Tydligen är det här med med att bli invigd något som respekteras av andra familjer. Dvs om X är invigd i familjen Y så behandlar folk från familjen Z även X som invigd med allt vad det innebär av en viss form av immunitet mot att bli dödad osv.

Avslutningsvis vill jag uppmärksamma den undersköna Sofia Milos som spelar italienska maffiabossen Annalisa Zucca. Vilken donna!
Citera
2013-08-11, 02:53
Medlem
Skezs avatar
Kört genom serien för tredje gången och slutet är alltid lika jävla bra!!

Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Slutet är inte öppet för tolkningar. Tyvärr.
Först tänkte jag att det var öppet för tolkningar och hade min egen teori men sedan jag läste en analys på avslutet förstår jag vad David Chase vill få fram. Och sättet han levererar det på höjer honom till skyarna, vilket geni!
Citera
2013-08-11, 09:59
Medlem
Sopranos var ju helt överlägset allt annat...innan jag började plöja igenom Breaking Bad...
Citera
2013-08-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebban07
Sopranos var ju helt överlägset allt annat...innan jag började plöja igenom Breaking Bad...

Breaking Bad är bra, men lååångt ifrån samma klass som Sopranos imo
Citera
2013-08-11, 14:17
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Breaking Bad är bra, men lååångt ifrån samma klass som Sopranos imo
Håller med men har faktiskt stött på många som tycker Breaking Bad är bättre. Sopranos och The Wire är enligt mig överlägsna alla andra serier.
Citera
2013-08-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Jag har dock inte riktigt helt förstått det här med "made guy", dvs invigd. Man svär trohetsed till en familj men tydligen går det bra att gå över till andra familjer samtidigt som man i princip inte kan pensionera sig eller lämna familjen (jämför Eugene Pontecorvo som ville lämna Sopranofamiljen och dra sig tillbaka och förvägrades detta). Paulie Gaultieri var nära att gå över till Carmines familj och Furio gick över till Tonys familj, ja han var utlånad, jag förutsätter att han var invigd. Tydligen är det här med med att bli invigd något som respekteras av andra familjer. Dvs om X är invigd i familjen Y så behandlar folk från familjen Z även X som invigd med allt vad det innebär av en viss form av immunitet mot att bli dödad osv.
I Furios, Paulies och Ralphs fall hade samma sak gällt. Att Furio som blev made i Italien följde med till USA var ju ett affärsrelaterat drag medan Paulies och Ralphs förflyttning i grund och botten och vid den tiden hade varit detsamma men då känslostyrt i första hand. Annalisa ville ju inte till en början släppa Furio men varför hon egentligen gjorde det är inte säkert. Jag tror inte Tony hade släppt Ralph med tanke på att ha drog in mycket och att Tony skulle släppa Paulie är jag heller inte säker på.

Om en förflyttning är något som gynnar båda familjernas affärer så är chansen mycket större att det sker än om om något skulle vara missnöjd med ledningen och därför vilja byta. Jag vet dessutom inte om de behöver vara familjen trogen på samma sätt som de skall hålla "this thing of ours" hemlig då de ofta väger mer - och speciellt då om det gynnar affärerna.
Citera
2013-08-11, 15:19
Medlem
Då har man precis tittat klart på hela serien. Slutet var sorgligt men samtidigt genialiskt.

Tyckte helt klart att Bobby la den: ''You probably don't even hear it when it happens, right?''
Senast redigerad av akabelieve 2013-08-11 kl. 15:21.
Citera
2013-08-11, 18:19
Medlem
Citat:
Då har man precis tittat klart på hela serien. Slutet var sorgligt men samtidigt genialiskt.

Tyckte helt klart att Bobby la den: ''You probably don't even hear it when it happens, right?''
Det när Bobby säger ''You probably don't even hear it when it happens, right? '' Har ju en koppling till sista scenen om du inte visste det. Jag låter dig klura ut hur på egen hand
Citera
2013-08-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SctekarN
Det när Bobby säger ''You probably don't even hear it when it happens, right? '' Har ju en koppling till sista scenen om du inte visste det. Jag låter dig klura ut hur på egen hand

Om jag inte visste det? Det finns ju en anledning varför jag valde att citera Bobby?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in