Citat:
Ursprungligen postat av
akabelieve
Nu är det dags att börja titta på säsong 6 del 2. Har stora förväntningar på slutet.
Slutet är inte öppet för tolkningar. Tyvärr.
Lustigt hur man i dokumentären om verklighetens Sopranos uppger att de betraktades som lantismaffia av de fem familjerna i New York och att en del som inte lyckades bli invigda i New York åkte över till New Jersey-familjen och blev invigda där. Och hur verklighetens Sopranos åkte dit genom att de pratade massa per telefon om tv-serien och om hur den föreställde dom.

Dokumentären gav intressanta inblickar, verklighetens New Jersey-maffian var inte alls så rik som Sopranos framställs som. Förvisso gjorde bossen av den verkliga familjen bra med pengar och låg väl på Tonys nivå men i övrigt så hade många av maffiakillarna i verklighetens New Jersey vanliga jobb också.
Jag har dock inte riktigt helt förstått det här med "made guy", dvs invigd. Man svär trohetsed till en familj men tydligen går det bra att gå över till andra familjer samtidigt som man i princip inte kan pensionera sig eller lämna familjen (jämför Eugene Pontecorvo som ville lämna Sopranofamiljen och dra sig tillbaka och förvägrades detta). Paulie Gaultieri var nära att gå över till Carmines familj och
Furio gick över till Tonys familj, ja han var utlånad, jag förutsätter att han var invigd. Tydligen är det här med med att bli invigd något som respekteras av andra familjer. Dvs om X är invigd i familjen Y så behandlar folk från familjen Z även X som invigd med allt vad det innebär av en viss form av immunitet mot att bli dödad osv.
Avslutningsvis vill jag uppmärksamma den undersköna
Sofia Milos som spelar italienska maffiabossen
Annalisa Zucca. Vilken donna!