2013-07-09, 23:36
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
30-40% arbitragemöjlighet just nu tydligen om någonråkar ha vägarna förbi Argentina:
http://forexmagnates.com/bitcoins-soar-in-value-in-argentina-due-to-capital-control-laws-bitcoin-meetup-held-in-nations-capit al/

Detta är väldigt intressant. Det tyder på en efterfrågan i landet som inte kan mättas på grund av kapitalkontrollerna. Kapitalkontrollerna i kombination med inflationen är också det som skapar en hög efterfrågan på Bitcoins i landet till att börja med.

Argentina är det perfekta landet för Bitcoins, med både utvecklad internetinfrastruktur och en närmast finansiellt tyrannisk regering.
Citera
2013-07-09, 23:45
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitipaldi
Vad står egentligen siffrorna på, exempelvis, Kapiton för? Förstår att det har med värdet på bitcoinsen att göra, men kan någon förklara mer precist vad de olika siffrorna står för? Alltså: Pris, Sälj, Köp, Hög, Låg, Vol.

Förklara gärna som för en femåring, då jag är helt värdelös när det kommer till valutahandel.
Jag kan förklara vissa.
Sälj - lägsta priset ett visst antal bitcoins ligger till salu för.
Köp - högsta budet för ett visst antal bitcoins.
Hög - högsta priset som betalats för x antal bitcoins vid ett givet tidsintervall.
Låg - lägsta priset som betalats för x antal bitcoins vid ett givet tidsintervall.
Vol - volym? Antalet bitcoins som bytt händer vid ett givet tidsintervall.
Citera
2013-07-10, 00:45
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Jag kan förklara vissa.
Sälj - lägsta priset ett visst antal bitcoins ligger till salu för.
Köp - högsta budet för ett visst antal bitcoins.
Hög - högsta priset som betalats för x antal bitcoins vid ett givet tidsintervall.
Låg - lägsta priset som betalats för x antal bitcoins vid ett givet tidsintervall.
Vol - volym? Antalet bitcoins som bytt händer vid ett givet tidsintervall.
Du saknar bara Pris, som är priset per bitcoin för den senaste transaktionen.
Citera
2013-07-10, 09:34
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Du saknar bara Pris, som är priset per bitcoin för den senaste transaktionen.
Ja och jag är väldigt osäker på den. Är det medelvärdet för alla bytta bitcoins? Var resten rätt?
Citera
2013-07-10, 14:18
Medlem
Brurs avatar
Tjoo!!

Har tänkt att börja medo handla/sälja med bitcoin men kan fan inte hitta någon tråd om hur man börjar..

Har laddat ner Bitcoin-QT, Krypterat skiten och nu håller den på att synkronisera med nätverk och säger att den e ett visst antal veckor efter som tickar ner vecka efter vecka sakta men säkert..

Är Bitcoin-QT det ända jag behöver? Vart köper/säljer man billigast och säkrast pengar?

Behöver man på något sätt ha ett bitcoin konto som man sätter in pengarna på? Får man något kontonummer?

Hjeeeeeelp
Citera
2013-07-10, 21:16
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Ja och jag är väldigt osäker på den. Är det medelvärdet för alla bytta bitcoins? Var resten rätt?
Nej, den absolut sista sålda bitcoinen. Det kan finnas en köporder på 1 BTC för 540 SEK och sedan en köporder på 3 BTC för 539 SEK. Om jag då säljer 2 BTC så kommer jag täcka hela den första köpordern och sedan ta en BTC från den andra. Den andra BTCn är den absolut sista jag sålde och är det pris som noteras, alltså 539 SEK.

Resten var rätt och tidsintervallet för volym etc. bör vara 24h.

Kapiton verkar tjäna ganska ok för övrigt. Hur mycket tar han i avgift per transaktion, 1%-ish? I sådana fall får han in uppskattningsvis 308*550*0,01 = 1700 SEK om dagen (sannolikt lägre på helger dock). Då de fasta avgifterna bör vara små och det troligtvis inte tar så mycket tid att driva verksamheten så är det nog en helt ok timlön.

Citat:
Ursprungligen postat av Brur
Tjoo!!

Har tänkt att börja medo handla/sälja med bitcoin men kan fan inte hitta någon tråd om hur man börjar..

Har laddat ner Bitcoin-QT, Krypterat skiten och nu håller den på att synkronisera med nätverk och säger att den e ett visst antal veckor efter som tickar ner vecka efter vecka sakta men säkert..

Är Bitcoin-QT det ända jag behöver?
Ja, det enda du behöver är en bitcoinklient. Det behöver inte nödvändigtvis vara Bitcoin-QT dock. Jag skulle rekommendera Multibit istället som är en lättviktsklient så slipper du synkronisera blockkedjan etc. Den lär ge dig en mycket trevligare start med Bitcoin.

Citat:
Vart köper/säljer man billigast och säkrast pengar?
http://www.bitcoin.se/kopa-bitcoins/

Citat:
Behöver man på något sätt ha ett bitcoin konto som man sätter in pengarna på? Får man något kontonummer?

Hjeeeeeelp
Du behöver inget konto. Din bitcoinklient genererar bitcoinadresser. Denna adress är allt du behöver för att ta emot bitcoins. Du kan generera hur många adresser du vill och rekommendationen är att bara använda varje adress en gång. Detta brukar ske mer eller mindre automatiskt då din klient kommer ge dig en ny adress när du använt den gamla.

Du kan fortfarande använda dina gamla adresser, så du behöver inte oroa dig över att förlora coins genom att ge någon en äldre adress. Bitcoinklienten raderar aldrig gamla adresser, men för maximal anonymitet och bekvämlighet så ger du folk en ny adress varje gång du ska ta emot coins.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-07-10 kl. 21:36.
Citera
2013-07-10, 22:10
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Nej, den absolut sista sålda bitcoinen. Det kan finnas en köporder på 1 BTC för 540 SEK och sedan en köporder på 3 BTC för 539 SEK. Om jag då säljer 2 BTC så kommer jag täcka hela den första köpordern och sedan ta en BTC från den andra. Den andra BTCn är den absolut sista jag sålde och är det pris som noteras, alltså 539 SEK.

Resten var rätt och tidsintervallet för volym etc. bör vara 24h.

Kapiton verkar tjäna ganska ok för övrigt. Hur mycket tar han i avgift per transaktion, 1%-ish? I sådana fall får han in uppskattningsvis 308*550*0,01 = 1700 SEK om dagen (sannolikt lägre på helger dock). Då de fasta avgifterna bör vara små och det troligtvis inte tar så mycket tid att driva verksamheten så är det nog en helt ok timlön.

Okej. Avgiften ligger på 1,35% och sedan finns en avgift på 0,0001 btc vid uttag som ändrats flera gånger beroende på växelkursen.
Citera
2013-07-10, 22:16
Medlem
Citat:

Du får tänka på att det inkluderar moms och skatt, inget som går rakt i fickan på Sebastian som driver sidan. Dessutom finns ju risken att Bitcoin-exchange kan klassas som medhjälp till pengatvätt och bli olagliga vilken dag som helst. Flera stora exchanges har redan fått sina konton frysta i USA och Polen.
Vill du starta ett eget exchange finns flera open-source på github.
Citera
2013-07-10, 22:39
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Du får tänka på att det inkluderar moms och skatt, inget som går rakt i fickan på Sebastian som driver sidan. Dessutom finns ju risken att Bitcoin-exchange kan klassas som medhjälp till pengatvätt och bli olagliga vilken dag som helst. Flera stora exchanges har redan fått sina konton frysta i USA och Polen.
Vill du starta ett eget exchange finns flera open-source på github.
Bitcoin är momsfritt enligt finansinspektionen då de klassar det som ett betalmedel, men givetvis är summan innan skatt. Det är fortfarande över medellönen i Sverige för betydligt mindre jobb (dock var det en väldigt snabb uppskattning med många felfaktorer så detta stämmer inte nödvändigtvis).

De exchanges som fått sina konton frysta har alltid helt ignorerat de lokala lagar som finns. Mt Gox har dock öppnat för uttag i dollar igen. Överlag så verkar ingen stat vara särskilt fientligt inställd mot bitcoin, ännu. Vi verkar även få mer och mer prejudicerande händelser som tyder på att Bitcoins faktiskt är lagligt i dagsläget, så för att ändra på detta så måste staten ändra lagarna först. Vilket de mycket väl kan tänkas göra, men det ger företag som handlar med bitcoins tid att ändra eller upphöra med sin verksamhet.

Följer man bara de lagar som finns så bör man ha sitt på det torra. Jag tror du överskattar risken, dock så är det klart att det finns en risk.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-07-10 kl. 22:41.
Citera
2013-07-10, 23:31
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Bitcoin fortsätter att stiga i värde som aldrig förr. Jag pratar alltså inte pris nu utan värde, för varje dag som går så blir infrastrukturen mer utvecklad och användningsområdena fler. Ingen annan del inom finans/betalsektorn ser sådan innovation som vi gör i Bitcoin just nu. Bitcoins blir helt enkelt mer värdefulla även om detta inte speglas i priset.

Här tänkte jag uppdatera lite angående aktuella innovationer på den tekniska sidan:

Bitcoin v0.9
Citat:
Nästa version av officiella Bitcoin-klienten bjuder på lite nya features. Den största förändringen är inkluderandet av ett kommunikationsprotokoll mellan säljare och köpare. Det kommer dels göra vissa bitcointransaktioner något säkrare och dels bjuda på lite nya möjligheter. En säljare kan nu begära en betalning av en köpare som måste acceptera betalningen. Detta möjliggör prenumerationer och andra återkommande avgifter av olika slag, då transaktioner helt enkelt ska komma upp i prenumerantens bitcoinklient automatiskt, så den bara behöver accepteras. I övrigt så kommer man kunna specificera ytterligare info såsom returadress och notering vid en bitcointransaktion, och köparen kan dessutom få ett digitalt signerat kvitto så han kan bevisa att transaktionen ägt rum.

Notera att ingen förändring i blockkedjan görs, utan allt detta sker utanför denna.

Firmcoin:
http://firmcoin.com/
https://bitcointalk.org/index.php?topic=232898.0
Citat:
Bitcoin-"sedlar" för offline-transaktioner. Det är egentligen inte sedlar utan kort, men funktionen är densamma som för kontanter, med lite extra features. Korten går att tömma och ladda som man vill, och det går att verifiera att de är laddade med bitcoins även utan internetuppkoppling.

Trezor
Citat:
Hårdvaruplånbok. Detta är alltså Bitcoins motsvarighet till bankdosan. Alla bitcoins lagras på enheten som kopplas till en dator med USB-kabel. Datorn kan sedan be enheten att signera en transaktion. Transaktionens storlek och destination måste verifieras och bekräftas fysiskt på själva dosan innan datorn får tillgång till den för att skicka den vidare. Datorn har aldrig tillgång till kryptonycklarna så nu behöver man inte längre oroa sig för skadliga program på datorn.

Micro-payment channels
Citat:
Det är svårt att sia om hur användbart/utbrett detta kommer bli, men det är ett bra exempel på att Bitcoin bryter ny mark och möjliggör saker som aldrig varit möjliga tidigare.

Detta blir den första riktiga implementationen av smart contracts i Bitcoin, d.v.s. avtal som är matematiskt omöjliga att bryta. Tanken är att lösa scenariot där man förväntar sig ett antal mikrotransaktioner till en och samma person, utan att belasta blockkedjan onödigt mycket.

Detta skulle exempelvis kunna användas för att betala för bandbredd per Megabyte i ett trådlöst nätverk (standardexemplet). I korthet så fungerar det som så att istället för att genomföra en bitcointransaktion för varje megabyte, så "avtalar" man bort denna summa för varje megabyte, vilket kan ske utan att blanda in bitcoinnätverket. Avtalet går inte att bryta så i och med detta behöver man bara genomföra en bitcointransaktion när sessionen är klar (och en vid starten för att klargöra avtalet). Så istället för 100-tals små transaktioner under tiden så blir det totalt två transaktioner.

Mer intressant är att detta skulle även kunna möjliggöra automatisk omedelbar clearing mellan stora aktörer utan att de behöver lita på varandra. Så om alla webwallets skulle implementera detta skulle det kunna eliminera väntetiden för transaktioner mellan dem.
Citera
2013-07-11, 00:00
Medlem
itsasins avatar
Skrev fel adress...

Var lite för ivrig när jag provade på det här jävla bitcoin skitet. Köpte från btcx.se men råkade skriva fel bitcoin adress, skrev min säljares (alltså han jag skulle köpa av) istället för min.

Nån annan som råkat göra samma misstag? Löste det sig för er isåfall? Jag har iaf mailat och smsat (betalade med swich) btcx.se så får se vad dom säljer. Köpet har ju inte gått igenom så jag tycker det borde gå att fixa på nåt sätt?
Citera
2013-07-11, 00:08
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsasin
Var lite för ivrig när jag provade på det här jävla bitcoin skitet. Köpte från btcx.se men råkade skriva fel bitcoin adress, skrev min säljares (alltså han jag skulle köpa av) istället för min.

Nån annan som råkat göra samma misstag? Löste det sig för er isåfall? Jag har iaf mailat och smsat (betalade med swich) btcx.se så får se vad dom säljer. Köpet har ju inte gått igenom så jag tycker det borde gå att fixa på nåt sätt?
En bitcointransaktion är oåterkallelig så om btcx hinner skicka coinsen innan de ser ditt mail så går de till din säljare. Har du gett honom för mycket coins, annars gör det ingenting. Om btcx hinner skicka coinsen så får du hoppas att säljaren är schysst nog att skicka tillbaka mellanskillnaden till en adress du ger honom.

Det finns en tråd för bitcoin. Din fråga hade knappast diskussionsunderlag för en egen tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in