2013-07-05, 09:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoll
Så även om bilden är äkta så visar den inget som inte stämmer inte med den revisionistiska tolkningen.

Ok. Då sammanfattar vi:

Det togs fotografier under kriget från Auschwitz.
Dessa fotografier var besvärande för någon (gissningsvis en förnekare) som gjorde en uppförstorad kopia som han fotoshoppade vilt.
Kopian spred sig som en löpeld på diverse förnekarsidor, men det uppmärksammades att det fuskats och debatten dör ut.
Tills en av de lurade tar upp förfalskningen igen härpå FB.
Ånyo tar det en studs bollande innan samtliga nu kan enas om att orginalet är ett orginal, och att uppförstoringen är trixad med.

Bilden, ett av alla bevis för Förintelsen taget från Auschwitz, visar när Sonderkommando bränner kroppar utomhus.
Något som fö förnekarna hävdat är omöjligt!!

Vi har alltså ett läger med mkt stor kremeringskapacitet, ja tom en rejäl överkapacitet, där förnekarna nu påstår att det är tyfusdöda kroppar som måste kremeras utomhus.
Jo tjena. Tror man på det tror man säkert på tomten också.

/VV
Senast redigerad av Vänlige Viktor 2013-07-05 kl. 09:09.
2013-07-05, 19:57
Medlem
Det är bl a sånt här som gör att jag inte behöver tveka om förintelsen....

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=6&t=179584
2013-07-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Ok. Då sammanfattar vi:

Det som följer nedan är inte bara en sammanfattning utan även en tolkning. Blanda inte ihop dina egna spekulationer med etablerade fakta, VV.

Citat:
Det togs fotografier under kriget från Auschwitz.

Det togs kanske fotografier under kriget. Exakt när och under vilka omständigheter bilden togs är allt annat än säkert, även om det tycks som om den skulle kunna vara tagen på platsen som den påstås härröra från.

Citat:
Dessa fotografier var besvärande för någon (gissningsvis en förnekare) som gjorde en uppförstorad kopia som han fotoshoppade vilt.

Att bilden är manipulerad har visats. Vem som gjorde detta vet vi tills vidare ingenting om, inte heller något om dennes eventuella motiv.

Citat:
Kopian spred sig som en löpeld på diverse förnekarsidor, men det uppmärksammades att det fuskats och debatten dör ut.

Att jönsarna på Axis History Forum har genomskådat bilden betyder väl ingalunda att den är allmänt avfärdad? Deras obskyra debattrådar kan knappast kallas allmänt kända. Här på Flashback till exempel argumenterade ju tills helt nyligen de trogna "anti-revisionistiska" arbetshästarna Dr Tinnitus och Vänlige Viktor för att den "uppenbart manipulerade" bilden var äkta, eller åtminstone att inga tydliga tecken på förfalskning förelåg.

Citat:
Tills en av de lurade tar upp förfalskningen igen härpå FB.

"Lurad"? Ingenting som jag har hävdat har ju visat sig oriktigt. Tvärtom är vi nu alla överens om att bilden är just falsk, som jag (till skillnad från vissa andra) ansåg redan från början. Det som har hänt är att ytterligare uppgifter har tillkommit (och dessa måste man förstås ta hänsyn till i alla vidare bedömningar).

Citat:
Ånyo tar det en studs bollande innan samtliga nu kan enas om att orginalet är ett orginal, och att uppförstoringen är trixad med.

Att Schoenberners bild är manipulerad står klart. Huruvida Pressacs också är det eller ej kan man förstås inte uttala sig helt säkert om i avsaknad av negativen, men i dagsläget ser jag inga klara bevis som skulle tyda på det.

Citat:
Bilden, ett av alla bevis för Förintelsen taget från Auschwitz, visar när Sonderkommando bränner kroppar utomhus.

De tycks visa att någon bränner kroppar, i vart fall. Att det är sonderkommando som bränner "offer för gaskammaren" har vi som sagt enbart Jan Sehn & Co:s ord på.

Citat:
Något som fö förnekarna hävdat är omöjligt!!

Där får jag dock ge dig rätt (frånsett naturligtvis att du brukar det nedsättande epitetet "förnekare" snarare än någon mer korrekt benämning på dina motståndare). Åtminstone vissa Shoah-skeptiker har hävdat att bränngropar i Auschwitz' vattensjuka träskmarker inte är trovärdiga. Detta har sett ut som ett högst rimligt argument från mitt håll, men bilden skapar onekligen vissa problem med detta. Hur dessa skall lösas vill jag fundera litet på innan jag säger något bestämt; kanske är till exempel "gropen" ifråga på bilden betydligt grundare än de tre meters djup som diverse "ögonvittnen" har hävdat?

Citat:
Vi har alltså ett läger med mkt stor kremeringskapacitet, ja tom en rejäl överkapacitet, där förnekarna nu påstår att det är tyfusdöda kroppar som måste kremeras utomhus.

Om du läser historien om Auschwitz-krematorierna noga så ser du att den stora kapacitetsökningen kom förhållandevis sent i lägrets historia. Krematorium 5 skall till exempel ha kommit igång med sin första verksamhet någon gång på försommaren 1943. Innan de stora utbyggnaderna lär det ha funnits tillfällen när de befintliga facilitieterna åtminstone tillfälligtvis var överbelastade, och bränning i liten skala under klar himmel därmed fullt tänkbar. (Även senare skall det om jag minns rätt periodvis ha varit krångel med utrustningen, men just nu minns jag inte detaljerna och har inte de relevanta böckerna i handen.) Så att kropparna tillhör offer för tyfus som omkommit tidigare eller under någon period när krematoriekapaciteten annars var reducerad torde inte vara någon orimlig gissning, förutsatt att detta nu är ett autentiskt krigstida fotografi.

Jag säger förstås, och detta understryker jag med särskild skärpa, inte att det måste vara på det viset. Jag vet inte nog för att komma med ett sådant påstående. Allt jag säger här är att Skölls spekulation på intet vis är vare sig omöjlig eller orimlig, som du vill få det till. Tvärtom är den inte mer osannolik än det likaledes spekulativa antagandet att det som visas är gaskammaroffer från 1944.
2013-07-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är bl a sånt här som gör att jag inte behöver tveka om förintelsen....

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=6&t=179584

Hej igen, Tinnitus! Välkommen åter till tråden!

Ja, var och en blir salig på sin fason. Själv finner jag till exempel i Ada Bimkos lögner från den nämnda rättegången snarare något som avskräcker mig från att tro på gaskamrarna. Det blir svårare att tro på eventuella uppriktiga vittnen när man vet att andra högprofilfigurer otvivelaktigt far med osanning och sprider grav greuelpropaganda . . .

Men det är alla gånger bra att dessa dokument görs tillgängliga för allmänheten, så att var och en själv kan läsa igenom dem och dra sina egna slutsatser. Så det skall förstås den gode WibbleFishBanana ha tack för. Vill man titta på material från Belsen-rättegången utan att behöva ladda hem ett antal gigabyte PDF:er kan man även kika på denna sida, som tycks förestås av samme man:

http://www.bergenbelsen.co.uk/pages/TrialTranscript/Trial_Contents.html
2013-07-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Hej igen, Tinnitus! Välkommen åter till tråden!

Ja, var och en blir salig på sin fason. Själv finner jag till exempel i Ada Bimkos lögner från den nämnda rättegången snarare något som avskräcker mig från att tro på gaskamrarna. Det blir svårare att tro på eventuella uppriktiga vittnen när man vet att andra högprofilfigurer otvivelaktigt far med osanning och sprider grav greuelpropaganda . . .

Men det är alla gånger bra att dessa dokument görs tillgängliga för allmänheten, så att var och en själv kan läsa igenom dem och dra sina egna slutsatser. Så det skall förstås den gode WibbleFishBanana ha tack för. Vill man titta på material från Belsen-rättegången utan att behöva ladda hem ett antal gigabyte PDF:er kan man även kika på denna sida, som tycks förestås av samme man:

http://www.bergenbelsen.co.uk/pages/TrialTranscript/Trial_Contents.html

Tja, nu är jag kanske konstig, för jag brukar inte göra mina bedömningar om saker och ting utifrån enstaka uttalanden som kanske kan vara vilsna eller fabliska, utan från det som generellt sett är i majoritet och styrkbart på olika sätt.

Alltså, jag bryr mig inte mycket om de olika vittnesutsagor som på ett eller annat sätt kan vara ur spår med fakta och verklighet, utan håller mig till den majoritet av utsagor som kan styrkas på olika sätt.

Om du sen kör fast på den första varianten är ditt problem.
2013-07-06, 12:37
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Men om några Förintelseförnekare förfalskar bilder och videos så berörs du inte ett dugg?
Märkligt!

/VV
2013-07-06, 20:43
Medlem
Citat:
Tja, nu är jag kanske konstig, för jag brukar inte göra mina bedömningar om saker och ting utifrån enstaka uttalanden som kanske kan vara vilsna eller fabliska, utan från det som generellt sett är i majoritet och styrkbart på olika sätt.

Alltså, jag bryr mig inte mycket om de olika vittnesutsagor som på ett eller annat sätt kan vara ur spår med fakta och verklighet, utan håller mig till den majoritet av utsagor som kan styrkas på olika sätt.

Om du sen kör fast på den första varianten är ditt problem.

Nej, du har förstås helt rätt, det är i första hand de vittnesmål som på något seriöst sätt kan styrkas som man bör tillerkänna trovärdighet. Just därför ser det också illa ut för de vittnesmål som talar om gaskamrar och liknande, då inga bevis existerar som kan styrka dessa utsagor . . .

Att det i de tyska arbetslägren kan ha förekommit både primitiva och obekväma faciliteter, dålig mat, hårt arbete, "hårda tag" från vaktmanskapet och förtroendemännen och stundom rentav rena övergrepp på de intagna är ingenting som jag finner omöjligt eller ens vidare osannolikt. Så har det, tråkigt men sant, en tendens att bli i alla slags överbelamrade och illa övervakade fängelser och liknande anstalter, från britternas koncentrationsläger som många oskyldiga sydafrikanska kvinnor och barn dödades i för cirka hundra år sedan till och med de systematiska övergreppen i ett antal mer eller mindre hemliga amerikanska fängelser i vår egen tid. Och särskilt under Andra världskriget, när hatet mot fienden var så djupt och utbrett på alla sidor, tycks det ha funnits en bra grogrund för inhuman behandling. Bara i amerikansk fångenskap efter kriget räknar till exempel historikern James Bacque med att omkring en miljon tyska krigsfångar mördades genom svält, förfrysning, sjukdomar och (i mindre mängd) våldsövergrepp:

http://www.whale.to/b/bacque1.html

Nu tror jag visserligen själv att Bacques siffra möjligen är tilltagen litet i överkant, men han redovisar (framför allt i sin bok Other Losses) tillräckliga bevis för att man skall kunna säga säkert att de tyska fångarna fick en bedrövlig behandling, och otvivelaktigt var det många som inte förmådde överleva under dessa förskräckliga förhållanden. Ungefär likadant var det förmodligen till exempel i Auschwitz: Det finns ju många trovärdiga vittnesmål därifrån om att framför allt judar fick alltför klena matransoner och därför försvagades och dog av sjukdomar och utmattning. Några gaskamrar behövs inte för att förklara den överdödlighet som kostade allraminst hundratusentals, kanske till och med miljoner mer eller mindre oskyldiga judar livet i getton, läger och arbetsförband; det räcker med dessa mer prosaiska orsaker. Somliga av dem dödades förstås också med direkt fysiskt våld i pogromer och massakrer i de av Tyskland ockuperade områdena, bland annat i hämndaktioner utförda av den inhemska befolkningen för av judiska bolsjeviker under Sovjet-ockupationen begångna fasansfulla våldsdåd mot de icke-judiska folken i bland annat Baltikum:

http://www.davidduke.com/?p=10094
2013-07-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Men om några Förintelseförnekare förfalskar bilder och videos så berörs du inte ett dugg?
Märkligt!

/VV

Bäste Viktor, jag varken känner eller känner till några "Förintelseförnekare". Men vill du se ett sunt "Förintelse"-skeptiskt perspektiv på historien kan jag rekommendera ett par böcker av bland andra Carlo Mattogno och Germar Rudolf.

(Tyvärr tycks vho.org, som tillhandahåller många fritänkande volymer gratis, för närvarande vara satt ur spel, så jag lägger inte med någon länk dit här . . . )
2013-07-06, 21:03
Medlem
Citat:
Nej, du har förstås helt rätt, det är i första hand de vittnesmål som på något seriöst sätt kan styrkas som man bör tillerkänna trovärdighet. Just därför ser det också illa ut för de vittnesmål som talar om gaskamrar och liknande, då inga bevis existerar som kan styrka dessa utsagor . . .

Nu sitter du och fantiserar igen....

Jo, det finns massor av bevis av olika slag för att det fanns gaskammare, och att de användes för att gasa ihjäl oskyldiga människor i massor.

Det finns....

Dokument som styrker detta som t ex...
Beställningar av falska duschmunstycken
Förstärkta gastäta dörrar med kraftiga lås på utsidan samt dubbelt gasttätt tittglas med kraftigt skyddsgaller på insidan.
Gasdetektorer.
Vittnesmål från fångar
Vittnesmål från förövarnas sida
Vittnesmål från tillverkaren
Forensiska fynd.
2013-07-06, 21:33
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Nu sitter du och fantiserar igen....

Jo, det finns massor av bevis av olika slag för att det fanns gaskammare, och att de användes för att gasa ihjäl oskyldiga människor i massor.

Det finns....

Dokument som styrker detta som t ex...
Beställningar av falska duschmunstycken
Förstärkta gastäta dörrar med kraftiga lås på utsidan samt dubbelt gasttätt tittglas med kraftigt skyddsgaller på insidan.
Gasdetektorer.
Vittnesmål från fångar
Vittnesmål från förövarnas sida
Vittnesmål från tillverkaren
Forensiska fynd.

Jag kan såklart ha missat något väsentligt under mina år som debattör och läsare i denna forumdel men några dokument som styrker beställningar av falska duschmunstycken, förstärkta gastäta dörrar eller gasdetektorer har jag aldrig sett.
Har du möjlighet att dela med dig av källor eller motsvarande som styrker sådan information?
2013-07-07, 00:57
Bannlyst
finns museum med gamla vapen kvar det visar väl allt
2013-07-07, 01:01
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av europasamurai
finns museum med gamla vapen kvar det visar väl allt

Jaså, vad visar dessa "gamla vapen"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera