Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-10, 22:55
  #2593
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag ser, bland annat, lite svårigheter i att köra buss Göteborg - Trollhättan på 45 minuter.
Din dumma jävel! Vad faan har trängskatten med din tur från bond-landet till stan att göra????
Förstår nu varför du är den 3:e (av ca 140st) som är för skiten.....
Citera
2013-08-10, 22:56
  #2594
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Man måste ju ordna lite trängsel för att motivera trängselskatten.

Den där så kallade debattartikeln i GP verkar mest vara tom retorik som handlar om att sälja författarens kommande bok. Läs aldrig den!

Utveckla gärna ditt resonemang!
Citera
2013-08-17, 12:33
  #2595
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Utveckla gärna ditt resonemang!
Han skriver något om gammalmodig tunnel i dyn under stan. Att den går under något är ganska naturligt då det handlar om en tunnel. Med dyn antar jag att han menar leran, men tittar man på lertunnelns planerade dragning så kommer den givetvis att gå under stan, men inte under byggnader, p blir det bergtunnel. Gammalmodig motiverar han inte, hittar han på, eller ska man köpa bokjäveln för att få svaret? Av någon anledning skulle tydligen problemen med att borra tunnel förbi Båstad göra det omöjligt att gräva lerdiken och borra bergtunnlar i Göteborg. Den låga hastigheten (80 km/h) i tunneln kan jag till viss del hålla med om, men ett tåg från Oslo eller Stockholm till Köpenhamn borde ta sig från Skansen Lejonet till Liseberg (ca 6 km) på mindre än 10 minuter, inklusive ett stopp i tunneln, om man nu skulle vilja använda den så. Om man idag, eller senare med breddad midja, skulle köra samma tåg så skulle man behöva vända tåget i vid Göteborg C, alltså längre uppehåll, men körsträckan skulle bli lite kortare, ca 5,3 km.
Bygger man flera spår i markplan på nuvarande station så kommer man att få flytta på uppställningsspåren, som är fulla kvällar och helger. Det innebär att tågen måste använda bankapacitet får att flyttas till/från nya uppställningsområden längre bort. Samma sak om man river tvätthallar och liknande för att få plats med fler spår.
Sedan avslutar han med att man skulle kunna trycka in 2-3 gånger så många resenärer som idag till Göteborg C med moderna tvåvåningståg och breddad infart. Men hur ska alla människorna ta sig till och från stationen?

Men det som stör mig är att han skriver ett debattinlägg som endast hänvisar till författarens nya bok, det är alltså bara reklam och inget att ta på allvar. Och att GP publicerar sådan reklam under rubriken "debatt" istället för "annons".
Citera
2013-08-21, 08:08
  #2596
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Ingen kan säga att Sossarna har kört över folket och ljugit som jag tidigare påstått ang införande av dessa jävla rövarskatter!
https://www.youtube.com/watch?v=Hs5D-1ff5AM (Börja titta efter ca 3.47).
Citera
2013-08-29, 13:40
  #2597
Medlem
Omröstningen blir alltså vid riksdagsvalet nästa år: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....vid-valet-2014

Från början ville flertalet partier ha det vid EU valet i maj istället, men har nu ändrat sig. S motiverar det med att valen i höst har mer med frågan att göra. Kan själv inte låta bli att tänka tanken att man vill slippa en valrörelse som är en enda lång svekdebatt ifall omröstningsutfallet visar en majoritet för ett nej, ifall man nu tänkt ignorera den rådgivande omröstningen.

Samtidigt riskerar ju valet av datum att öka rösterna för SD och Vägvalet i kommunalvalet då jag känner på mig att det här kommer bli den stora frågan på lokal nivå.
Citera
2013-08-29, 20:31
  #2598
Medlem
Rektangels avatar
Det verkar som det angående att köpkraften är bilburen och att kranskommunernas bilburna röstar med hjulen och gynnar sina egna köpcentra stämmer.
Personligen har jag av ren vrede och ilska ännu inte spenderat en krona inom trängselskattsområdet.

Nu driver vi bilburna snart ut köpcentra ut ur staden och lämnar Nordstaden och centrum till den kollektivburna mångkulturen och cyklisterna. Den artikeln värmde mitt hjärta.

Upprorstämning bland cityhandlarna:

Citat:
- Det är ett stort missnöje med parkeringsfrågan, avstängning av vägar som gör att handel stryps, och bristande information. Och att handlare tvångsansluts till Innerstadens förening via hyreskontrakten och inte tycker att de får något ut av medlemskapet. Många tycker att de sitter i en rävsax. En del handlare har förlorat upp till 20 procent av sin omsättning på senare tid, och en del funderar på att sälja och flytta ut från centrum, säger David Naraine.

http://www.gp.se/ekonomi/1.1969089-c...are-gor-uppror

__________________
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-29 kl. 20:36.
Citera
2013-08-29, 20:48
  #2599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det verkar som det angående att köpkraften är bilburen och att kranskommunernas bilburna röstar med hjulen och gynnar sina egna köpcentra stämmer.
Personligen har jag av ren vrede och ilska ännu inte spenderat en krona inom trängselskattsområdet.

Nu driver vi bilburna snart ut köpcentra ut ur staden och lämnar Nordstaden och centrum till den kollektivburna mångkulturen och cyklisterna. Den artikeln värmde mitt hjärta.

Upprorstäming bland cityhandlarna:

http://www.gp.se/ekonomi/1.1969089-c...are-gor-uppror


Så, kontentan blir då att handeln går dåligt pga avsaknaden av bilar eller kan det vara ekonomiska läget i stort?

Uppror bland cityhandlarna? Snacka om storm i ett vattenglas.

Handlare överlag är ett intressant släkte, snabba till klagomål om bristande parkeringsplatser, men de flesta används av dem själva. Go figure
Citera
2013-08-29, 20:59
  #2600
Medlem
Rektangels avatar
Undrar hur många av cityhandlarna som funderat på att missnöjesrösta och lägga sin röst på de partier som är emot trängselskatten? Vilket då är SD och vägvalet och hur hur populärt tror ni S och MP är bland cityhandlarna?

Snart är det bara tiggande zigenare, studenter,cyklister och den kollektivburna mångkulturen kvar i centrum för att bära upp infrastrukturen förutom alla bussar som brummar förbi halvtomma i bussgatorna i högt decibel.

För övrigt har jag bytt läkare från en i centrum till en utanför och nu kan jag utan bekymmer finna P-plats och slipper dessutom trängselskatt och undviker på köpet se alla hitresta zigenare som tigger på väg från bilen samt slipper oroa mig för inbrott i bilen.

Varför inte av humanitära skäl inkvartera dem i de nu snart öde P-husen så att de får nära till sina inmutade tiggarplatser..?

__________________
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-29 kl. 21:11.
Citera
2013-08-29, 21:44
  #2601
Medlem
Studsbolls avatar
Gott att de skall snabbutreda tullstationerna i Backa innan folkomröstningen. De kommer helt säkert ta bort de mellan Backa och Bäckebol så alla sosseröstande backabor blir glada och lyder partipiskan i valet. Eftervalet kommer de slå på tullarna och hånflina åt det lättlurade sossepatrasket. Förmodligen höjer de från 18 kr till 25 kr samtidigt så det harmoniserar med priset på bussbiljetter.
Citera
2013-08-29, 21:50
  #2602
Medlem
GP 29/8 2013:

På gårdagens kommunstyrelsemöte tog politikerna beslutet om datum för folkomröstning om trängselskatt och vilken fråga som ska ställas.

Som GP tidigare skrivit kommer omröstningen att hållas på valdagen den 14 september 2014. Samtliga partier i kommunstyrelsen, utom KD, vill ha detta datum. Kristdemokraterna vill i stället ha en folkomröstning redan den 16 mars 2014.

Ingen av de sex gruppledarna ville i går förbinda sig att följa den rådgivande folkomröstningens resultat.

– Det finns så många faktorer att ta hänsyn till. Valresultatet, valdeltagande, vad de andra parterna som också skrivit på det Västsvenska paketet säger, säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S).

Vägvalets ledare Theo Papaioannou, som inte sitter i kommunstyrelsen, förstår inte resonemanget.

– Innan folkomröstningsbeslutet i fullmäktige vill de ha en redovisning av hur man skulle tolka resultatet. Men nu vill inte säga hur de ska göra. Rätt fegt, tycker han.

Theo Papaioannou säger att Vägvalet kommer att verka för att resultatet följs oavsett om det blir ett ja eller ett nej. Men övriga politiker tycker alltså inte att går att binda upp sig.

Jonas Ransgård (M) konstaterar att det är betydligt enklare att hantera ett ja.

– Men det innebär inte att vi cementerar trängselskatten som den ser ut i dag för all framtid.


Anneli Hulthén lägger till att Stockholms system för trängselskatt har ändrats många gånger och att det kommer att ske i Göteborg också.



De förvarnar om ändringar ... kan det vara nya kameror vid Torslandavägen, Hisingsleden, Kongahällavägen, Munkebäcksgatan, Söderleden, Västerleden, Åbromotet, Säröleden, Sisjömotet, runt Frölunda Torg...?

Om det blir ja till trängselskatt i valet kan det sedan dyka upp en ny betalstation var som helst. Då finns inga fler möjligheter att protestera.
Om man röstar nej till trängselskatt kan man inte lita på att politikerna följer resulatet om de 6 partierna i nuvarande kommunstyrelsen får majoritet. Det verkar bortkastat att rösta nej till trängselskatt och samtidigt rösta på t.ex. S i val till riksdag, kommun och landsting. Då blir det nog ändå fortsatt trängselskatt.
Citera
2013-08-30, 01:01
  #2603
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så, kontentan blir då att handeln går dåligt pga avsaknaden av bilar eller kan det vara ekonomiska läget i stort?

Uppror bland cityhandlarna? Snacka om storm i ett vattenglas.

Handlare överlag är ett intressant släkte, snabba till klagomål om bristande parkeringsplatser, men de flesta används av dem själva. Go figure

Kan du inte svara på denna också???
https://www.youtube.com/watch?v=Hs5D-1ff5AM (Börja titta efter ca 3.47).
Citera
2013-08-30, 04:15
  #2604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Kan du inte svara på denna också???
https://www.youtube.com/watch?v=Hs5D-1ff5AM (Börja titta efter ca 3.47).

Jag kan svara:

"Vi har sagt att göteborgarna skall få bestämma om vi skall ha trängselskatt, om vi kommer fram till detta på vår årsstämma"

Har du protokoll från årsstämma måhända?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback