2013-06-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag antar att du menade sin(2x)/cos(2x) i första raden och 2tan(x)/(1-tan²(x)) i sista (parenteser!!!).

Ja, när tan dyker upp så brukar första steget oftast vara att skriva om det till sin/cos. Och när du vill tillbaka till tan så leta efter sätt att få fram sin/cos. Utöver det är det lite som du säger, det gäller mest att vänja sig vid de formler man har. För övrigt är X och x inte samma symbol; håll dig till en av dem, förslagsvis x.

Tack för alla noteringar! Lärde känna enhetscirkeln och relaterade formler för några dagar sedan så min kunskap är så ytligt att jag inte spontant känner när det blir fel. Vad gäller X resp x som symbol var det resultatet av ett skrivfel. Hade ingen aning om att de betyder olika saker. Nu blev jag nyfiken. När används X resp x?
Citera
2013-06-18, 18:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Tack för alla noteringar! Lärde känna enhetscirkeln och relaterade formler för några dagar sedan så min kunskap är så ytligt att jag inte spontant känner när det blir fel. Vad gäller X resp x som symbol var det resultatet av ett skrivfel. Hade ingen aning om att de betyder olika saker. Nu blev jag nyfiken. När används X resp x?
X används nästan aldrig i algebra, där används i princip bara x. I sannolikhetslära kan det beteckna en slumpvariabel (där x betecknar en observation av X), och i topologi kan det beteckna ett metriskt rum. I regel används stora bokstäver för mängder och små för objekt, såsom variabler.
Citera
2013-06-18, 20:08
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
U,V delgrupper till G, G/U = {U,...,g_e U}, V verkar på G/U, U_i = g_i U g_i^{-1}.

Påstående: Antalet V-banor av storlek j är lika med N_j/j, där N_j är antalet i \in [e] sådana att [V : V \cap U_i ] = j.

Bevis: Associera till varje i indexet v(i) := [ V : V \cap U_i ] så att v(i) är storleken på V-banan \omega_i av g_i U. Låt M_j vara preimage av ett givet j \in [e] under v så att mängden { g_i U}_{i \in M_j} är unionen av V-banorna av storlek j i G/U. Sätter vi N_j = |M_j| så följer resultatet.

Jag förstår inte det där med mängden {g_i U}_{i \in M_j}. Varför är dessa g_i U nödvändigtvis av storlek j bara för att v(i)=j? Vidare, vi kan sätta |M_j| = N_j, ja, men då borde väl det önskade resultatet vara N_j istället N_j/j? Varifrån kommer j:et ens, vi måste ju ha N_j = j*nånting?

Plz answer.

Bump.
Citera
2013-06-18, 20:37
Medlem
Citat:
U,V delgrupper till G, G/U = {U,...,g_e U}, V verkar på G/U, U_i = g_i U g_i^{-1}.

Påstående: Antalet V-banor av storlek j är lika med N_j/j, där N_j är antalet i \in [e] sådana att [V : V \cap U_i ] = j.

Bevis: Associera till varje i indexet v(i) := [ V : V \cap U_i ] så att v(i) är storleken på V-banan \omega_i av g_i U. Låt M_j vara preimage av ett givet j \in [e] under v så att mängden { g_i U}_{i \in M_j} är unionen av V-banorna av storlek j i G/U. Sätter vi N_j = |M_j| så följer resultatet.

Jag förstår inte det där med mängden {g_i U}_{i \in M_j}. Varför är dessa g_i U nödvändigtvis av storlek j bara för att v(i)=j?

V \cap U_i är stabilisatorn för g_i U, och alltså följer av orbit-stabilizer theorem (vad nu den heter på svenska) att banorna för dessa g_i U har storlek j. Och vice versa, att om g_i U ingår i en bana av storlek j så måste i vara i M_j.

Citat:
Vidare, vi kan sätta |M_j| = N_j, ja, men då borde väl det önskade resultatet vara N_j istället N_j/j? Varifrån kommer j:et ens, vi måste ju ha N_j = j*nånting?

N_j är totala antalet sidoklasser i G/U som tillhör en bana av storlek j. Eftersom varje sådan bana alltså innehåller j sådana sidoklasser, så är förstås antalet banor av storlek j lika med N_j / j.
Citera
2013-06-18, 21:25
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer

Där man bestämmer det. Det finns generella grejer att X används oftare för vissa saker och x för andra, men man bestämmer själv. Precis som arean för en cirkel oftast skrivs A = pi*r^2, men finns inget som hindrar en från att skriva till exempel S = a*b^2 och säga att arean är S, a är det vi normalt kallar pi och b är radie.

Det viktiga är att skilja på benämningarna, i vissa fall kan man ha att både X och x används i en uträkning och då är det viktigt att skilja på det.
Citera
2013-06-19, 11:42
Medlem
Låt A vara den räta vinkeln i en triangel och bevisa med hjälp av cosinussatsen a^2=b^2+c^2-2bccosA

a) Pythagoras sats
b) omvändningen till Pythagoras sats
Citera
2013-06-19, 12:06
Medlem
adequates avatar
Antaget:
N >= 2
1/N <= µ <= 1
c1 > 0
b1 > 0
Givet:
N*b2*c1/b1 - c2 > 0
µ > c1/b1
Implicerar detta att
N*b2*µ - c2 > N*b2*c1/b1 - c2 > 0
eller behövs ännu något mer antagande?

Edit: Okej, det gör det visst inte, sade Mathematica. Varför är då följande olösbart om inte därför:
N*b2*c1 - b1*c2 > 0 > c1 - b1*µ >= 2(N*b2*µ-c2)
med samma antaganden som ovan, plus följande antaganden:
b1 >= -2*N*b2
c1 >= -2*c2
För kör jag reduce i Mathematica på det så får jag svaret False. Så det lär ju vara olösbart, men varför?

Edit2: Oh, okej. Mathematica indikerar att det är dessa två sistnämnda antaganden som är de kritiska; utan dem ger Reduce inte svaret False. Hm.

Edit3: Jahaja, det kritiska är de två samt att b1 och c1 är positiva. Dvs det kritiska är att de två funktionerna
B(N*x) = b2*(N*x)^2 + b1*N*x
C(x) = c2*x^2 + c1*x
är ökande. Kommer säkert kunna lista ut det själv nu, men lite hjälp på traven vore trevligt.
Senast redigerad av adequate 2013-06-19 kl. 12:37.
Citera
2013-06-19, 12:19
Medlem
knyttnytts avatar
Citat:
Antaget:
N >= 2
1/N <= µ <= 1
c1 > 0
b1 > 0
Givet:
N*b2*c1/b1 - c2 > 0
µ > c1/b1
Implicerar detta att

N*b2*µ - c2 > N*b2*c1/b1 - c2
<=> b2*µ > b2*c1/b1

Om b2 > 0 stämmer uppenbarligen detta eftersom vi då kan dividera bort b2 och få µ > c1/b1. Om b2 <= 0 stämmer det dock inte. Du behöver alltså också antagandet att b2 > 0. Det antagandet kan du också baka in i c2, t.ex. genom att kräva att c2 >= 0, men det är ett mer begränsande antagande.
Senast redigerad av knyttnytt 2013-06-19 kl. 12:22.
Citera
2013-06-19, 12:22
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knyttnytt
N*b2*µ - c2 > N*b2*c1/b1 - c2
<=> b2*µ > b2*c1/b1

Om b2 > 0 stämmer uppenbarligen detta eftersom vi då kan dividera bort b2 och få µ > c1/b1. Om b2 <= 0 stämmer det dock inte. Du behöver alltså också antagandet att b2 > 0. Det antagandet kan du också baka in i c2, t.ex. genom att kräva att c2 >= 0, men det är ett mer begränsande antagande.
Tack för svar. Jo, märkte det och det är antaganden jag inte får göra. Kolla min edit är du snäll.
Citera
2013-06-19, 12:38
Medlem
knyttnytts avatar
Citat:
Antaget:
N >= 2
1/N <= µ <= 1
c1 > 0
b1 > 0
Givet:
N*b2*c1/b1 - c2 > 0
µ > c1/b1
Implicerar detta att

Edit: Okej, det gör det visst inte, sade Mathematica. Varför är då följande olösbart om inte därför:
N*b2*c1 - b1*c2 > 0 > c1 - b1*µ >= 2(N*b2*µ-c2)
med samma antaganden som ovan, plus följande antaganden:
b1 >= -2*N*b2
c1 >= -2*c2
För kör jag reduce i Mathematica på det så får jag svaret False. Så det lär ju vara olösbart, men varför?

Edit2: Oh, okej. Mathematica indikerar att det är dessa två sistnämnda antaganden som är de kritiska; utan dem ger Reduce inte svaret False. Hm.

Märk först att N*b2*c1 - b1*c2 > 0 => c2 < N*b2*c1/b1 < N*b2*µ (eftersom 0 > c1 - b1*µ => µ > c1/b1). Men 0 > c1 - b1*µ >= 2(N*b2*µ-c2) => N*b2*µ-c2 < 0 => c2 > N*b2*µ, vilket krockar med föregående olikhet.
Citera
2013-06-19, 12:44
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knyttnytt
Märk först att N*b2*c1 - b1*c2 > 0 => c2 < N*b2*c1/b1 < N*b2*µ (eftersom 0 > c1 - b1*µ => µ > c1/b1). Men 0 > c1 - b1*µ >= 2(N*b2*µ-c2) => N*b2*µ-c2 < 0 => c2 > N*b2*µ, vilket krockar med föregående olikhet.
Tack som fan! Verkligen tusen tack!
Citera
2013-06-19, 12:51
Medlem
knyttnytts avatar
Citat:
Tack som fan! Verkligen tusen tack!

Any time
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera