Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2013-05-27, 19:44
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Om man tränar 3ggr i veckan (tre-split) och joggar/annan typ av cardio 2ggr i veckan, vad tror du man ligger på för aktivitetsnivå då?

Ursäkta för dum fråga.

Utan att veta hur din vardag i övrigt ser ut, så kan jag inte svara på den frågan.
Citera
2013-05-28, 22:20
Medlem
HeyBePositives avatar
Är vete samma sak som ris? Förstår inte vad vete är för något. Ge tips på mat som är vete tack.
Citera
2013-05-28, 22:57
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Är vete samma sak som ris? Förstår inte vad vete är för något. Ge tips på mat som är vete tack.

Baguette (Vetemjöl).

Eller menar du möjligtvis matvete?
Citera
2013-05-28, 23:04
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Baguette (Vetemjöl).

Eller menar du möjligtvis matvete?

Hahah

Vet inte vad jag menar. ''Wheat'' är ordet jag fick höra. Men ris då, är det ett matvete?
Citera
2013-05-29, 00:11
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Hahah

Vet inte vad jag menar. ''Wheat'' är ordet jag fick höra. Men ris då, är det ett matvete?

Wheat är vete.

Ris är inte matvete. Ris är, ris. Det rör sig om två olika spannmål. Matvete är vete precis som vetemjöl, men som har processats annorlunda. Matvete är hela vetekorn, mer eller mindre, som kokas och äts som ex. ris eller pasta.

Matvete är förresten ett gott, näringsrikt alternativ till ex. ris. Jag kan rekommendera det.
Senast redigerad av Bigorexia 2013-05-29 kl. 00:14.
Citera
2013-05-29, 21:56
Medlem
Vad tycker ni om detta! Rätt avancerat.
170 cm lång, väger 74,5 kg. Vägde 79 kg i slutet av maj men var sjuk och gick sedan ner lite för fort. Har i dagsläget ca 11 % kroppsfett.

Kör på en långssam deff (-200 kcal)med absolut fokus på fettförbränning. Hamnar gärna på kaloriebalans vissa dagar och trots att jag äter mycket så går jag ner i vikt, Har en väldigt aktiv livsstil/rör mig mycket på jobbet.
Tränar mycket kondis/fittness/crossfit träning. Satsar på lean kroppstyp...

Understruken text betyder att jag gärna vill ha åsikter men kom med synpunkter på annat om ni har nån.

05:30 2 ägg, 2 äggvitor, 50 g kycklingfile, 50 g kokt råris eller 2 knäckebröd med kalkon, fryst broccolimix

08:30 250 g kvarg, 1 banan, halv dl havregryn med lite mjölk.

12:00 varierat lunch: Oftast kyckling.
ALT 1: 180 g kycklingbröst med mindre mängd fullkornspasta eller 2 dl kokt råris eller bulgur/cous cous
ALT 2: 170 g skett pannbiff med kokt potatis (typ 5 mindre)
Alt 3: Köttfärssås med aubergine i + fullkornspasta.

15:00 Shake; 15g whey+8 g kasein+ omega3 pulver ??

16:30 Pre work out: 6 g BCAA

18:00 Post work out 15 g whey+ 3 g BCAA (10 g malto)

19:30 Middag: samma typ som vid lunch. Oftast kyckling med potatis men även lite vitt ris.

21:00 150 g keso/ burk tonfisk+2 knäckebröd eller inget alls om jag käkat middag sent.

23:00 250 g kvarg+ lite mandlar för att fylla ut kcalbehovet vid behov.

Borde jag äta en sallad och en portion frysta grönsaker per dag? Nackdel?
Jag satsar på fullkorn när det gäller kolhydrater men kan jag äta lite vitt ris till middag efter träning?
Citera
2013-05-30, 18:29
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barenaren
Vad tycker ni om detta! Rätt avancerat.
170 cm lång, väger 74,5 kg. Vägde 79 kg i slutet av maj men var sjuk och gick sedan ner lite för fort. Har i dagsläget ca 11 % kroppsfett.

Kör på en långssam deff (-200 kcal)med absolut fokus på fettförbränning. Hamnar gärna på kaloriebalans vissa dagar och trots att jag äter mycket så går jag ner i vikt, Har en väldigt aktiv livsstil/rör mig mycket på jobbet.
Tränar mycket kondis/fittness/crossfit träning. Satsar på lean kroppstyp...

Understruken text betyder att jag gärna vill ha åsikter men kom med synpunkter på annat om ni har nån.

05:30 2 ägg, 2 äggvitor, 50 g kycklingfile, 50 g kokt råris eller 2 knäckebröd med kalkon, fryst broccolimix

08:30 250 g kvarg, 1 banan, halv dl havregryn med lite mjölk.

12:00 varierat lunch: Oftast kyckling.
ALT 1: 180 g kycklingbröst med mindre mängd fullkornspasta eller 2 dl kokt råris eller bulgur/cous cous
ALT 2: 170 g skett pannbiff med kokt potatis (typ 5 mindre)
Alt 3: Köttfärssås med aubergine i + fullkornspasta.

15:00 Shake; 15g whey+8 g kasein+ omega3 pulver ??

16:30 Pre work out: 6 g BCAA

18:00 Post work out 15 g whey+ 3 g BCAA (10 g malto)

19:30 Middag: samma typ som vid lunch. Oftast kyckling med potatis men även lite vitt ris.

21:00 150 g keso/ burk tonfisk+2 knäckebröd eller inget alls om jag käkat middag sent.

23:00 250 g kvarg+ lite mandlar för att fylla ut kcalbehovet vid behov.

Borde jag äta en sallad och en portion frysta grönsaker per dag? Nackdel?
Jag satsar på fullkorn när det gäller kolhydrater men kan jag äta lite vitt ris till middag efter träning?

Två frågor kommer upp i mitt huvud direkt.
1. Varför så rädd för fett i maten?
2. Varför äter du så ofta?
Citera
2013-05-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Två frågor kommer upp i mitt huvud direkt.
1. Varför så rädd för fett i maten?
2. Varför äter du så ofta?

Svar 1:

Fram till två veckor sedan fick jag i mig mellan 70 till 90 gram fett om dagen. Detta har jag räknat på under olika perioder av min träning och det brukar ligga där. Äter några få nötter och ingen ost då jag vill få mindre acne.
Brukar sällan äta såser då jag har svårt att uppskatta kalorierna där och inte har tid att laga dem.

Jag tar två matskedar omega 3 om dagen. Får fett från kött, äggula, stekfett, olivolja, lite mjölk, spad från tillagning av kyckling, fett från blandfärs biffar.

Svar 2:
Jag har tid helt enkelt.

Optimera fettförbränningen, stabil insulinkurva. Regelbundet proteinintag.

Kan jag säkerställa samma deff-resultat om jag äter lite mindre de två sista måltiderna och större under dagen? Hade underlättat min vardag under sommaren.
Jag vet inte hur mycket kalorier jag borde ligga på vid varje måltid men satsar på max 600 och äter hellre kolhydraterna utspridda för att undvika en skiftande blodsockerkurva.

Jag vill som sagt ligga på deff och på kaloriebalans de dagar jag tycker att det gått ner för fort. Då vill jag kunna bränna bort det sista underhudsfettet men bibehålla vikten.
Volymsträningen har fått lida då jag inte bygger armar eller axlar men ändå tränar samtliga muskelgrupper men med syfte för uthållighet. Bröst och mage tränar i intervallet 6-12 reps mestadels.

Osäkerhet över mina slutresultat gör att jag inte kan ha klar kunskap om deffen. Jag förlorade medvetet muskelmassa från benen och bibehåller primärt ryggmuskulaturen. Hade jag tränat alla muskelgrupper lika mycket och för volym hade deffen sett ut på ett annat sätt.
Citera
2013-05-31, 15:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barenaren
Svar 1:

Fram till två veckor sedan fick jag i mig mellan 70 till 90 gram fett om dagen. Detta har jag räknat på under olika perioder av min träning och det brukar ligga där. Äter några få nötter och ingen ost då jag vill få mindre acne.
Brukar sällan äta såser då jag har svårt att uppskatta kalorierna där och inte har tid att laga dem.

Jag tar två matskedar omega 3 om dagen. Får fett från kött, äggula, stekfett, olivolja, lite mjölk, spad från tillagning av kyckling, fett från blandfärs biffar.

Svar 2:
Jag har tid helt enkelt.

Optimera fettförbränningen, stabil insulinkurva. Regelbundet proteinintag.

Kan jag säkerställa samma deff-resultat om jag äter lite mindre de två sista måltiderna och större under dagen? Hade underlättat min vardag under sommaren.
Jag vet inte hur mycket kalorier jag borde ligga på vid varje måltid men satsar på max 600 och äter hellre kolhydraterna utspridda för att undvika en skiftande blodsockerkurva.

Jag vill som sagt ligga på deff och på kaloriebalans de dagar jag tycker att det gått ner för fort. Då vill jag kunna bränna bort det sista underhudsfettet men bibehålla vikten.
Volymsträningen har fått lida då jag inte bygger armar eller axlar men ändå tränar samtliga muskelgrupper men med syfte för uthållighet. Bröst och mage tränar i intervallet 6-12 reps mestadels.

Osäkerhet över mina slutresultat gör att jag inte kan ha klar kunskap om deffen. Jag förlorade medvetet muskelmassa från benen och bibehåller primärt ryggmuskulaturen. Hade jag tränat alla muskelgrupper lika mycket och för volym hade deffen sett ut på ett annat sätt.

Du får inte glömma att fett är essentiellt och du borde sikta på minst 50g högkvalitativt fett, tycker jag.

Du optimerar varken fettförbränningen eller resultatet bara för att du äter oftare.
Ja, de går lika bra att äta 2ggr/dag, så länge du är noga med näringen kring träningen.
En skiftande blodsockerkurva är inte du behöver oroa dig över. Den går inte lika en berg- o dalbana, vilket många tror.
Citera
2013-06-03, 16:46
Medlem
K.R.I.T.s avatar
Ska börja köra på ett nytt kostschema nästa vecka. Kommer att äta en måltid extra, så jag skulle gärna vilja veta hur ni hade lagt det. Första eller andra alternativet

Frukost - Proteindrink
Lunch som jag tar med mig och äter i skolan innan träning
Proteindrink efter träning
Havregrynsgröt
Middag

Eller

Havregrynsgröt
Middag
Proteindrink
Citera
2013-06-03, 17:02
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.R.I.T.
Ska börja köra på ett nytt kostschema nästa vecka. Kommer att äta en måltid extra, så jag skulle gärna vilja veta hur ni hade lagt det. Första eller andra alternativet

Frukost - Proteindrink
Havregrynsgröt
Middag

Eller

Havregrynsgröt
Middag
Proteindrink

Smaksak. Vilket alternativ skulle du trivas mest med? Kör på det.
Citera
2013-06-03, 19:28
Medlem
K.R.I.T.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Smaksak. Vilket alternativ skulle du trivas mest med? Kör på det.
Äter utan att tänka på i vilken ordning jag äter maten då. Dagar jag bara har en lektion t.ex. så kan det vara bättre att inte vara så mätt när man ska äta lunchen. Eventuella dagar jag inte har skola och lördagar så kan jag börja med att äta havregrynsgröt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in