Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2013-04-07, 13:32
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gath
vad är det som innehåller E250? och vad tycker du är ett bra alternativ i mitt fall?

Bacon och leverpastej. Baconen kan du byta ut mot någon annan typ av kött och leverpastejen mot t.ex. ost.
Citera
2013-04-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Några tankar:
  1. Byt ut tomaterna mot t.ex. morötter.
  2. Fortsätt du äta fetaosten.
  3. Din frukost innehåller alltid, oavsett vilket alternativ du väljer, det cancerframkallande ämnet E250. Så detta hade jag gjort något åt.
Annars kan du köra så tycker jag.

Vad är det som gör tomaterna onyttigt - och morötter nyttiga?
Leverpastej är heller inte bra i för stora mängder då det är mycket A-vitamin i.
Citera
2013-04-07, 20:04
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Vad är det som gör tomaterna onyttigt - och morötter nyttiga?
Leverpastej är heller inte bra i för stora mängder då det är mycket A-vitamin i.

Det handlar inte om "onyttig" och "nyttigt". Morötter innehåller helt enkelt mycket mer vi behöver än tomater, som inte är mycket mer än färgat vatten.
Citera
2013-04-09, 00:25
Ni som försöker träna för att gå ner i vikt eller hålla er slimmade, hur ser eran kost ut på dagarna? Försöker själv gå ner i vikt men är kass på mat
Citera
2013-04-09, 09:15
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Ni som försöker träna för att gå ner i vikt eller hålla er slimmade, hur ser eran kost ut på dagarna? Försöker själv gå ner i vikt men är kass på mat

Rekommenderar: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Citera
2013-04-11, 22:46
Medlem
GSE_s avatar
Vet inte om detta är rätt tråde men jag chansar!

Nu är det så att jag börjat träna lite och ska komma i form, jag är inte tjock eller fet just nu men har en mindre "kagge" jag ska jobba bort också. Det långsiktiga målet är ju att träna för att bli fit, men kanske inte bodybuilder fit. Jag vill kunna käka en chokladkaka eller nåt på en lördag med lilltjejen så att säga, men kunna se bra ut och ha ialla fall nån sorts muskler.

OM det är relevant så tränar jag styrka (muskler) 3ggr i veckan och kondition 2ggr i veckan.

Det jag undrar över nu är just det här med maten. Jag har försökt ta mig igenom alla 100 miljoner saker som finns på nätet angående detta, men kanske det finns någon vänlig själ här som skulle vilja assistera lite. Så här kommer några frågor;

När är det bäst att äta kolhydratsrika mål, före eller efter träning? Eller både och? När är det snabba som gäller och när är det långsamma?

Har jag förstått det rätt om jag säger att man kan äta proteinrikt hela dagen? Man kan inte "får för mkt" så att säga?

Och tips på snacks eller godis som jag kan ta mig lite av nån gång i veckan utan att det påverkar negativt. Har hört att typ mörk choklad osv inte är så farligt t.ex.

Kanske nån kan länka till lite bra källor?

Sen undrar jag också om det finns några bra listor nånstans på dessa olika saker? T.ex lista på mat med mycket snabba kolhydrater och mat med mycket långsamma, mat med mycket protein och mat med bra fetter osv.

OM det är någon som orkar ta sig igenom och svara på allt detta så tack på förhand!
Citera
2013-04-12, 14:49
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Vet inte om detta är rätt tråde men jag chansar!

Nu är det så att jag börjat träna lite och ska komma i form, jag är inte tjock eller fet just nu men har en mindre "kagge" jag ska jobba bort också. Det långsiktiga målet är ju att träna för att bli fit, men kanske inte bodybuilder fit. Jag vill kunna käka en chokladkaka eller nåt på en lördag med lilltjejen så att säga, men kunna se bra ut och ha ialla fall nån sorts muskler.

OM det är relevant så tränar jag styrka (muskler) 3ggr i veckan och kondition 2ggr i veckan.

Det jag undrar över nu är just det här med maten. Jag har försökt ta mig igenom alla 100 miljoner saker som finns på nätet angående detta, men kanske det finns någon vänlig själ här som skulle vilja assistera lite. Så här kommer några frågor;

1. När är det bäst att äta kolhydratsrika mål, före eller efter träning? Eller både och? När är det snabba som gäller och när är det långsamma?

2. Har jag förstått det rätt om jag säger att man kan äta proteinrikt hela dagen? Man kan inte "får för mkt" så att säga?

3. Och tips på snacks eller godis som jag kan ta mig lite av nån gång i veckan utan att det påverkar negativt. Har hört att typ mörk choklad osv inte är så farligt t.ex.

4. Kanske nån kan länka till lite bra källor?

5. Sen undrar jag också om det finns några bra listor nånstans på dessa olika saker? T.ex lista på mat med mycket snabba kolhydrater och mat med mycket långsamma, mat med mycket protein och mat med bra fetter osv.

OM det är någon som orkar ta sig igenom och svara på allt detta så tack på förhand!
1. Det är inget du behöver bry dig om som glad amatör. Ät vad som passar dig, när de passar. Det är matintaget och uppdelningen av makronutrienterna sett över hela dagen som är viktigast.
2. Proteinrikt hela dagen kan vara till en fördel, ja.
3. Morötter/gurka med hemgjord dipp gillar många. Föreslår dock att du läser den här artikeln så får du nog en ökad förståelse om helheten.
4. Kolla länken i 3:an.
5. Inte mycket mer än livsmedeldatabaser där du kan göra dina egna val. T.ex. på http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=none &items=10&from=top&portion=100g&lang=sv
Citera
2013-04-12, 16:31
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
1. Det är inget du behöver bry dig om som glad amatör. Ät vad som passar dig, när de passar. Det är matintaget och uppdelningen av makronutrienterna sett över hela dagen som är viktigast.
2. Proteinrikt hela dagen kan vara till en fördel, ja.
3. Morötter/gurka med hemgjord dipp gillar många. Föreslår dock att du läser den här artikeln så får du nog en ökad förståelse om helheten.
4. Kolla länken i 3:an.
5. Inte mycket mer än livsmedeldatabaser där du kan göra dina egna val. T.ex. på http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=none &items=10&from=top&portion=100g&lang=sv

När du säger uppdelning av makronutrienterna menar du då lika delar protein, kolhydrater och bra fetter osv?

När du säger glad amatör, menar du att man kan gymma c.a 3ggr i veckan, utan att hardcore kolla exakt allt man stoppar i sig och då få en kropp som anses vara "vältränad". Tänker typ "Beach 20xx" även om jag hatar just det uttrycket. Alltså definerade muskler men inte Rocky kropp kanske.

Tack för länkarna också, precis sånt jag letat efter. Fanns otroligt mycket intressant i den första länken!

Tack också för svaren, vet själv att många frågor är rätt "dumma". Men man måste fråga för att lära sig ^^
Citera
2013-04-12, 16:45
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
1. När du säger uppdelning av makronutrienterna menar du då lika delar protein, kolhydrater och bra fetter osv?

2. När du säger glad amatör, menar du att man kan gymma c.a 3ggr i veckan, utan att hardcore kolla exakt allt man stoppar i sig och då få en kropp som anses vara "vältränad". Tänker typ "Beach 20xx" även om jag hatar just det uttrycket. Alltså definerade muskler men inte Rocky kropp kanske.

Tack för länkarna också, precis sånt jag letat efter. Fanns otroligt mycket intressant i den första länken!

Tack också för svaren, vet själv att många frågor är rätt "dumma". Men man måste fråga för att lära sig ^^

1. Inte lika mycket av varje men tillräckligt av varje, ja.
2. Vad jag menar är att du inte behöver tänkte på exakt allt du stoppar i dig för att bli vältränad. Ät som de passar och tillräcklig mängd av det som behövs så kommer du långt.
Citera
2013-04-12, 18:03
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
1. Inte lika mycket av varje men tillräckligt av varje, ja.
2. Vad jag menar är att du inte behöver tänkte på exakt allt du stoppar i dig för att bli vältränad. Ät som de passar och tillräcklig mängd av det som behövs så kommer du långt.

Så förenklat, käkar jag bara normala nyttiga saker som fullkornspasta, ris och potatis med broccoli, bönor och spenat med nåt kött som inte är fett, typ kycklingbröst eller rostbiff osv så är det good to go.

Tack!
Citera
2013-04-12, 18:07
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Så förenklat, käkar jag bara normala nyttiga saker som fullkornspasta, ris och potatis med broccoli, bönor och spenat med nåt kött som inte är fett, typ kycklingbröst eller rostbiff osv så är det good to go.

Tack!

Nej, nu misstolkar du mig. Du måste äta fett också. Fett är essentiellt och måste tillföras via kosten. Sen behöver inte fullkornspasta/ris vara bättre än vanligt vitt ris eller. Läs följande: http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/
Citera
2013-04-13, 13:36
Medlem
Fooulzs avatar
Tjena!

Nu har tiden kommit och jag har bestämt mig för att börja deffa. Men problemet är att jag inte har någon kunskap när det kommer till att deffa, t ex. kosten, sets/reps, vilka kosttillskott som rekommenderas osv.

Lite info om mig:

- För nuläget väger jag 90kg
- 196 cm lång
- Tränar 4 gånger i veckan (kommer även börja med promenader nu under deffen)

Skulle någon kanske kunna slänga ihop ett schysst kostschema till mig och kanske även lite tips på kosttillskott som hjälper att förbränna bort överhudsfettet och ge en schysst form till sommaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in