Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2014-10-31, 16:29
Medlem
Hur ser min kost ut?

Hej,
Har inte tränat på ungefär 8år vilket har resulterat i att jag är 185cm och väger ca 96kg som är en liten kula på magen.

Har redan börjat motionera ca 1mil om dagen på vardagarna och längre på helgerna.
Ska börja träna i slutet på november.

Borstat av köksvågen nu och hade tänkt mig följande diet, tänk på att mitt arbeta fram till slutet på november innebär stilla sittande vid en dator därav det låga energiintaget.

Frukost:
40g havregryn, tillagar till havregrynsgröt med mjölk och äppelmos. ca 10g protein

Lunch:
200g kycklingfilé med sallad ( blandat med bla. brocoli). ca 50g protein

Middag:
Varierande husmanskost, kan inte göra precis vad som helst har ungar så denna post blir varierande m.m.

Kvällsmat:
4st kokta ägg, Mycket protein ca 40g.

Detta borde täcka mitt proteinintag iaf, och genom att skära bort mycket av kolhydraterna så borde jag gå ner i vikt igen tillsammans med motionen, och kan säga att tidigare så var den inte sådär bra mat utom mycket mackor med ost m.m blandat med godis, chips, pizza osv.

Vad tror ni?

Edit:
Sen har jag förmånen att äta centralstimulerande medicin helt lagligt så det i sig ger säkerligen en liten skjuts om jag tar det på morgonen innan morgonpromenaden
Senast redigerad av ifone 2014-10-31 kl. 16:32.
Citera
2014-10-31, 16:38
Medlem
Robert-Oppenheimers avatar
Det allra mest intressanta när man vill gå ner i vikt är egentligen kaloriinnehållet i maten man får i sig under dagen, gentemot vad du gör av med. Ligger du då på ett underskott går du ner i vikt vad du än äter

Jag tycker det ser bra ut annars det du skrivit, man brukar försöka landa kring en iallafall 2g protein per kroppskilo. Kör hårt!
Citera
2014-10-31, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Oppenheimer
Det allra mest intressanta när man vill gå ner i vikt är egentligen kaloriinnehållet i maten man får i sig under dagen, gentemot vad du gör av med. Ligger du då på ett underskott går du ner i vikt vad du än äter

Jag tycker det ser bra ut annars det du skrivit, man brukar försöka landa kring en iallafall 2g protein per kroppskilo. Kör hårt!

Antar att mitt kaloriintag ligger lågt som att jag har tagit bort allt "götta" och drag in på vit-bröds-mackor och rör mig betydligt mer än tidigare.
Ersatt lunchen med sallad istället för något med mycket kolhydrater.

Sedan har vi kvällsmaten med där jag "skär bort" kolhydraterna nästan helt.

Middagen blir som den blir, men håller mig ändå inom rim och reson, dvs inte vräka i mig husmanskosten utom håller mig till "normal" tallrik vilket borde täcka upp resterande av det som fattas inom protein.
Citera
2014-10-31, 16:47
Medlem
Robert-Oppenheimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ifone
Antar att mitt kaloriintag ligger lågt som att jag har tagit bort allt "götta" och drag in på vit-bröds-mackor och rör mig betydligt mer än tidigare.
Ersatt lunchen med sallad istället för något med mycket kolhydrater.

Sedan har vi kvällsmaten med där jag "skär bort" kolhydraterna nästan helt.

Middagen blir som den blir, men håller mig ändå inom rim och reson, dvs inte vräka i mig husmanskosten utom håller mig till "normal" tallrik vilket borde täcka upp resterande av det som fattas inom protein.

Jag tror definitivt att du ligger på rätt sida "kalorigränsen".
Kosten ser bra ut och med motionen du nämner så förbränner du även en hel del där. Sen ska vi inte glömma att du är en till kroppen stor man också.
Citera
2014-10-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Oppenheimer
Jag tror definitivt att du ligger på rätt sida "kalorigränsen".
Kosten ser bra ut och med motionen du nämner så förbränner du även en hel del där. Sen ska vi inte glömma att du är en till kroppen stor man också.

Jo, är tämligen lång och bredaxlad inte fet, har haft den turen och den turen hade jag när jag låg på topp när jag tränade som mest med.

84kg med 14% BF, rippad va tider det.

Kommer säkerligen ikapp igen, men just nu känns det som långt borta.
Citera
2014-10-31, 17:16
Medlem
Citat:
Jo, är tämligen lång och bredaxlad inte fet, har haft den turen och den turen hade jag när jag låg på topp när jag tränade som mest med.

Jag tycker det ser bra ut men du borde räkna kalorier åtminstone en gång så att du vet på ett hum vad det innehåller, så att du inte blir besviken om du tappar mindre än du trott eftersom det visat sig diffa från vad du trodde
Citera
2014-10-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Jag tycker det ser bra ut men du borde räkna kalorier åtminstone en gång så att du vet på ett hum vad det innehåller, så att du inte blir besviken om du tappar mindre än du trott eftersom det visat sig diffa från vad du trodde

frukost: 250kcal

lunch 240kcal för kycklingen och salladen vet inte exakt vad den kan ligga på med kanske 150kcal?
Brocoli, tomat, gurka, ärtor och majs.

middag, ingen aning omkring 500kcal - 600kcal kanske

kvällsmat: 4st ägg ingen aning faktist men säg att ett ägg väger omkring 65gram (89,05kcal) vilket skulle bli totalt 356,2kcal.

Utgick på att 137kcal per 100g ägg som enligt livsmedelsverket.

Så totalt får jag i mig omkring 1486kcal per dag, kommer säkerligen öka sen när man gått ner ett par kilo då lär man öka kcal intaget, men som sagt jag sitter still 8h per dag vid en dator och jobbar.
Så det är ju inte så att min kropp förbrukar energi, och jag är faktist inte hungrig heller utom är både piggare och mer alert med denna kost än den jag åt tidigare.

Sålänge inte kroppen går in i svält så är det lugnt antar jag, vilket den inte gör om jag inte är hungrig.
Senast redigerad av ifone 2014-10-31 kl. 17:55.
Citera
2014-10-31, 17:47
Medlem
Citat:

Så du har gått upp 12kg på 8 år? Det är ju en fruktansvärt långsam viktökning. Det motsvarar ju ungefär en chips påse för mycket i månaden. Kommer nog gå ganska fort för dig ifall du fortsätter som du gör nu.
Citera
2014-10-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Så du har gått upp 12kg på 8 år? Det är ju en fruktansvärt långsam viktökning. Det motsvarar ju ungefär en chips påse för mycket i månaden. Kommer nog gå ganska fort för dig ifall du fortsätter som du gör nu.

Ja precis, har en bra ämnesomsättning faktist men du får även tänka att jag har minskat i muskelmassa vilket i sin tur har resulterat i att fettmängden har ökat i mer än endast 12kg.

Sen som sagt så äter jag centralstimulerande medicin vilket skjuter till lite i omsättningen.

Dricker inte alkohol, brukar inte tobak, äter knappt "götta" utom min svaghet har varit mat.
Citera
2014-10-31, 18:49
Medlem
inSanitYys avatar
Hej!

Lite snabbt räknat så hamnar du på runt 800Kcal på Frukost, lunch , kvällsmat, sen är det svårt att beräkna din middag men ca 500-800 kanske?

Jag tycker du ska lägga dig runt 2000-2400 kcal om dagen och höja ditt proteinintag .
Mycket protein höjer din termogena effefkt= Win .

Varför jag tycker du ska höja ditt intag av kcal är för att du ska ha något att spela på, kör din mil om dagen och sätt ett mål varje månad . Månad 1 ska jag gå ner 5 kg , du går ner 5 kg efter det så sänker du ditt kcal intag med 100-200 så att din förbränning är igång hela tiden .
1400 kcal tycker jag är alldeles för lågt, lätt att hamna på en platå plus att rekommenderat intag för en kvinna är ca 2225 kcal per dag. När jag själv "deffar" ligger jag på 3500 ner till 2400 kcal .
Senast redigerad av inSanitYy 2014-10-31 kl. 18:52.
Citera
2014-10-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inSanitYy
Hej!

Lite snabbt räknat så hamnar du på runt 800Kcal på Frukost, lunch , kvällsmat, sen är det svårt att beräkna din middag men ca 500-800 kanske?

Jag tycker du ska lägga dig runt 2000-2400 kcal om dagen och höja ditt proteinintag .
Mycket protein höjer din termogena effefkt= Win .

Varför jag tycker du ska höja ditt intag av kcal är för att du ska ha något att spela på, kör din mil om dagen och sätt ett mål varje månad . Månad 1 ska jag gå ner 5 kg , du går ner 5 kg efter det så sänker du ditt kcal intag med 100-200 så att din förbränning är igång hela tiden .
1400 kcal tycker jag är alldeles för lågt, lätt att hamna på en platå plus att rekommenderat intag för en kvinna är ca 2225 kcal per dag. När jag själv "deffar" ligger jag på 3500 ner till 2400 kcal .

Förstår hur du tänker, men mitt proteinintag per dag är helt OK med tanke på att jag knappt gör av med energi när jag jobbar.
Och jag är inte hungrig heller så kroppen bör inte hamna i svältläge.

När jag tränar i slutat på November så kommer jag öka intaget.

Således så tänkte jag pusha tills sista November sen gå upp till ca 2500kcal per dag och ligga där tills jag kommer i "form".

När jag bulkade förut när man var rippad så låg man på omkring 4000 kcal per dag, jävla vad man fick kämpa för att få i sig.
Citera
2014-10-31, 20:28
Medlem
inSanitYys avatar
Citat:
Förstår hur du tänker, men mitt proteinintag per dag är helt OK med tanke på att jag knappt gör av med energi när jag jobbar.
Och jag är inte hungrig heller så kroppen bör inte hamna i svältläge.

När jag tränar i slutat på November så kommer jag öka intaget.

Således så tänkte jag pusha tills sista November sen gå upp till ca 2500kcal per dag och ligga där tills jag kommer i "form".

När jag bulkade förut när man var rippad så låg man på omkring 4000 kcal per dag, jävla vad man fick kämpa för att få i sig.

Enligt min åsikt så är ditt proteinintag för lågt , då jag jag förespråkar högt intag av protein. Men som du säger att du kommer ökat ditt intag , det tror jag kommer chocka din kropp , ( - WTF mer kcal när kroppen redan är i svältläge . JOBBA!) Dvs att din kropp chockas av kcal ökandet, därav ökad förbränning.

Hehe tänkt då att deffa på 3500 kcal .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in