Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2016-09-06, 18:29
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Lite dum fråga kanske men kollar på ett näringsinnehåll där det står att det är 7,0 g fett, varav mättat fett är 1,0 g.

Menar man då att det är 6 g omättat fett och 1 g mättat fett (vilket känns som logiskt). Eller är det 7 g omättat fett och 1 g mättat fett?

Det första.
Citera
2016-09-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag lagar väldigt olika maträtter så kör nog på det mesta.
Ah ok, tänkte om du hade någon favoriträtt (enkel) som du brukar göra ofta.
Citera
2016-09-10, 20:46
Medlem
Alltså protein, hur viktigt är det egentligen? Jag är en fet sliten småbarnsmamma med 10 kg övervikt, har nu tagit mig i kragen och slutat med godis/kakor/läsk o dyl skräp. Försöker hålla nere på kolhydrater pga håller mig mättare på fett o protein. Siktar på 1600 kcal/dag med ambitionen att gå ner i vikt. Tränar väldigt lite.

Måååååste jag kämpa i mig protein? Jag gillar ingen mat med protein förutom kyckling och delvis ägg.

1) Hur mycket protein är absolut minimum som jag bara måste ha i mig för att må bra?

2) Vad är den ideala mängden jag bör äta?

Jag har köpt proteinpulver nu men det är ju sååå äckligt,, så det är pest eller kolera att tvinga i mig det eller kött.

Tack på förhand!
Citera
2016-09-10, 21:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliwan
Alltså protein, hur viktigt är det egentligen? Jag är en fet sliten småbarnsmamma med 10 kg övervikt, har nu tagit mig i kragen och slutat med godis/kakor/läsk o dyl skräp. Försöker hålla nere på kolhydrater pga håller mig mättare på fett o protein. Siktar på 1600 kcal/dag med ambitionen att gå ner i vikt. Tränar väldigt lite.

Måååååste jag kämpa i mig protein? Jag gillar ingen mat med protein förutom kyckling och delvis ägg.

1) Hur mycket protein är absolut minimum som jag bara måste ha i mig för att må bra?

Jag har köpt proteinpulver nu men det är ju sååå äckligt,, så det är pest eller kolera att tvinga i mig det eller kött.

Tack på förhand!

Protein är livsnödvändigt, så ganska viktigt. Dock behöver du inte tvinga i dig protein. Du får förmodligen i dig tillräckligt redan annars hade du vart död. Kyckling och ägg är bra proteinkällor. Proteinpulver är endast till för att komplettera övriga kosten. T.ex om du har svårt att komma upp i proteinbehovet så kan proteinpulver hjälpa men du ska absolut inte tvinga i dig det. Minst 1 gram/kg kroppsvikt är väl bra att sikta på.

Så för att summera, tvinga inte i dig för du får nog i dig tillräckligt för att hålla dig vid liv och må bra. Förmodligen skulle du må sämre av att stressa över det än proteinintaget i sig.
Citera
2016-09-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Protein är livsnödvändigt, så ganska viktigt. Dock behöver du inte tvinga i dig protein. Du får förmodligen i dig tillräckligt redan annars hade du vart död. Kyckling och ägg är bra proteinkällor. Proteinpulver är endast till för att komplettera övriga kosten. T.ex om du har svårt att komma upp i proteinbehovet så kan proteinpulver hjälpa men du ska absolut inte tvinga i dig det. Minst 1 gram/kg kroppsvikt är väl bra att sikta på.

Så för att summera, tvinga inte i dig för du får nog i dig tillräckligt för att hålla dig vid liv och må bra. Förmodligen skulle du må sämre av att stressa över det än proteinintaget i sig.

Tack! Hehe ja har ju överlevt som tur väl är! Men kanske kan jag må ännu bttre (piggare?) om jag åt mer. Jag ligger på typ 20-30 gram nu.. :-( Väger dock inte 20-30 kg.
Citera
2016-09-10, 21:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack! Hehe ja har ju överlevt som tur väl är! Men kanske kan jag må ännu bttre (piggare?) om jag åt mer. Jag ligger på typ 20-30 gram nu.. :-( Väger dock inte 20-30 kg.

Du borde ligga högre än så. Har du möjlighet att träna så försök göra det också. Styrketräning under diet minimerar förlusten av muskelmassa.
Senast redigerad av jpettersson1991 2016-09-10 kl. 21:33.
Citera
2016-09-10, 23:48
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:

Tack på förhand!
Nu tror jag att jag är ganska ensam om detta men det kaaanske gäller dig med, jag kan verkligen inte dricka proteintillskott som är sötade med aspartam och dylikt, tycker att det är vidrigt sött.

Jag dricker naturell som är osötad och det är inga problem för mig.
Citera
2016-09-24, 18:09
Medlem
-Lions avatar
Synpunkter på mitt kostschema?

Jag fyller 19 om tre månader, gymmar 4 gånger per vecka, är 184 cm och väger runt 72kg.
Är en fattig student, så försöker komma undan ganska billigt, protein pulver får jag gratis.

Jag ligger just nu på runt 2067 kcal, är detta ett underskott för mig?

Frukost:
100g keso
3 brödskivor med 3 kokta ägg
Totalt: 536 kalorier, 52g kolhydrater, 38,8g protein

Mellanmål:

Proteinshake med 2dl mjölk
Totalt: 239 kcal, 14,8g kolhydrater, 34g protein

Lunch:
100g keso
250g ris
Totalt: 352 kcal, 20,25g kolhydrater, 18,25g protein

Efter träning:
Proteinshake med vatten
Totalt: 159 kcal, 5g kolhydrater, 27g protein

Middag:
100g tonfisk
100g keso
250g ris
Totalt: 542 kcal, 63,56g kolhydrater, 43,25g protein

Kvällsmat:

Proteinshake med 2dl mjölk
Totalt: 239 kcal, 14,8g kolhydrater, 34g protein

Totalt: 2067 kcal, 170,35g kolhydrater, 195,3g protein

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av -Lion 2016-09-24 kl. 18:14.
Citera
2016-09-24, 19:54
Medlem
Ja, underskott kan man nog kalla det - men viktigare är vad du är ute efter?
Vad vill du uppnå? Både om du vill hålla deff eller om du du söker ökad volym bör du nog justera upplägget en del.
Citera
2016-09-24, 20:11
Medlem
-Lions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabive
Ja, underskott kan man nog kalla det - men viktigare är vad du är ute efter?
Vad vill du uppnå? Både om du vill hålla deff eller om du du söker ökad volym bör du nog justera upplägget en del.

Jag vill helt enkelt bli större och lägga på mig med mer muskelmassa. Antar att jag får tillräckligt med proteiner? Förslag på hur mycket jag borde äta? 2500kcal per dag?
Citera
2016-09-24, 20:21
Medlem
Du måste få i dig fett. Det är farligt med för lite fett. Kroppen mår bra av fett. Fett är din kompis.
Obs ej växtbaserad olja
Citera
2016-09-24, 20:29
Medlem
-Lions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Du måste få i dig fett. Det är farligt med för lite fett. Kroppen mår bra av fett. Fett är din kompis.
Obs ej växtbaserad olja

Tack för svar! Låter havregryn bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in