Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2013-05-22, 06:56
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoobieMiles
Men om man i princip bara tränar och sedan inte gör något mer fysisktkrävande under dagen?

Jag hade fortfarande inte lagt mig under 1.3 dom dagar jag tränar.
Citera
2013-05-22, 21:32
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Fast de ska inte spela någon roll i och med att H&B utgår ifrån BMR och inte är beroende av vår aktivitetsfaktor. Det är först efter vi använt H&B som vi börjar gissa fram en aktivitetsfaktor.

Jag är inte kritiskt till Harris&Bendict-formulan som sådan, tvärtom. Vad jag däremot är skeptisk till är den konsensus som verkar råda runt aktivitetsfaktorn, samt att den överlag används slarvigt. Det sistnämnda verkar du vara med på, och det förstnämnda är mer en allmän reflektion.

Jag har som sagt inga bevis, men funderade i banorna att exempelvis 1,4 faktiskt motsvarande "ledig dag" för en stenbrottsarbetare 1919, men kanske inte en Xbox-spelande 20-åring 2013. Men återigen, bara spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av BoobieMiles
Efter att ha läst din text så tror jag att jag börjar bulka på 1.2. Om jag inte ökar så höjer jag bara aktivitetsfaktorn.

Jaså du skulle bulka? Jag trodde du skulle deffa.

Det spelar förvisso ingen roll, men man får ju facit snabbare om man gissat rätt vid deff. Då sätter man upp sitt schema och räknar ut vad viktminskningen borde bli, och sedan jämför man efter några veckor för att se hur pass nära man gissade. Vid bulk är det lite svårare att göra en sådan jämförelse. Se till att få i dig bra proteiner och fetter i ordentlig mängd så ska det nog gå bra. Eventuellt att du plussar på 10-20 % av kaloribalansen träningsdagar som Sisenior skriver.
Citera
2013-05-22, 22:09
Medlem
tgv23000s avatar
Träning:
Mån: Biceps, triceps, mage, löpning
Tis: Bröst, rygg,
Ons: Ben, mage, löpning
Tors: Axlar, biceps

Mvh[/quote]

du kan inte träna sådär, bröstträning tar megamycket på triceps, ryggträning tar skitmycketmycket på biceps, en muskel behöver minst 48 timmar vila innan styrketräning igen.
Citera
2013-05-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jaså du skulle bulka? Jag trodde du skulle deffa.

Det spelar förvisso ingen roll, men man får ju facit snabbare om man gissat rätt vid deff. Då sätter man upp sitt schema och räknar ut vad viktminskningen borde bli, och sedan jämför man efter några veckor för att se hur pass nära man gissade. Vid bulk är det lite svårare att göra en sådan jämförelse. Se till att få i dig bra proteiner och fetter i ordentlig mängd så ska det nog gå bra. Eventuellt att du plussar på 10-20 % av kaloribalansen träningsdagar som Sisenior skriver.
Yes. Har deffat på 1,2, men jag kör på det sisenior sa angående bulk.
Citera
2013-05-23, 12:00
Medlem
Jag håller på att äta upp mig mest genom gainer och att äta mycket varje dag av maten som serveras hemma samt lagt till en extra måltid varje dag jämfört vad jag hade innan.

Har nu gått upp ca 7kg på lite mer än en månad men känner att det varierar för mycket varje dag beroende på vad det serveras för mat hemma.

Så jag tänkte ta tag i matlagandet själv för att få en mer "balanserad" kost så jag inte ligger på 4000kalorier en dag och 3000 en annan osv.

Men jag är sjukt dålig på att laga mat och behöver därför tips på sånt som är enkelt att laga. Tänkte att jag skulle ha en ganska strikt kost 5 dar i veckan sedan på helgen är det lite mer att jag äter vad jag är sugen på. Fisk äter jag inte under några omständigheter.

Så behöver lite tips!
Citera
2013-05-23, 15:12
Medlem
Shajjnys avatar
-edit: Lät dumt när jag läste en tredje gång-
Senast redigerad av Shajjny 2013-05-23 kl. 16:04.
Citera
2013-05-23, 19:25
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag är inte kritiskt till Harris&Bendict-formulan som sådan, tvärtom. Vad jag däremot är skeptisk till är den konsensus som verkar råda runt aktivitetsfaktorn, samt att den överlag används slarvigt. Det sistnämnda verkar du vara med på, och det förstnämnda är mer en allmän reflektion.

Jag har som sagt inga bevis, men funderade i banorna att exempelvis 1,4 faktiskt motsvarande "ledig dag" för en stenbrottsarbetare 1919, men kanske inte en Xbox-spelande 20-åring 2013. Men återigen, bara spekulation.

Fast just aktivitetsfaktor-delen av formeln är väl inte identisk med rekommendationerna från 1919? Har fått för mig att den följt utvecklingen. 1.2 för en dag framför datorn t.ex. Där har vi ett exempel applicerat på 2000-talet.
Citera
2013-05-23, 20:10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Fast just aktivitetsfaktor-delen av formeln är väl inte identisk med rekommendationerna från 1919? Har fått för mig att den följt utvecklingen. 1.2 för en dag framför datorn t.ex. Där har vi ett exempel applicerat på 2000-talet.

Uppriktigt sagt så vet jag inte, och om någon sitter på mer information så läser jag gärna. Ja, man ser ofta "dag framför datorn" och liknande, men jag skulle vilja veta var just den uppskattningen kommer ifrån. Det är fullt möjligt att den stämmer, men skulle gärna vilja läsa hur, när och varför man kommit fram till den siffran. Något sådant har jag inte hittat, men det är fullt möjligt att det finns goda argument och efterforskningar som stödjer det.
Citera
2013-05-26, 11:45
Medlem
Synpunkter på mitt schema..

Jag har kört nu ganska länge deff och börjar ju bli ganska tråkigt som alla vet efter flera månaders deff.. började på ca 105-107kg och ligger nu runt 89-90kg har ätit ganska många måltider om dagen och det har bestått av ganska mycket proteinpulver och havregryn...

Jag har kommit till det stadium där jag vill fan köra PF nu dom sista 5 kg med en viktnergång av Ca : 0,8kg i veckan.. Idag är en sån dag då jag äter vafan jag vill, efter flera månaders deff och efter denna dag så hoppar jag på PF jag har klurat lite på mitt schema på morgonen och kommit fram till:

jag är 185cm lång väger som sagt ca 90kg vill ner till runt 85-83 23 år
Stats? vet inte om det är intressant så skiter i det för tillfället

Kommer köra från kl halv 12 till halv 8 varje dag mina måltider kommer vara och bestå av:

11:30
Cashenötter 40 gram
200 gram wook grönsaker
200 gram kyckling
70 gram l bulgur 620 Kcal P: 66 F 20 K 56

14:00 628 kcal P 60 K F 14 K 58
100 gram lax
250 gram äggvita
100 gram grönsaker wook
100 gram bulgur

19:00 :

400 gram kyckling P: 103
300 gram wok grönsaker Kolhydrater: 84,5 =1192 Kcal
50 gram majonäs fett: 77
90 gram Råris

Summa Totalt : 2440
Protein : 229
Kolhydrater 198,5
fett: 77

Kostillskott är numera Före träning Eaa under Bcaa efter Eaa och vitaminer omega 3 och Coffein tabletter som sagt inge proteinpulver dom sista kilona

Ser detta bra ut ? kom gärna med synpunkter jag har som sagt inte så stor koll på Kost träning etc
Senast redigerad av nalle21 2013-05-26 kl. 11:48.
Citera
2013-05-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nalle21
Jag har kört nu ganska länge deff och börjar ju bli ganska tråkigt som alla vet efter flera månaders deff.. började på ca 105-107kg och ligger nu runt 89-90kg har ätit ganska många måltider om dagen och det har bestått av ganska mycket proteinpulver och havregryn...

Jag har kommit till det stadium där jag vill fan köra PF nu dom sista 5 kg med en viktnergång av Ca : 0,8kg i veckan.. Idag är en sån dag då jag äter vafan jag vill, efter flera månaders deff och efter denna dag så hoppar jag på PF jag har klurat lite på mitt schema på morgonen och kommit fram till:

Kommer köra från kl halv 12 till halv 8 varje dag mina måltider kommer vara och bestå av:

Cashenötter 40 gram
200 gram wook grönsaker
200 gram kyckling

100 gram lax
250 gram äggvita
100 gram grönsaker wook
100 gram bulgur

90 gram Råris

Kolhydrater 198,5

Kostillskott är numera Före träning Eaa under Bcaa efter Eaa och vitaminer omega 3 och Coffein tabletter som sagt inge proteinpulver dom sista kilona

Ser detta bra ut ? kom gärna med synpunkter jag har som sagt inte så stor koll på Kost träning etc

Onödigt med bcaa/eaa både före, under & efter träning. Ta det innan eller efter, räcker gott och väl.
Citera
2013-05-26, 18:09
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalle21

Cashenötter 40 gram
200 gram wook grönsaker
200 gram kyckling

100 gram lax
250 gram äggvita
100 gram grönsaker wook
100 gram bulgur

90 gram Råris

Kolhydrater 198,5

Har du aldrig kört PF tidigare låter de som en dum idé att börja med de nu, såhär långt in i deffen. Fortsätt i samma stil som tidigare istället, för de har uppenbarligen fungerat.

Jag tycker för övrigt du kan byta u cashewnötterna till en bättre fett- proteinkälla. Ta lite extra kyckling med någon sås istället.
Citera
2013-05-26, 19:32
Medlem
Brossys avatar
Citat:

Om man tränar 3ggr i veckan (tre-split) och joggar/annan typ av cardio 2ggr i veckan, vad tror du man ligger på för aktivitetsnivå då?

Ursäkta för dum fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in